بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

همه چیز در مورد ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل به مصالحی گفته می‌شود که از دو ورق فلزی که نوعی ماده عایق (بسته به نوع پانل و محل استفاده از آن) در بین آن‌ها قرار گرفته شده است، تشکیل می‌شود. به طور کلی ساندویچ پانل‌ها مصالح پیش ساخته‌ای هستند که در زمینه ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساندویچ پانل از کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که در سال‌های اخیر به دنیای ساخت و ساز راه پیدا کرده و به دلیل داشتن مزایای متعدد توانسته جایگزینی برای مصالح ساختمانی سنتی باشد. در واقع این سازه از پیش ساخته شده در مدل‌های متفاوتی طراحی و آماده می‌شود از این رو هر زمان که لازم باشد تنها نیاز به نصب و ایجاد اتصال دارد.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل دیواری نوعی از مصالح ساختمانی آماده است كه از دو لایه ورق تشكیل شده و بین ورق‌های آن، فوم تزریق شده است. همانطور که از اسم ساندویچ پانل دیواری پیداست، این نوع ساندویچ پانل جهت پوشش دیوار و نما استفاده می‌شود. از ساندويچ پانل ديواری معمولا جهت استفاده در دیوارهای خارجی و دیوارهای پارتیشن داخلی استفاده می‌شود. اغلب ساندویچ پانل‌های دیواری، شیارهایی دارند که این شیارها به دلیل مقاومت بیشتر ورق و همچنین چسبندگی بهتر فوم به ورق، ایجاد می‌شوند.

ویژگی‌های ساندویچ پانل دیواری

از ویژگی‌های منحصر به فرد ساندویچ پانل دیواری، مونتاژ ساده و سریع آن‌ها است. همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن و نصب آسان، تحمل بار زیاد، سبكی، مقاومت کافی در برابر آتش و دیگر حوادث طبیعی توأم با حفظ معیارهای بهداشتی و سازگاری کامل با محیط زیست و ... ساندویچ پانل دیواری محبوبیت بیشتری نسبت به مصالح ساختمانی سنتی بین فعالان صنعت ساختمان پیدا کرده است. از جمله ویژگی‌های شاخص ساندویچ پانل‌های دنیای ماموت استفاده از ورق‌های آلوزینک وارداتی با کیفیت و مقاومت بالا در برابر خورندگی است که این موارد را در رقبای دنیای ماموت کمتر می‌توان یافت.

محل استفاده از ساندویچ پانل دیواری

ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع از ساندویچ پانل‌ها، موجب استفاده از آن‌ها در پوشش دیوارهای بیرونی و داخلی سالن‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، انبارها، گاراژها، سردخانه‌های مخصوص میوه و سبزیجات، غرفه‌ها، سالن‌های پرورش دام و مرغ، سالن‌های صنعتی و کارخانجات و ... شده است.

انواع ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری را بر اساس ساختار، طرح و مواد به کار رفته در آن می‌توان دسته بندی کرد و رایج‌ترین دسته‌بندی این نوع پانل‌ها به شکل زیر است:

·ساندویچ پانل دیواری شیاردار (DND)

ساندویچ پانل دیواری شیاردار، دارای ورق‌های گام‌دار ذوزنقه‌ای است. جنس این ورق‌ها آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم است. در این پانل‌ها از ورق آلوزینک، به دلیل خواص ویژه و مقاومت بالای آن، استفاده می‌شود. همچنین جنس عایق این پانل‌ها نیز، بیشتر از جنس پلی اورتان است.

·ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی  (RPO)

در نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی همانطور که از نامش پیداست، پیچ مشخص نشده و به دلیل مقطعی که دارد در نمای دیوار پیچ دیده نمی‌شود. ساندویچ پانل پیچ مخفی همانند ساندویچ پانل دیواری به صورت استاندارد تولید می‌شود و تنها تفاوت آن داشتن مقطعی به صورت پوششی جهت پنهان ماندن پیچ و اتصالات است.

·ساندویچ پانل دیواری صاف  (DNS)

چگونگی متصل شدن دو ساندویچ پانل دیواری را در كنار هم، فاق و زبانه هر ساندویچ پانل فراهم می‌كند و عملكرد آن به گونه ای است كه در عرض از یک طرف دارای تورفتگی و طرف دیگر دارای برآمدگی بوده كه وقتی دو پانل در كنار یكدیگر قرار می‌گیرند، باعث قفل شدگی و نیز هم پوشانی لبه‌های یكدیگر می‌شود و جهت اتصال به سازه در موقعیت مختلف، قابلیت پیچ شدن را دارد.

ورق ساندویچ پانل دیواری

رنگ، ضخامت و جنس ورق به کار رفته در ساختار آن در کیفیت ساندویچ پانل دیواری بسیار موثر است. معمولا نوع ورق این ساندویچ پانل‌ها، آلوزینک و یا گالوانیزه است. جنس ورق ساندویچ پانل می‌تواند با توجه به سفارش مشتری و کاربرد پانل تغییر کند. به طور کلی می‌توان پانل دیواری را به صورت یک رو ورق و یا دو رو ورق تولید کرد.

فوم عایق ساندویچ پانل دیواری

فوم عایق ساندویچ پانل دیواری، هسته پانل ساندویچی و محور اصلی آن است. این فوم لزوما باید عایق بوده و از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد. همانطور که بالاتر هم گفتیم، از بهترین انواع فوم در ساندویچ پانل دیواری می‌توان به فوم پلی اورتان اشاره کرد. این فوم به صورت مایع است و بین ورق‌های ساندویچ پانل تزریق می‌شود. به همین دلیل هیچ گونه فضای خالی بین ذرات آن باقی نمی‌ماند، در نتیجه میزان هدر رفت انرژی به حداقل می‌رسد. از دیگر جنس‌های فوم عایق درونی فوم ایکس پی اس (XPS)، پلی استایرن و پشم سنگ هستند.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل دیواری

  • عایق مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف
  • عایق سر و صدا
  • مقاومت بالا در برابر باد، زلزله، رانش و آتش‌سوزی
  • قیمت به صرفه و طرح‌های متنوع
  • قابلیت شسشتو
  • قابلیت استفاده از آن برای محیط‌های مختلف
  • قابلیت نصب مجدد
  • سرعت نصب و راه‌اندازی بالا
  • حمل و نقل آسان
  • مقاومت بالا در برابر هرگونه مواد شیمیایی، زنگ‌زدگی و پوسیدگی

قیمت ساندویچ پانل دیواری

به دلیل نوسانات اخیر بازار، قیمت ثابتی را برای این محصولات نمی‌توان در نظر گرفت، اما عواملی چون جنس فوم به کار رفته در پانل، نوع ورق استفاده شده، نوع پنل و متراژ در قیمت این پانل‌ها تاثیرگذار هستند.

 

 

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما