بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

تمیز کردن سنگ در خانه / 7 مرحله مهم برق انداختن سنگ

 

اولین قدم در مراقبت و نگهداری از سنگ ساختمانی، درک و شناخت طبقه­بندی و ترکیب زمین­شناسی سنگ است. این اطلاعات به شما کمک می­کند تا تشخیص دهید از چه محصولات پاک کننده­ای استفاده کنید و برای مراقبت از سنگ در خانه چه کاری انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید. سنگ های طبیعی بر اساس فرآیندهایی که تشکیل می­شوند به سه طبقه­بندی اساسی زمین­شناسی تقسیم می­شوند: رسوبی، دگرگونی و آذرین. علاوه بر این، سنگ­های هر دسته می­توانند آهکی یا سیلیسی باشند. سنگ آهکی عمدتاً از کربنات کلسیم، یک ترکیب شیمیایی که معمولاً در سنگ‌های طبیعی، صدف‌ها و مروارید یافت می‌شود، تشکیل شده است. کربنات کلسیم به محلول­های اسیدی، حساس است بنابراین پاک­کننده­های ملایم و غیر اسیدی توصیه می­شود.

سنگ سیلیسی، همانطور که از اصطلاح پیداست، سنگی است که عمدتاً از سیلیکات‌ها مانند کوارتز، فلدسپات، میکا و غیره تشکیل شده است. سنگ سیلیسی معمولاً در برابر اکثر اسیدهای موجود در آشپزخانه مقاوم است. اگرچه پاک‌کننده‌های اسیدی توصیه نمی‌شوند. زیرا این سنگ­ها ممکن است حاوی سطوح کمی از مواد معدنی حساس به اسید باشند. چه سنگ گرانیت در اطراف خود دارید و چه مرمر یا سنگ بازالت تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بتوانید قبل از عید و در خانه تکانی، سنگ ها را نیز به بهترین شکل تمیز کنید.

 

نکاتی برای مراقبت از سنگ در خانه

برای نگهداری از سنگ ساختمانی و داشتن عمر طولانی و حفظ زیبایی سنگ طبیعی خود، این نکات ساده را در خانه خود رعایت کنید:

 

از زیر لیوانی استفاده کنید

 زیر لیوان­ها، مخصوصاً برای مایعاتی که حاوی الکل یا آب مرکبات هستند، یکی از واجبات است! حتما برای جلوگیری از لک از آنها استفاده کنید.

 

استفاده از حصیر در جاهای آفتاب­گیر

در حالی که بسیاری از سنگ­ها می­توانند گرما را تحمل کنند، استفاده از حصیر یا آفتاب­گیر توصیه می­شود.

 

پاک کردن گرد و غبار

کف سنگی داخل خانه را مرتباً با استفاده از یک دستمال یا تی مرطوب گردگیری کنید. ماسه، خاک و سنگ­ریزه­های محیط بیرونی ساینده هستند و می­توانند با قدم گذاشتن بر روی آنها به سنگ طبیعی آسیب برسانند.

استفاده از پادری

پادری یا قالیچه­های داخل و خارج ورودی خانه به کاهش اصطکاک گرد و غبار و خاک کفش­ها که ممکن است کف سنگ را خراش دهد، کمک می­کند. البته جهت ایمنی و عدم سایش، مطمئن شوید که جنس کف این پادری­ها به کف سنگی خانه آسیب نرساند.

 

استفاده از جاروبرقی

در صورت استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن سنگ در خانه، مطمئن شوید که اتصالات فلزی یا پلاستیکی شامل چرخ­ها و دسته جاروی شما فرسوده نشده باشند. زیرا می­توانند سطح برخی از سنگ ها را خراش دهند.

 

ریختن مواد غذایی مختلف بر روی سنگ خانه

اگر ماده­ای بر روی سنگ ریخت، فوراً با دستمال کاغذی، آن را پاک کنید. سعی نکنید ناحیه را دستمال مرطوب بکشید. چرا که لکه­ها را پخش می­کند. محل را با آب و صابون ملایم بشویید و چندین بار آبکشی کنید. محل را با یک پارچه نرم کاملا خشک کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا اثری از آن نماند.

 

نحوه تمیز کردن سنگ در خانه

  • سطوح سنگی را با یک پاک­کننده خنثی مثل صابون یا مایع ظرفشویی ملایم و همراه با آب گرم تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که درست است که سنگ­های طبیعی به کار رفته در خانه شما مقاوم هستند اما سنگ­ها نیز مانند هر چیزی که در خانه تمیز می­شود، ممکن است ترک بخورد یا رگه­هایی بردارد که این مورد به دلیل غلظت بیش از حد پاک­کننده­ها است.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه، از یک پارچه نرم و تمیز برای سطوح سنگی و یک پارچه دیگر برای سطوح دیگر استفاده کنید.
  • سطح را پس از شستشو با محلول صابون کاملاً بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.
  • آب شستشو را مرتباً عوض کنید.
  • در حمام یا سایر مناطق مرطوب، استفاده مکرر یا بیش از حد از محلول آمونیاک ممکن است در نهایت سطح برخی از انواع سنگ را کدر کند.
  • در قسمت­های استخر روباز، پاسیو یا وان آب گرم، آن را با آب بشویید و از محلول سفید کننده ملایمی برای حذف رنگ کدر اطراف آن و یا جلبک­ها و خزه­ها استفاده کنید.

 

خط و خش­های افتاده بر روی سطوح سنگی خانه

خراش­های سطحی و جزئی ممکن است با پشم فولادی برطرف شود. اما خراش­های عمیق­تر در سطح سنگ باید توسط متخصص ترمیم و پرداخت شود. حتما به تامین­کننده یا فروشنده خود مراجعه کنید و این کار را به آنها بسپارید.

جمع­بندی

همانطور که خواندید، متوجه شدید که این تصور که در اذهان برخی وجود دارد که نگهداری و تمیز کردن سنگ در خانه کار سختی است، تصوری اشتباه است. سنگ طبیعی به راحتی تمیز و نگهداری می­شود. صرفا باید مثل هر چیز دیگری که به مراقبت نیاز دارد یک سری نکات خاص را رعایت کنید تا همیشه شاهد درخشش و زیبایی خانه خود باشید. در این بین برای مشکلات احتمالی که ممکن است به وجود بیاید و ندانید که باید چه کاری انجام دهید، با متخصصین شرکت ایران بازالت، تولیدکننده انواع سنگ طبیعی در ایران تماس بگیرید تا راهنمایی شوید. همچنین شما می­توانید برای گرفتن آخرین قیمت سنگ بازالت و خرید آن + دیگر سنگ های مانند سنگ گرانیت مشکی نطنز، آندزیت و دیوریت به آنها اعتماد کنید

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما