بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

در ترمیم ساختمان های بتنی این نکات را در نظر بگیرید

بتن یکی از مواد پرکاربرد در ساختمان سازی است که با انواع مختلفی از آسیب ها و تخریب ها روبرو می شود. برای ترمیم و بازسازی ساختمان های بتنی، لازم است که عوامل مختلفی را در نظر گرفت. در این جا، ما در مورد ترمیم و مقاوم سازی ساختمان و نکات مهم برای انتخاب ملات مناسب برای ترمیم بتن، صحبت خواهیم کرد.

بتن یکی از مهم‌ ترین مصالحی ساختمانی


ترمیم بتن
ترمیم بتن به معنای بازگرداندن ویژگی های اولیه و اصلی بتن است که به دلیل آسیب های مختلفی از دست رفته اند. این آسیب‌ها می‌توانند ناشی از عوامل شیمیایی، خوردگی فولاد، ضربه و سایش، نوسانات حرارتی، رطوبت، زلزله و انفجار باشند. برای بازگرداندن خصوصیات اولیه بتن، باید علت و مقدار تخریب را تشخیص داد و روش مناسب ترمیم را انتخاب کرد.

همان طور که می دانید، بتن یک ماده بادوام و ارزان است که از آن برای ساخت سازه های زیادی مانند سدها و دیوار استفاده می کنند. با این حال، گذشت زمان، بلایای طبیعی، عملکرد ضعیف و ساخت و ساز اشتباه ممکن است باعث بروز مشکل در بتن شود که به ترمیم بتن نیاز خواهد داشت. هر گونه خرابی و آسیب به سازه های بتنی ناشی از عوامل مختلف مانند زلزله باید سریع تر برطرف شود. اگر نسبت به اصلاح این مشکلات غفلت کنید، سازه ها می توانند از نظر هیدرولیکی یا مقاومتی دچار شکست شوند.

منبع: ترمیم بتن در بتن برش تهران

باید توجه کرد که انتخاب ملات مناسب برای ترمیم بتن بسیار مهم است، در ادامه به نکاتی که باید در انتخاب ملات توجه شود اشاره کرده ایم:

• نوع و مقاومت بتن:  بتن‌ها از مواد تشکیل دهنده ی مختلفی ساخته می‌شوند که خصوصیات مقاومتی متفاوتی دارند. برای ترمیم بتن، باید ملاتی را انتخاب کرد که با بتن موجود همخوانی داشته باشد و تفاوت زیادی در مقاومت نداشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است در محل اتصال بتن قدیمی و جدید، تنش‌های نامطلوبی به وجود آید و باعث ترکیدگی و جدایی بتن شود.

  • مقاومت بتن: بتن ها از سیمان، شن، ماسه و آب تهیه می شوند که مقاومت فشاری، کششی و خمشی متفاوتی دارند. برای ترمیم بتن، باید ملاتی را انتخاب کرد که با نوع و مقاومت بتن موجود سازگار باشد و اختلاف زیادی نداشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است تنش های ناشی از اختلاف انبساط و انقباض، نفوذ آب، یا فشار های خارجی در محل اتصال بتن قدیمی و جدید ایجاد شود و باعث ترک خوردگی و جدا شدگی بتن شود.
  • شرایط محیطی و نیازهای مهندسی: برای ترمیم بتن، باید ملاتی را انتخاب کرد که با شرایط محیطی سازگار باشد و نیازهای مهندسی را برآورده کند. برای مثال، برای ترمیم بتن هایی که در معرض آب، رطوبت، یخ زدگی، نمک و مواد اسیدی هستند، باید ملاتی را انتخاب کرد که مقاومت بالایی در برابر آب و مواد شیمیایی داشته باشد. همچنین برای ترمیم بتن هایی که در معرض بارهای سنگین، زلزله و انفجار هستند، باید ملاتی را انتخاب کنیم که مقاومت فشاری و کششی بالایی داشته باشد.

ترمیم ترک در بتن با اپوکسی

  • روش و مدت زمان ترمیم: به منظور ترمیم بتن، باید ملاتی را انتخاب کرد که با روش اجرایی و مدت زمان مورد نظر سازگار باشد. به عنوان مثال، برای ترمیم بتن هایی که نیاز به ترمیم سریع و اضطراری دارند، باید ملاتی را به کار برد که زمان گیرش و خشک شدن کمی داشته باشد. در عین حال ترمیم بتن هایی که نیاز به ترمیم عمیق و دقیق دارند، از ملاتی استفاده می شود که قابلیت جریان و نفوذ بالایی داشته باشد.

ملات ترمیم بتن
ملات ترمیم بتن یک ماده چسبنده و پرکننده است که از ترکیب سیمان، آب، شن، ماسه و افزودنی های مختلف تشکیل می شود. ملات ترمیم بتن برای پر کردن ترک ها، سوراخ ها، خوردگی ها، گوشه ها و قسمت های مفقود شده بتن استفاده می شود. ملات ترمیم باید با بتن موجود اتصال خوبی داشته باشد و مقاومت و دوام لازم را ایجاد کند. این ملات بر اساس نوع سیمان، نوع افزودنی و نوع کاربرد به چندین دسته تقسیم می شوند. برخی از این دسته ها شامل:

  • ملات ترمیم سیمانی: این نوع ملات ترمیم از ترکیب سیمان، آب، شن و ماسه تشکیل می شود. این ملات برای ترمیم سطحی و عمیق بتن مناسب است. ملات ترمیم سیمانی مقاومت فشاری و کششی خوبی دارد ولی انبساط و انقباض زیادی دارد که می تواند، باعث ترک خوردگی و جدا شدگی بتن شود.


آسیب پذیر شدن بتن با استفاده بیش از حد مجاز از آب

  • ملات ترمیم پلیمری: ملات ترمیم پلیمری از ترکیب سیمان، آب، شن، ماسه و پلیمرهای مختلف تشکیل می شود. این ملات برای ترمیم عمقی بتن بسیار مناسب است. ملات پلیمری مقاومت فشاری و کششی بالایی دارد و همچنین انبساط و انقباض کمی دارد که باعث افزایش اتصال و دوام بتن می شود.
  • ملات ترمیم اپوکسی: این نوع ملات بتن از ترکیب رزین اپوکسی، سخت کننده و شن تشکیل می شود. ملات ترمیم اپوکسی برای ترمیم سطحی بتن مناسب است و مقاومت شیمیایی بالایی دارد. این ملات ترمیم، زمان گیرش و خشک شدن کمی دارد و برای ترمیم اضطراری بتن بسیار مناسب است.

برای اجرای ترمیمی بتن با ملات، مراحل زیر را باید انجام داد:
1- بتن تخریب شده و ناپایدار را از ناحیه ترمیم با استفاده از چکش و میسه یا دیسک سنگ زنی حذف کنید.
2- ناحیه ترمیم را کاملا بشویید. 3- ملات ترمیمی بتن را در یک سطل بر اساس نسبت های مشخص شده برای هر نوع ملات مخلوط کنید.
4- ملات ترمیمی را به ترک یا سوراخ مورد نظر بریزید.
5- سطح مورد نظر را با یک کاردک بر روی ملات به صورت طولی صاف کنید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در ترمیم ساختمان های بتنی به عوامل مختلفی مثل نوع بتن، ملات مورد استفاده و شرایط محیطی باید توجه کرد.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما