بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

همتراز کاشی ابزار جدیدی در دست کاشی کاران

در سال‌های اخیر، سیستم‌ تراز کاشی به انقلابی در نصب کاشی و سرامیک منجر شده است، به گونه ای که تعداد کمی از نصابان حرفه‌ ای کاشی از این محصول نوآورانه اطلاعی ندارند. سیستم های تسطیح مختلفی در بازار موجود است که هر محصول به گونه ای طراحی شده است که کاشی هایی با فاصله و همسطح ایجاد کند.

در حالی که استفاده از کلیپس و گوه یا همان تراز کننده های کاشی به هیچ وجه علم خارق العاده ای نیست ، در این مطلب با یک سری پرسش و پاسخ به نحوه عملکرد همتراز کاشی و مزایا و معایب آن نگاه دقیق تری کنیم.

سیستم ترازکننده کاشی چیست و چگونه عمل می کند؟

انواع مختلفی از تراز کننده کاشی وجود دارد، اما همه ی آنها دارای اجزای اصلی یکسانی هستند. همه ی سیستم های صاف کننده سطح شامل دو قطعه مجزا به نام های کلیپس و گووه هستند که برای تسطیح کاشی ها طراحی شده اند. کلیپس به عنوان یک فاصله دهنده کاشی عمل می کند و به گوه این امکان را می دهد تا فشار لازم برای تراز نمودن کاشی های مجاور را اعمال کند. در حالی هم تراز ها می توانند به کاهش لبه ی بند ها یا به اصطلاح ناخونک کمک کنند، خیلی مهم است که روی یک بستر صاف و بدون برآمدگی و فرو رفتگی نصب شوند.

 

 

اساساً، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که کاشی ها را از پایین بکشد و در عین حال فشار رو به پایین نیز ایجاد کند. نتیجه یک سطح کاشی کاری کاملاً تراز و یکنواخت است که زمان نصب آن کاهش می یابد.

 

نحوه استفاده از سیستم تراز کاشی

در ابتدا باید سطح تقریبا صافی را داشته باشید و سپس چسب کاشی را به صورت نازک به وسیله ی ماله دندانه دار پهن کنید، توجه داشته باشید که خطوط ماله فقط در یک جهت حرکت کنند و طبق معمول یک کاشی را جایگذاری کنید.

 

در مرحله ی بعد یک گیره ( پایه ) همتراز کاشی را در زیر کاشی قرار دهید به طور کلی حداقل قرار دادن چهار کلیپس در چهار طرف سرامیک توصیه می شود ، البته در صورتی که ابعاد سرامیک بزرگ باشد به مقدار بیشتری همتراز جهت جلوگیری از ایجاد ناخونک بین بند ها نیاز داریم. این برای اطمینان از همسطح بودن هر چهار گوشه با کاشی مجاور است. می توانید گیره ها را نزدیک لبه های کاشی یا در مرکز قرار دهید.

برای سرامیک ‌هایی با طول بلندتر مانند کاشی‌های طرح پارکت ، می‌توانید در صورت نیاز از شش یا هشت کلیپس تراز کننده کاشی استفاده کنید.

حتما به این نکته توجه فرمایید که برای سفت کردن گیره همتراز کاشی در داخل گووه از ابزار مخصوصی به نام انبر همتراز استفاده نمایید. زیرا در صورت استفاده از این ابزار همه ی همتراز ها به اندازه کافی سفت شده و مانع از شکستگی کلیپس ها می گردد. همچنین در صورتی که گوه ها به اندازه کافی سفت نشده باشد به خوبی نمی تواند دو سرامیک مجاور هم را یکسان کند و در انتهای کار به سختی از سطح سرامیک جدا می گردد.

در صورتی که از همتراز پیچی یا چرخشی استفاده می کنید دیگر نیازی به آچار همتراز ندارید و فقط کافیست که مهره پیچی روی پایه را به اندازه ی کافی بچرخانید.

نحوه ی کار به این صورت است که همتراز کاشی هر لبه بلندی را به سمت پایین فشار می دهد و سطحی صاف بین کاشی ها ایجاد می کند. تراز کننده کاشی همچنین کمک می کند تا کاشی صاف بماند و مانع از جابجایی آنها در طول مدت خشک شدن می گردد.

بعد از گذشت حدود 24 ساعت می توانید به وسیله چکش لاستیکی یا نوک کفش کلیپس ها را از سطح سرامیک جدا نمایید و سپس اقدام به بندکشی سرامیک ها نمایید.

دقت نمایید که قبل از دوغاب ریزی یا بند کشی اقدام به جدا نمودن همتراز ها کنید زیرا در صورتی که دوغاب ریزی انجام شود جدا نمودن آین قطعات به سختی انجام می شود.

برای بهتر و یکسان شدن بند سرامیک ها از قطعات + شکلی به نام صلیب کاشی استفاده می کنند که همه ی بند کاشی را به صورت یکسان و در یک جهت تنظیم می کند.

قبل از استفاده از همتراز کاشی باید به این نکته دقت کنیم که آماده سازی زیر کار با کیفیت بالا انجام پذیرد در غیر این صورت نمی توانیم از سیستم تراز کننده سرامیک برای نصب آنها بهره ببریم زیرا آنها فقط می‌توانند لبه‌های جزئی را اصلاح کنند و نه کاشی هایی که چند سانتیمتر از سطح تراز فاصله دارند.

در صورتی که سطح زیرین تراز نباشد و از هم تراز کاشی استفاده کنیم زیر سطح سرامیک ها خالی می ماند و پس از مدتی شاهد لق و جدا شدن سرامیک ها می شویم.

 

برای هر متر مربع کاشی به چند کلیپس و گوه نیاز دارم؟

جدول زیر به شما کمک می کند تا هنگام استفاده از هم تراز کننده سرامیک محاسبه کنید که به ازای هر متر مربع کاشی به چند عدد کلیپس و گوه نیاز دارید. به سادگی اندازه کاشی خود را از طریق ردیف های سیاه عمودی و افقی پیدا کنید، جایی که دو خط قطع می شوند و این تعداد قطعات مورد نیاز را به شما می دهد.

 

آیا گوه های تراز کاشی قابل استفاده مجدد هستند؟

بله، گوه ها قابل استفاده مجدد هستند زیرا آنها از مواد با کیفیت تولید شده اند و می توان حداقل تا 4 بار آز آنها استفاده نمود.

آیا سیستم تراز کننده کاشی در زمان صرفه جویی می کند؟

بله، سیستم های تراز کننده کاشی برای اطمینان از یک کاشی کاری عالی طراحی شده اند، بنابراین نیازی به تراز کردن هریک به طور جداگانه با چکش لاستیکی و تراز بنایی نیست. این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود، بلکه باعث کاهش اتلاف و به حداقل رساندن هزینه های نیروی کار می شود.

آیا باید از همتراز کاشی استفاده کنم؟

یک همتراز کاشی با کیفیت و عالی به شما این امکان را می دهد تا سطوح کاشی را به خوبی نصب کنید، به طوری که یک پوشش کاملا صاف و یکدست ایجاد کنید، در حالی که بسیاری از مشکلات مربوط به کاشی های پارکتی و سایز بزرگ مانند ایجاد ناخونک و لبه را کاهش دهید. هنگامی که کیفیت اجرا ، زیبایی کار و سرعت نصب را در نظر می‌گیرید، بهترین راه برای اطمینان از نصب سرامیک بدون لبه، استفاده از سیستم تراز کاشی می باشد.

گروه صنعتی ویترکس تولید کننده همتراز کاشی و صلیب کاشی و دیگر محصولات برند  Vitrex، آماده ی دریافت بازخوردهای عالی را از مشتریان ارزشمند است. برای دیدن دیگر محصولات ما به سایت www.vitrex-tools.ir  مراجعه کنید یا همین امروز با ما تماس بگیرید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما