بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401

در میان تمامی محصولات فولادی، تیرآهن‌ها مهمترین عضو یک سازه هستند که خرید آن‌ها برای هر پروژه‌ای ضروری است؛ این روزها یعنی زمستان سال 1401، قیمت محصولات فولادی مانند تیرآهن روند عجیبی به خود گرفته است که نه امیدی به چشم‌انداز مثبت قیمت‌ها است و نه حتی امیدی به ثابت­شدن قیمت مقاطع! قطعا اگر خریداری این محصول باشید، پیش‌بینی و تحلیل قیمت تیرآهن برایتان امر مهمی است. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 بپردازیم.

قیمت تیرآهن در سال 1401

برای پیش­بینی قیمت تیرآهن در بازار فولاد لازم است فاکتور و عوامل مختلفی بررسی شوند تا با توجه به آن‌ها بتوان گقت که قیمت محصولات تا پایان سال 1401، روند صعودی دارد یا نزولی! تحلیل قیمت تیرآهن کار ساده و راحتی نیست؛ اما با این حال در چند ماه گذشته و این روزهایی که پیش رو داریم، نسبت به سال گذشته، باتوجه به روند قیمت تیرآهن، تقاضا برای مصرف این کالا کمتر بود.

در حال حاضر با توجه به شواهد موجود، تقاضای بازار به کف رسیده و می‌بینیم که قیمت‌ها روندی ثابت به خود گرفته‌اند. این شرایط حاکم بر بازار (رکود جهانی، رکود داخلی و تنظیم بازار) فعلا اجازه افزایش قیمت محصولات فولادی اعم از تیرآهن را نداده است. بد نیست با تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 نگاهی به پارامترها و عواملی بیاندازیم که باعث تغییر روند قیمتی تیرآهن در سال جاری شدند.

عرضه و تقاضا

مانند هر کالایی، عرضه و تقاضا عامل بزرگی است که قیمت فولاد را تعیین می‌کند. هر چه تقاضا بیشتر باشد، عرضه کمتر است و قیمت بالاتر می‌رود. قیمت تیرآهن نه تنها با عرضه و تقاضای فعلی، بلکه بر اساس عرضه و تقاضای پیش‌بینی‌شده تعیین می‌شود.

هرچه اطلاعات بیشتری در دسترس باشد، بهتر می‌توان آن را پیش بینی کرد و نوسان قیمت‌ها کمتر خواهد بود.

از تغییرات نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین و نرخ رشد سرمایه گذاری دارایی های ثابت می‌توان دریافت که قیمت فولاد همبستگی قوی با چرخه اقتصادی چین دارد.

روندهای صنعت

قیمت انواع تیرآهن نیز تحت تأثیر تقاضای صنایع مختلف فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، اگر صنعت خودرو قوی باشد، تقاضا برای این محصول یا سایر محصولات فولادی ممکن است بیشتر شود. همین امر در مورد ساخت و ساز، صنعت بسته‌بندی و سایر مشاغلی که به شدت به فولاد متکی هستند، صدق می‌کند.

هزینه مواد اولیه برای تولید تیرآهن

در مورد تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 باید گفت که ضایعات فلزی و سنگ آهن دو ماده اصلی مورد استفاده برای تولید تیرآهن هستند. اگر مقدار محدودی از این منابع موجود باشد، تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و هزینه مواد افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه‌های حمل‌ونقل

هزینه حمل‌ونقل هم در قیمت نهایی تیرآهن تاثیرگذار است؛ در حمل‌ونقل به خارج از کشور، سیاست می‌تواند نقش داشته باشد و همین امر در مورد هزینه نیروی کار و سوخت نیز صدق می‌کند. در یک بازار پرتلاطم این روزهای فولاد، انتخاب یک روش حمل و نقل با زمان ترانزیت طولانی‌تر می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های نهایی شما شود.

فصول سال

در تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 می­توان گفت که زمان خرید کالا بر بسیاری از صنایع تأثیرمی‌گذارد، فصل‌ها در بازار فولاد مهم هستند؛ این روزهای سرد زمستان قطعا شما محصولات را با قیمت‌های کمتری باید خریداری کنید.

چرا که ساخت و ساز در این فصل کمتر و در نتیجه خرید برای تیرآهن کاهش پیدا می‌کند. تعطیلات و همچنین فصل سال بر تولید محصولات جدید تأثیر می‌گذارد و تقاضا را افزایش یا کاهش می‌دهد. این موضوع حتی می‌تواند بر الگوهای حمل‌ونقل و حالت‌های حمل‌ونقل تأثیر بگذارد و البته با تغییر تقاضا، نوسانات قیمت نیز اتفاق می‌افتد.

تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 و پیش‌بینی آن

باتوجه به اینکه مذاکرات عقب افتاد و نگاه به رونق نسبی در اکثر مبادی، امیدی نیست که تیرآهن روند صعودی خیلی زیادی داشته باشد. از طرفی افزایش قیمت دلار هم بر این قضیه بی­تاثیر نبوده است و با صعودی­شدن روند قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت تیرآهن در بازار فولاد بودیم. (البته در چند هفته گذشته)

در حالت کلی، در فصل زمستان ساخت­وساز کاهش پیدا می‌کند و معمولا درصد افرادی که برای ساختمان‌سازی به تیرآهن نیاز دارند، کمتر از قبل خواهد شد، این موضوع باعث می‌شود که تقاضا کم و در نتیجه قیمت محصول کاهش پیدا کند. فصل زمستان شاید موقعیت خوبی برای افرادی باشد که بخواهند این محصول را خریداری کنند.

به غیر از این موارد گفته شده، قیمت جهانی آهن و فولاد می‌توانند بر روند قیمت تیرآهن تاثیرگذار باشند. اتفاقات افتاده شده طی چند وقت اخیر و مسائلی مانند محدودیت‌ها کرونایی، تورم، جنگ اوکراین و... باعث شده که تولید محصولات فولادی در سراسر جهان کمتر از سال‌های قبل باشد.

کاهش میزان تولید و تقاضای محصولات فولادی باعث افزایش قیمت‌های جهانی شده که در نهایت این موضوع می‌تواند در تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

 در این مقاله در مورد قیمت تیرآهن در زمستان 1401 و تحلیل آن صحبت کردیم. تحلیل و پیش بینی قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی به نظر کار ساده و راحتی نیست و به خیلی از فاکتورها و پارامترها بستگی دارد. باتوجه به همه‌ موارد گفته شده، به نظر می‌رسد شاهد کاهش قیمت تیرآهن در بازار باشیم؛ ولی بازار همچنان در انتظار کشف کانال‌های قیمتی جدید است. در نظر داشته باشید که به دلیل نوسانات قیمت بازار و سایر عوامل تاثیرگذار نمی‌توان قیمت مشخصی را تعیین کرد.

این را در نظر داشته باشید که نرخ تغییر فعلی 40 درصد است و نمی‌توان امید معجزه از بازار فولاد داشت که اگر قیمت‌ها روند کاهشی هم داشته باشند جزئی و موقتی است. شما عزیزان برای تحلیل قیمت تیرآهن در زمستان 1401 بهتر است همه‌ عوامل گفته شده در این مقاله را مدنظر داشته باشید تا ببینید که بازار فولاد در آینده دچار تغییرات مثبت خواهد شد یا خیر!

اگر به دنبال تحلیل قیمت‌ها هستید، باید به صورت روزانه اخبار را بررسی کنید و از روند قیمتی محصولات اطلاع داشته باشید تا ببیند که چه زمانی بهترین فرصت برای خرید تیرآهن می‌باشد.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما