بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

چرا ویلای پیش ساخته در مناطق بارانی و مرطوب به صرفه‌تر است؟

چرا ویلای پیش ساخته در مناطق بارانی و مرطوب به صرفه‌تر است؟

پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزی بسیاری از صنایع مختلف را تحت تأثیر قرار داده است و صنعت ساختمان نیز تاثیر قابل توجهی از علوم روز دنیا گرفته است. امروزه مصالح مدرن به گونه‌ای تولید می‌شوند که در افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش وزن ساختمان، کاهش هزینه‌ها، افزایش فضای مفید ساختمان، افزایش ایمنی سازه و ... تأثیر داشته باشند. ساختمان‌های پیش ساخته امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مقایسه با ساختمان‌های سنتی می‌توانند مزیت‌های متعددی خصوصاً در مناطق بارانی و مرطوب داشته باشند. در حقیقت این ساختمان‌ها به سرعت، با هزینه‌های کم و بدون نیاز به مصالح سنتی همچون گچ و سیمان آماده می‌شوند. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که چرا استفاده از ویلای پیش ساخته در مناطق بارانی و مرطوب به صرفه‌تر است و این ویلاها چه مزایا و معایبی دارند.

ویلای پیش ساخته

ویلای پیش ساخته چیست و شامل چند نوع است؟

ویلای پیش ساخته در حقیقت نسل جدیدی از ساختمان‌ها به شمار می‌رود که اجزا و قسمت‌های مختلف آن در محل‌های دیگری همچون کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولید شده و سپس به محل مورد نظر ارسال می‌شوند و در آنجا نصب و مونتاژ خواهند شد. مصالحی که در تولید ویلاهای پیش ساخته استفاده می‌شوند می‌توانند ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. ویلاهای پیش ساخته می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

ویلای پیش ساخته فلزی

برای ساخت این ویلاها از مصالح فلزی همچون انواع ورقه‌های گالوانیزه، پروفیل‌های آهنی و ... استفاده می‌شود و داخل ویلا نیز یک لایه فوم و یک عایق از نوع پلی استایرن به کار می‌رود و در نهایت از دیوارپوش های PVC برای زیبایی آن استفاده می‌شود. ویلاهای فلزی را با نام ویلای کانادایی یا کانکس نیز می‌شناسند.

ویلای پیش ساخته ساندویچ پنل

 ساندویچ پنل ها از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مصالح برای ساخت ویلاهای پیش ساخته به شمار می‌روند چرا که از موادی همچون فلز و یونولیت تولید می‌شوند که می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

ویلای پیش ساخته چوبی

 ویلاهای پیش ساخته چوبی نیز از زیباترین و جذاب‌ترین ویلاها به شمار می‌روند اما به دلیل آنکه نیاز به چوب‌های گران و خاص دارند می‌توانند هزینه‌های زیادی داشته باشند و چوب نیز باید تحت شرایط خاص و ویژه‌ای و به دور از رطوبت و ... استفاده شود.

ویلای پیش ساخته ترکیبی

همانطور که از نام آن مشخص است ویلاهای پیش ساخته ترکیبی به نوعی از ویلاها گفته می‌شوند که در ساخت آنها از انواع مصالح پیش ساخته مانند فلزات، چوب، تری دی پانل و ... استفاده می‌شوند.

ویلای پیش ساخته

مهم‌ترین مزیت‌های ویلای پیش ساخته

همانطور که گفته شد امروزه ویلاهای پیش ساخته در سراسر جهان محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و به دلیل مصالح به کار رفته در ساخت آنها می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • هزینه ساخت این ویلاها در مقایسه با ساختمان‌های سنتی و معمولی بسیار کمتر است.
  • نصب و اجرای قطعات ویلا بسیار راحت بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  • دارای ظاهری بسیار زیبا و شیک هستند.
  • در برابر عوامل محیطی همچون زلزله، آتش‌سوزی، باد و طوفان و ... مقاومت بالایی دارند.
  • امکان ساخت ویلا در متراژ و مساحت‌های مختلف وجود دارد.
  • امکان جابجایی و استفاده مجدد از مصالح ویلا در موقعیت های دیگر وجود دارد.
  • وزن سبکی داشته و از مصالح سنتی و قدیمی در ساخت آنها استفاده نمی‌شود.
  • از تنوع بالایی در نما، طرح و نقشه برخوردارند.

دلایل به صرفه‌تر بودن استفاده از ویلای پیش ساخته در مناطق بارانی و مرطوب

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از ویلاهای آماده وجود دارند که هر کدام از مصالح مختلفی تولید شده و می‌توانند در محیط‌های مختلف استفاده شوند. مناطق مرطوب و بارانی از جمله مناطقی هستند که می‌توان از ویلاهای پیش ساخته استفاده کرد. در حقیقت استفاده از این ویلاها در مقایسه با ساختمان‌های عادی می‌تواند بسیار به صرفه‌تر باشد و دلایل این صرفه نیز به شرح زیر هستند:

صرفه‌جویی در وقت و تسریع روند ساخت‌وساز

از آنجایی که مناطق مرطوب و بارانی همواره دارای شرایط آب و هوای نامتعادل هستند، ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد و زمان ساخت را طولانی‌تر کند. همچنین تعدادی از مراحل ساختمان‌سازی مانند گچ کاری، سفید کار، رنگ‌آمیزی و ... نیازمند یک دمای معمولی و نرمال برای خشک شدن است و این شرایط در مناطق بارانی و مرطوب فراهم نیست و یا باید مدت‌های طولانی منتظر چنین شرایطی بود. استفاده از ویلاهای پیش ساخته‌این چالش‌ها را برطرف کرده و زمان ساخت را به حداقل زمان ممکن می‌رساند. در حقیقت نصب و اجرای دیوارهای تری دی پانل و مصالح پیش ساخته ویلا زمان بسیار کمتری نسبت به ساخت ساختمان نیاز خواهد داشت. در اصل برنامه‌ریزی دقیق، برطرف کردن چالش شرایط آب و هوایی و همچنین زمان کوتاه نصب اجزای مختلف ساختمان باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.

انعطاف‌پذیری بالای ویلای پیش ساخته

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های ساخت ویلاهای پیش ساخته در مناطق مرطوب و بارانی انعطاف‌پذیری بالای آنهاست. در حقیقت می‌توان ویلاهای پیش ساخته را با توجه به شرایط آب و هوایی بهینه‌سازی کرد به گونه‌ای که امکان استفاده بیشتر از نور خورشید و مناظر وجود داشته باشد و ساختمان نیز در برابر باران، رطوبت، هوای نامتعادل و ... مقاومت بالایی داشته باشد. در اصل در ساخت ویلاهای پیش ساخته می‌توان از ایده‌ها و خلاقیت‌های ذهنی استفاده بیشتری کرد و زیبایی بیشتری به ساختمان داد.

داشتن صرفه اقتصادی

از دیگر مزیت‌های ساخت ویلای پیش ساخته در مناطق مرطوب و بارانی و استفاده از مصالحی همچون تری دی پانل می‌توان به صرفه اقتصادی آن اشاره کرد. امروزه هزینه‌های ساخت ساختمان‌های مرسوم به شدت افزایش پیدا کرده است و استفاده از مصالحی همچون گچ، سیمان و ... که در برابر باران و رطوبت مقاومت پایینی دارند نیز می‌تواند در دراز مدت هزینه‌های تعمیر به دنبال داشته باشد. همچنین مصالحی همچون سنگ، سرامیک و ... می‌توانند در محیط‌های مرطوب رفت و آمد را برای افراد سخت‌تر کنند و این عوامل باعث می‌شود که استفاده از ویلاهای پیش ساخته صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد

ویلای پیش ساخته

قوام و کنترل کیفیت در ویلای پیش ساخته

بسیاری از محصولاتی که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در شرایطی که در معرض رطوبت قرار بگیرند کیفیت خود را از دست بدهند اما مصالح پیش ساخته‌ای که در ساخت ویلاها استفاده می‌شوند به گونه‌ای تولید می‌شوند که چنین مشکلاتی نداشته باشند و حتی در شرایط بارانی و رطوبتی کیفیت خود را حفظ کنند. در حقیقت زمانی که قطعات و اجزای اصلی ویلا در کارگاه‌ها تولید می‌شوند، تمامی استانداردها رعایت شده و کیفیت آن کنترل می‌شود. کیفیت مصالح ساختمانی در ساخت‌وسازهای مرسوم می‌تواند به مرور کاهش پیدا کند و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد اما مصالح پیش ساخته از یک قوام و کیفیت ثابت برخوردارند.

 

داشتن امنیت مناسب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که امنیت و ایمنی مصالح سنتی بیشتر از مصالح مدرن است در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اگرچه در مصالح مدرن از مواد و متریال های کمتری استفاده می‌شود اما مقاومت و امنیت بسیار بالایی در برابر عواملی همچون ضربه، فشار، حریق، مواد شیمیایی و ... دارند. علاوه بر موارد ذکر شده خطر سقوط افراد و مصالح در شرایط بارانی در زمان ساخت ساختمان‌های مرسوم بیشتر است اما این خطرات در ساخت ویلاهای پیش ساخته وجود ندارند

جمع‌بندی نهایی

استفاده از ویلاهای پیش ساخته و مصالح مدرنی همچون تری دی پانل در مناطق مرطوب و بارانی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها داشتن امنیت بیشتر، سازگاری با محیط زیست، داشتن صرفه اقتصادی بالا، صرفه‌جویی در زمان و مصالح، انعطاف‌پذیری بیشتر، کنترل و قوام بالاتر و ... هستند.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما