بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

مراحل اجرای سقف شیروانی؛ از زیرسازی تا نصب ورق‌ها

نصب و اجرای سقف شیروانی در ساختمان‌سازی حساسیت بسیار بالایی دارد. معمولا در بسیاری از مناطق بارانی و برف‌خیز کشور از پوشش سقف شیروانی برای خانه‌ها استفاده می‌شود. این کار باید توسط مهندسان و کارگران خبره و با تجهیزات حرفه‌ای انجام شود تا ورق‌های گالوانیزه به‌خوبی روی سازه آهنی سقف بنشینند. با‌توجه به اهمیت این موضوع در صنعت معماری، در این مقاله از صفر تا صد نحوه ساخت سقف شیروانی را بررسی می‌کنیم. پس از مطالعه این مطلب با یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت بنا یعنی پوشش سقف شیروانی آشنا خواهید شد.

زیرسازی و آهن‌کشی؛ اولین مرحله از ساخت سقف شیروانی

اولین و مهم‌ترین مرحله از اجرای سقف شیروانی فلزی، زیرسازی و آهن‌کشی است. معمولا زیرسازی سقف را با استفاده از پروفیل‌های با‌کیفیت فلزی و چوبی انجام می‌دهند. انتخاب متریال مناسب اهمیت فراوانی در مرحله آهن‌کشی سقف دارد؛ چرا که بار اصلی ورق‌های گالوانیزه و اتصالات آن‌ها بر همین زیرسازی وارد خواهد شد.

معمولا مهندسان معمار شیب 32‌درجه را برای ساخت سقف شیروانی در نظر می‌گیرند. برای زیرسازی قوطی‌های فلزی با‌کیفیت با فاصله 70 الی 80‌سانتی‌متر به‌صورت موازی روی شاه‌تیرها نصب خواهند شد. برای آهن‌کشی و نصب این قوطی‌ها از ابزارهایی مانند اینورتر جوشکاری رونیکس استفاده می‌شود که فلزات را به‌صورت بسیار مستحکم روی هم جوش می‌دهد.

اندازه‌گیری و برش ورق‌های فلزی؛ مرحله دوم از نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی

پس از آنکه آهن‌کشی سقف به‌طور اصولی انجام شد، باید ورق‌های گالوانیزه را به‌صورت طولی برش زد. مهندسان عقیده دارند که طول این ورق‌ها نباید از 10 متر کمتر باشد. برای برش ورق‌ها می‌توان از ابزارهای متعددی مانند قیچی صنعتی، فرز، اره و پروفیل‌بُر استفاده کرد که از میان آن‌ها، مینی فرز شارژی و پروفیل‌بر بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

پس از آماده‌سازی ورق‌های گالوانیزه، لبه‌های آن‌ها را توسط مته سوراخ می‌کنند تا فضای بستن پیچ و مهره ایجاد شود. کیفیت تجهیزات و ابزار‌آلات نیز درست مانند کیفیت متریال و فلز بنا، اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه امروزه مجموعه‌هایی مانند رونیکس بهترین انواع دستگاه فرز، پروفیل‌بر، اره و قیچی‌های صنعتی را برای برش ورق‌های گالوانیزه روانه بازار کرده‌اند.

پیچ‌ و مهره کردن و نصب موقت ورق‌ها؛ یکی دیگر از مراحل ساخت سقف شیروانی

نحوه آهن کشی سقف شیروانی و برش زدن ورق‌های گالوانیزه را که بررسی کردیم؛ در مرحله بعدی باید ورق‌های گالوانیزه برش‌خورده را به شاه‌تیرهای سقف پیچ‌و‌مهره کرد. برای این کار ابزارهایی مانند پیچ گوشتی شارژی رونیکس بهترین گزینه محسوب می‌شوند و نیازی به صرف انرژی بالا توسط کارگر ندارند. برای جلوگیری از نفوذ آب به زیر سقف، فاصله ورق‌های گالوانيزه را باید به‌درستی تعیین کنید. این ورق‌ها باید حدود 5.5‌سانتی‌متر با ورق مجاورشان هم‌پوشانی داشته باشند.

اجرای سقف شیروانی فلزی؛ آخرین مرحله از ساخت سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

پس از اینکه ورق‌ها توسط پیچ و واشر پلی‌کربنات به آهن‌کشی ساختمان نصب شدند؛ باید نسبت به زدن خال جوش در اتصال آهن سقف و ورق سقف اقدام کرد. همچنین، نصب ناودان شیروانی در لبه سقف نیز لازم و ضروری است. بدون وجود ناودان، آب برف و باران به‌درستی به زمین منتقل نشده و شاید در دراز‌مدت باعث خرابی سقف شوند. نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه بدین ترتیب به پایان می‌رسد.

چرا برای اجرای سقف شیروانی از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنیم؟

ورق‌های گالوانیزه در مقایسه با ورق‌های پی‌وی‌سی و سایر پوشش‌های سقف، مقاومت بسیار بالاتری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. برای تولید این ورق‌ها، صفحات فولادی را درون حوضچه‌های روی مذاب قرار می‌دهند تا سطح آن با روی پوشیده شود؛ بدین ترتیب مقاومت و عمر مفید این سقف به بالای 30 سال خواهد رسید. زیبایی ظاهری و وزن مناسب نیز از دلایل دیگر استفاده معماران از ورق گالوانیزه در حین ساخت سقف شیروانی هستند.

نکاتی مهم برای آموزش ساخت سقف شیروانی در مناطق بارانی 

برای اجرای پوشش سقف شیروانی بهتر است نکات مهمی را در نظر داشته باشید. برای مثال، انتخاب جنس پوشش سقف (PVC، فایبرگلاس یا فلز) باید به‌درستی و با‌توجه‌به منطقه انجام شود. ورق‌های فلزی گالوانیزه در مناطق شمالی کشور که آب‌و‌هوا بارانی و مرطوب است، دوام و طول عمر بالاتری دارند. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که از تجهیزات و ابزار‌آلات با‌کیفیت و پیشرفته برای اجرای سقف شیروانی استفاده کنید. دستگاه‌های جوش قدیمی یا سایر ابزار‌آلات نامعتبر باعث کاهش کیفیت جوش و استحکام سقف در شرایط مختلف می‌شوند.

رونیکس؛ تولید‌کننده بهترین تجهیزات و ابزار‌آلات اجرای سقف شیروانی در ایران

در این مقاله مراحل اجرای سقف شیروانی را به‌طور‌کامل بررسی کردیم. شما برای ساخت سقف شیروانی باید از متریال با‌کیفیت و ابزار‌آلات حرفه‌ای و پیشرفته استفاده کنید. مجموعه رونیکس را دیگر همه می‌شناسند. برند رونیکس از سال 1379 تا کنون پیشرفته‌ترین تجهیزات و ابزار‌آلات خانگی و صنعتی را تولید و روانه بازار می‌کند.

شما می‌توانید انواع اینورتر جوشکاری، پروفیل‌بر، دستگاه‌های فرز، ابزارهایی مانند اره، پیچ‌گوشتی برقی و دستی و سایر لوازم مورد‌نیاز ساخت سقف شیروانی را با قیمت مناسب از نمایندگی‌ها و عاملین مجاز برند ایرانی و معتبر رونیکس خریداری کنید. تنوع محصولات، کیفیت بالا، قیمت‌گذاری منصفانه و خدمات پس از فروش از مزایای خرید ابزارهای برند رونیکس محسوب می‌شوند.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما