بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

در صنعت ساختمان­سازی مقاطع زیادی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پروفیل آهن است. پروفیل هنگامی تولید می‌شود که فولاد را به کمک روش‌های مختلفی همچون کشش، فشردن و نورد شکل بدهند. پروفیل از تنوع و اشکال زیادی برخوردار بوده که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارد. اگر بخواهیم به یکی از کاربردهای گسترده این محصول اشاره کنیم، تقویت­کردن بتن در اسکلت ساختمان است. احتمال دارد این سوال برای شما پیش آید که قیمت پروفیل در بازار چند است؟ چند نوع پروفیل داریم؟ برای رسیدن به جواب سوال‌های خود ما را تا انتها این مقاله همراهی کنید.

پروفیل چیست؟

 پروفیل‌ها انواع و طول‌های متفاوتی (به طور معمول 6 و 12 متری) دارند. ابعاد سطح مقطع، میزان ضخامت و طول آن روی قیمت پروفیل تاثیر مستقیم می‌گذارد. یک مهندس عمران حرفه‌ای باید قبل از هر چیزی در ابتدا تمام نیروهایی که بر یک سازه وارد می‌شود را به طور دقیق محاسبه کرده و با توجه به نتایج به دست آمده پروفیل مناسب را انتخاب کند. استفاده از پروفیل در یک بنا، باید به گونه‌ای باشد که بین قیمت نهایی یک بنا و ایمنی ساختمان تعادل برقرار کند. همچنین یک مهندس لازم است که به تعداد افرادی که روزانه در ساختمان کار می‌کنند و رفت و آمد دارند نیز توجه کنند. با توجه به کاربرد فراوانی که این محصول دارد، صنعتگران در این حوزه سعی دارند پروفیلی تولید کنند که در برابر حادثه‌های مختلف و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به سادگی تخریب نشود.

همواره قوطی‌ها در طول روز و سطح شهر مصرف گسترده‌ای دارند و ممکن است آن‌ها را بارها ببینیم. پل‌های هوایی در سطح شهر، حفاظ نرده‌ها در راه پله و پنجره، سقف خانه‌ها در مناطق شمالی ایران همگی می‌توانند از پروفیل ساخته شوند.

انواع پروفیل

  • پروفیل z
  • پروفیل آلومینیوم
  • پروفیل سبک
  • پروفیل گالوانیزه
  • پروفیل استیل

چند نوع پروفیل آهن داریم؟

پروفیل‌ها به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند. یک دسته پروفیل‌های ساختمانی و دسته دیگر پروفیل‌های صنعتی. پروفیل ساختمانی، بیشتر در ساخت و ساز ساختمان‌ها در قسمت درب، نرده و پنجره به کار گرفته می‌شود، اما پروفیل صنعتی بیشترین کاربردی که دارد در صنایع خودروسازی است.

در حوزه آهن و فولاد، یکی از مقاطع فولادی که مصرف بالایی دارد و در ساختمان‌سازی و صنایع عمرانی دیگر به کار گرفته می‌شود، قوطی و پروفیل آهن است. قیمت پروفیل در بازار روز، به عوامل متعددی نظیر وزن، جنس، ضخامت، برندی که آن را تولید می‌کند و... بستگی خواهد داشت.

 به دلیل آن که در ساخت سازه‌های متفاوت و صنعت این محصول نقش  پررنگی دارد، اطلاع از قیمت انواع پروفیل و روند تغییرات آن، به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا با علم و دید بهتری برای خرید محصول خود اقدام نماید. در انتخاب پروفیل مناسب، باید در نظر بگیرید که انواع پروفیل‌ها و قوطی‌های تولید شده برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارند، قسمت اعظمی از هزینه‌های ساخت‌وساز را به خود اختصاص می‌دهند.

به همین جهت نوسانات قیمت انواع پروفیل تاثیر بسزایی روی بازارهای موازی به خصوص مسکن و خودروسازی می‌گذارد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورها در بهینه‌سازی هزینه‌های ساخت، انتخاب پروفیل مناسب خواهد بود.

قیمت پروفیل آهن

قیمت پروفیل آهن در بین سایر محصولات فولادی از اهمیت بیشتری برخوردار است، به دلیل آن که پروفیل آهن کارایی گسترده‌ای نسبت به انواع دیگر پروفیل‌ها دارد. پروفیل آهن در صنعت خودروسازی، ساخت‌و‌ساز، تولید درب و پنجره و... بیشترین استفاده را خواهد داشت.

به دلیل آن که این پروفیل‌ها از آهن تولید شده‌اند، به طور کلی هرگونه نوسانی در بازار آهن مثل میلگرد و سایر محصولات، یا تغییر در قیمت بازار نفت، به صورت چشمگیری روی بازار پروفیل آهن هم تاثیر خود را می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که تغییرات قیمت در پروفیل به طور معمول نوسانات کمتری نسبت به بازارهای ذکر شده در بالا دارد.

فرآیند تولید مستقیم پروفیل

در روش مستقیم، ابتدا با خم کردن ورقه‌ها به آن زوایای تعیین شده را می‌دهند و پس از آن به کمک جوش‌های فرکانسی دو به دو، لبه‌ ورق‌ها را به همدیگر جوش داده تا مقطع مورد نظر شکل بگیرد. در مرحله بعدی پروفیل را به کمک دستگاه اره اتوماتیک در سایزهای مشخص بریده و به قسمت بسته‌بندی ارسال می‌کنند. باید گفت که قبل از انتقال محصولات تولید شده به انبار، برچسب مشخصات و تاییدیه کنترل کیفی روی محصول نصب می‌شود.

مزایای تولید مستقیم پروفیل

  • دارای زاویه‌های تیز هستند.
  • ابعاد آن‌ها کاملا دقیق است.
  • دارای خط جوش ثابت هستند.
  • انحنای سطحی کمی دارند.
  • از کیفیت ساخت بالایی نسبت به سایر روش‌ها برخوردارند.

معایب تولید مستقیم پروفیل

از جمله معایب تولید مستقیم پروفیل، می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • استهلاک قالب‌ها افزایش پیدا می‌کنند ( دلیل آن تفاوت در سرعت خطی، تفاوت قطر در بخش‌های مختلف قالب است).
  • برای ماشین‌کاری و عملیات‌های حرارتی به دقت بالایی نیاز دارند.
  • در بخش‌های مختلف پروفیل تولیدی قطر آن متفاوت است.

فرآیند تولید غیرمستقیم پروفیل

در خط تولید غیرمستقیم پروفیل، نوارها به سه روش شکل‌دهی مرکزی، شکل‌دهی لبه‌ای و شکل‌دهی از راه شعاع ورق به لوله تولید می‌شوند و در نهایت به شکل موردنظر درمی‌آیند. نام دیگر روش غیرمستقیم روش On Line نیز است. در این روش با تولید کردن یک لوله و پس از آن عوض کردن چند قالب در بخش سایزینگ، به آسانی می‌توانیم انواع مختلفی پروفیل تولید کنیم.

روش غیرمستقیم نسبت به روش تولید مستقیم پروفیل در قسمت خط جوش، سایز و اندازه ضلع‌ها و همچنین انحنای سطحی آن از دقت کمتری برخوردار است.

معایب پروفیل

همیشه تمامی محصولات در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. از معایب پروفیل آن است که متاسفانه این محصول در کشور به صورت انبوه تولید نمی‌شود، چرا که اغلب ماشین‌آلاتی که برای تولید پروفیل از آن‌ها استفاده می‌شوند، از تکنولوژی‌های خاصی پیروی می‌کنند که در کشور ما بسیار گران و هزینه‌بر بوده و به همین جهت است که قیمت پروفیل در سطخ کشور نسبتا زیاد است.

یکی دیگر از معایب پروفیل که می‌توان به آن اشاره نمود اتصال سخت آن در محل است. اتصال پروفیل به ماشین‌آلات و دستگاه‌های خاصی به نام ConXL که جدید وارد بازار شده‌اند دارد و متاسفانه به تعداد زیاد وارد کشور ایران نشده است. از این رو، برای اتصالات باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کرد.

در پایان

پروفیل‌ها، انواع و کاربرد متنوعی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای معایب و مزایای به خصوص به خود است. در بسیاری از ساختمان‌ها که روزانه در سطح شهر آن‌ها را می‌بینیم از انواع مختلف پروفیل استفاده شده است. از پروفیل‌ها برای بیشتر شدن مقاومت سازه و ایمنی آن و همچنین جلوگیری از خوردگی در ساختمان استفاده می‌کنند. پروفیل در انواع مختلف صنعتی و ساختمانی بوده و جنس متفاوتی دارند.

ما در این مقاله در مورد نحوه تولید پروفیل به روش مستقیم و غیرمستقیم و همچنین معایب و مزایای آن صحبت کردیم. معایب پروفیل آن است که متاسفانه این محصول در کشور به صورت انبوه تولید نمی‌شود، چرا که در بیشتر ماشین‌آلات که برای تولید پروفیل از آن‌ها استفاده می‌شود، از تکنولوژی‌های خاصی پیروی می‌کنند که در کشور ما بسیار گران و هزینه‌بر هستند. قیمت پروفیل براساس ابعاد، ضخامت و سایز آن متغیر است.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما