بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

انواع لوله برق نسوز ساختمان

در این مطلب قسط داریم انواع لوله برق که در تاسیسات برق ساختمانی و صنعتی بکار می رود را شرح دهیم. همچنین هر نمونه از این لوله ها را از نظر قیمت، صرفه اقتصادی، کیفیت، جنس و سایز، کاربرد و... بررسی نمائیم.

در برق کشی ساختمان از انواع لوله برق pvc ، خرطومی، پلاستیکی و فلزی استفاده می شود. لوله خم سرد و گرم به عنوان لوله برق pvc یا لوله پلیکا شناخته می شوند. خرطومی نیز در سه نوع نسوز، معمولی و فلکسی تقسیم بندی می گردد. سایر موارد لوله پلی آمید پلاستیکی و فلزی گالوانیزه می باشند.

 

لوله برق pvc

همانطور که در نام لوله برق pvc پیدا است، این لوله از مواد پی وی سی (پلی وینیل کلراید) تولید می شوند. این ماده پلیمری به دلیل خواص و نوع فرمولاسونی که دارد، نسوز و غیر قابل اشتعال می باشد. این اصلی ترین ویژگی جهت رعایت مبانی ایمنی در ساختمان سازی بوده، و در وندور محصولات استاندارد قرار می گیرد.

تفاوت لوله خم سرد و گرم

همانطور که پیشتر گفتیم، لوله برق پی وی سی در دو نوع لوله خم سرد و خم گرم تولید می گردد. تفاوت لوله خم سرد و گرم نیز در اسمشان مشخص است. اینگونه که برای خم کردن نمونه سرد تنها با یک فنر اقدام می کنیم. حال در نمونه خم گرم علاوه بر استفاده از فنر خم کن، نیاز به حرارت دهی جهت خمیدگی لوله را داریم.

لوله خرطومی

در لوله خرطومی شاهد تنوع زیادی از مدلها و سایزها نیز هستیم. این نوع محصولات به دلیل انعطاف پذیری بالا، وزن کم و قیمت مناسبشان محبوبیت زیادی دارند. همچنین بیشترین استفاده آنها در سقف، دیوارها، برقکشی برای شبکه و دوربین مدار بسته نیزمی باشد. و استفاده برای سیم کشی از کف نیز در این موارد ممنوع است.

لوله خرطومی نسوز، طرح و فلکسی

لوله برق خرطومی نیز در سه دسته نسوز، پلاستیکی یا طرح نسوز، فلزی یا گالوانیزه تقسیم می گردد. خرطومی نسوز هم از مواد pvc تولید شده و غیر قابل اشتعال است. نمونه پلاستیکی یا طرح نسوز هم از نظر ایمنی مورد قبول ناظرین نیست اما قیمت بسیار کمتری در مقایسه با نمونه نسوز دارد.

 

لوله خرطومی فلکسی (فلکسیبل) در دو نوع فلکسی با روکش و بدون روکش تولید می گردد. این لوله برق ساختمان بیشترین استفاده را در مبحث نصب دوربین های مداربسته و تجهیز سیستم شبکه دارا می باشد. ویژگی اصلی خرطومی فلکسی، استحکام بالا در برابر فشار و ضربه بوده و موجب دفع الکتریسیته ساکن می شود.

لوله برق پلی آمید

لوله برق پلی آمید تولید شده از مواد پلاستیکی (ضایعات و گرانول) نیز می باشد. پلی آمید نیز همانند نمونه لوله pvc بصورت شاخه های شش متری تولید شده و سایز بندی یکسانی دارند. ویژگی پلی آمید قیمت مناسب و انعطاف پذیری بالای آن است. در حالیکه معایب آن پلاستیکی بودنش است که در برابر حریق و حرارت مقاوم نیست.

لوله برق فلزی گالوانیزه

یکی دیگر از لوله ها که در برق کشی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته، لوله برق فلزی یا گالوانیزه است. این نوع محصولات بصورت شاخه های سه متری تولید شده و دارای رزوه در دو طرف خود می باشند. دلیل این امر اتصال پیچی و محکم اتصالات و زانویی با آن است.

گالوانیزه سرد و گرم

لوله برق فلزی در دو نوع لوله گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم تولید می شوند. تفاوت این موارد در سبک آبکاریشان است. گالوانیزه سرد به روش الکترولیزه آبکاری شده و در مناطق خشک و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. گالوانیزه گرم نیز بطور دورانی و سنتی آبکاری شده که مناسب نقاط مرطوب نیز می باشد.

قیمت لوله برق pvc

قیمت لوله برق pvc متناسب با نوع آن تعیین می گردد. همچنین عوامل دیگری مثل سایز، استاندارد، کیفیت و برند تولید کننده در برآورد قیمت دخیل می باشند. قیمت در موارد فوق از بیشترین به کمترین شامل: لوله فلزی و گالوانیزه، لوله pvc، خرطومی فلکسی، خرطومی نسوز، پلی آمید، خرطومی معمولی نیز می باشد.

 

قیمت در لوله pvc با توجه به نوع خم سرد و خم گرم متغییر است. طبیعتا لوله خم سرد به دلیل بکار گیری از مواد روان کننده و استابلایزرها قیمت بیشتری در مقایسه با نمونه لوله خم گرم دارد. فرمولاسیون خاص، استفاده از درصد پی وی سی بیشتر در تولید و سایر موارد در این قیمت ها دخیل می باشند.

قوانین و استاندارد

امروزه جهت افزایش ایمنی در صنعت ساختمان سازی حساسیت و سختگیری بیشتری را توسط دستگاه های مربوطه شاهد هستیم. یکی از این سخت گیری ها داشتن گواهی استاندارد ملی ایران نیز می باشد. همچنین ناظرین طبق پروتکل های مشخص شده، تمامی موارد در ساختمان را بطور دقیق بررسی می نمایند.

این قوانین و استانداردها نیز در رابطه با انواع لوله برق ساختمان صدق می نماید. استفاده از لوله های استاندارد در برق کشی ساختمان و سایر تجهیزات تاسیسات برق الزامی است. در انواع مختلف لوله ها تنها مواردی که نسوز بوده و یا فلزی هستند می توانند استاندارد لازم را کسب کرده و کارفرما از آنها استفاده کند.

نحوه انبار داری و ارسال لوله برق ساختمان

همانطور که گفته شد لوله برق پلی آمید و pvc پی وی سی شامل شاخه های شش متری نیز می باشند. از این جهت نگهداری و انبار کردن این محصولات امری دشوار است. بطور معمول این لوله ها در زمینی باز توسط قفسه بندی هایی با عمق 6 متر نگهداری می شوند. این قفسه ها نیز از لوله گالوانیزه مخصوص داربست ایجاد می گردد.

در این روش توسط داربست قفسه های با ابعاد 1*1 به بالا ایجاد می کنند. هر قفسه مخصوص سایز، مدل و برند خاصی بوده و اینگونه توان تفکیک لوله برق شش متری میسر می شود. همچنین برای حمل نمونه پلی آمید و pvc پی وی سی از وانت بار که اتاق کشی شده باشد یا تگ با طول شش متر در تعداد شاخه بالا استفاده می شود.

اتاق وانت باید بگونه ای طراحی شود تا شاخه شش متری بر روی آن قرار گرفته و لمبر نندازد. البته این نوع حمل توسط پلیس راهور ممنوع بوده اما بسیاری از همین روش استفاده می کنند. سایر لوله ها همچون خرطومی ها و لوله گالوانیزه به دلیل حجم کمی که دارند در مغازه و محیط کوچکتر نیز دپو می شوند.

اتصالات لوله برق ساختمان

در سیم کشی ساختمان با لوله ها نیاز به تغییر مسیرهای زیادی هستیم. این تغییر مسیر و تغییر زاویه لوله برق ساختمان توسط قطعاتی بنام اتصالات صورت می پذیرد. اتصالات لوله داری طیف گسترده ای از مدل، جنس و سایزها نیز می باشند. همچنین جنس این اتصالات با توجه به جنس و سایز لوله مد نظر انتخاب می گردد.

اتصالات لوله بطور کلی شامل موارد زیر می باشند:

  • انواع زانویی (کوتاه بلند عصایی)
  • انواع بوشن (کوتاه و بلند)
  • انواع سه راهی
  • قوطی کلید و پریز برق
  • جعبه تقسیم (روکار و توکار)
  • جعبه فیوز مینیاتوری
  • درب پوش لوله
  • براس یا براز بوشن
  • انواع گلند (فلزی و پلاستیکی)

گلندها معمولا برای لوله برق خرطومی و اتصال آنها به جعبه تقسیم ها مورد استفاده قرار می گیرند. سایر موارد که ذکر نمودیم در لوله های شش متری و نمونه فلزی موجود بوده و جنسشان با لوله یکسان است. اتصالات لوله فلزی گالوانیزه نیز دارای رزوه بوده و بطور پیچی به لوله ها متصل می گردند.

نوشته شده توسط ایران ادیسون

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما