بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

طولانی شدن خواب صنعت ساختمان!

قیمت سیمان

بازار مسکن تابستان آرامی نداشت، دلایل مختلفی  مانند قعطی برق‌ کارخانه‌های تولید سیمان که در نتیجه گران شدن قیمت سیمان را به همراه داشت، افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد کارگران و کاهش شدید ساخت‌وساز از دیگر دلایل ناآرامی این بازار و در نهایت چیره شدن رکورد بر بازار مسکن شد.

به گفته تعدادی از فعالین بازار مسکن:

 «بازار مسکن با وجود رکودی که دارد، قیمت آن همچنان در فاز صعودی است. در شهرهای کوچک یک واحد ۷۰ متری به یک میلیارد تومان رسیده، اقشار متوسط و ضعیف دیگر توان خرید مسکن را ندارند؛ از طرفی افراد بسیاری هستند که بیش از یکسال منتظر فروش خانه خود هستند و با وجود رکود بازار قیمت ملک خود را گران‌تر اعلام می‌کنند.

 گزارش‌های رسیده از بازار مسکن حکایت از رکود این بازار و افزایش قیمت‌ها با وجود کاهش تقاضا دارد.»

به گفته فعالین مسکن: بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است و این باعث افزایش  مستمر قیمت مسکن و همچنین کاهش روز افزون تقاضا شده است. به بیان دیگر، رشد مستمر قیمت‌ها هم انگیزه‌ای برای تغییر این وضعیت و ایجاد افزایش تقاضا را نگذاشته است. خرید خانه برای قشر پایین و حتی متوسط از آرزو تبدیل به رویا شده است. آن‌چه هم که تا به حال باعث افزایش رونق در بازار مسکن شده است، خریدهای سرمایه‌ای بوده است.

قیمت بتن آماده

کارشناسان علت این اتفاق را مجموعه‌ای از عوامل می‌دانند، اما عده زیادی از کارشناسان دلایل اصلی این وضعیت را در دو علت زیر خلاصه می‌کنند.

  • سیاست انقباضی و محدودکننده در صنعت ساختمان
  • افزایش شدید هزینه ساخت‌وساز، که با افزایش قیمت مصالح پایه‌ای ساختمان مانند قیمت بتن آماده و افزایش حداقل دستمزد کارگران از عوامل موثر بر آن بوده.

 

 

استان

متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در سال 90(تومان)

متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در سال 99(تومان)

میزان افزایش قیمت مسکن طی 10 سال(تومان)

تهران

یک میلیون و 600 هزار

19 میلیون و 200 هزار

12 برابر

اصفهان

852هزار

6 میلیون و 600هزار

7/7برابر

البرز

734هزار

6میلیون و 800هزار

2/9برابر

فارس

430هزار

4میلیون و 800هزار

1/11برابر

خراسان رضوی

620هزار

5میلیون

8برابر

کل کشور

775هزار

7میلیون و 700هزار

10برابر

 

 

در تهران هم اوضاع بهتر از دیگر نقاط کشور نیست، رکود شدیدی بر بازار صنعت ساختمان در تهران  حکم فرماست و همینطور قیمت ساختمان در تهران، مسیر صعودیش را رها نمی‌کند.

زاکانی شهردار تهران، در این باره به کاهش صدور پروانه ساخت‌وساز به یک هفتم دهه 90 اشاره می کند.

به گفته عضو هیت مدیره انجمن انبوه سازان تهران، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تعادل بخشی به بازار مسکن را ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا دانست. او گفت: «وقتی مسکن به اندازه‌ی کافی وجود ندارد، قیمت آن از توان متقاضیان مسکن فراتر می‌رود. بنابراین فشار به بازار اجاره بیشتر از قبل می‌شود.»

راهکار دولت برای درآمدن بازار مسکن از خواب سنگین رکود چیست؟

کاهش پیدا کردن تولید مسکن به یک سوم حالت طبیعی خود، نشان می دهد که یکی از مهم‌ترین گام‌های که دولت برای خارج شدن از این وضعیت باید انجام بدهد، رشد ساخت‌وساز برای برداشتن فشار تقاضا از روی دوش بازار مسکن است.

هرچند که بخش خصوصی و شبه دولتی را نمی‌توان وادار به سرمایه گذاری در بازار مسکن برای افزایش عرضه مسکن کرد؛ اما  تسهیل یک سری از مقررات موجود در ساخت‌و‌ساز، باعث به وجود آمدن مشوق هایی‌ در روندها می‌شود.

سیوان لند بزرگ ترین بازار آنلاین مصالح ساختمانی

سیوان لند یکی از بهترین پلتفرم های خرید آنلاین مصالح ساختمانی است که تمام تلاش خود را برای ایجاد بستر ی آنلاین برای خرید و فروش مصالح ساختمانی انجام داده است. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به سایت سیوان لند مانند دیجی کالا، از بین هزاران محصول و فروشگاه مختلف مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید آنلاین اقدام کنید.

منبع : www.sivanland.com

قیمت بلوک

تلاش‌های شهرداری تهران و دولت برای مهار کردن رکود بازار و ایجاد تحرک در این صنعت عبارت بوده از:

  • تفاهم با دستگا‌ه‌هایی که امکانات و توانایی انبوه سازی دارند.
  • کاهش زمان صدور پروانه
  • مشوق های مقرراتی در بافت های فرسوده
  • عرضه املاک مازاد در بورس کالا
  • فروش متری مسکن در بورس
  • مالیات بر روی خانه‌های خالی

به گفته تعدادی از فعالین صنعت ساخت: دولت می‌داند که اقشار پایین و متوسط دیگر نمی‌توانند از طریق بازار، نیاز خود را به مسکن تامین کنند. بنابراین طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار داده است. اما به نظر می‌رسد در طول یک سال گذشته این برنامه آن‌چنان که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرده است.

راهکار کارشناسان برای جنبش بازار مسکن  چیست؟

براساس آمارهای رسمی چند سالی است که سرمایه‌ها در صنعت ساختمان از فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز به سمت فعالیت‌های سوداگرانه رفته است و بسیار از افراد متخصص و ماهر در صنعت ساختمان، کار خود را از دست داده‌اند. به صورتی که بسیار از سرمایه‌گذار‌ها در این عرصه کنار کشیده شده‌اند و افرادی هم که ماندن به شدت آرام و با احتیاط جلو می‌روند.

مدیرعامل شرکت بنا برج در همین رابطه اشاره به دوتا از عامل‌های اصلی این اتفاق کرد. 1. طولانی بودن روند و زمان صدور پروانه جواز برای ساخت مسکن. 2.نوسان داشتن قیمت مصالح ساختمانی مانند قیمت سیمان، قیمت بلوک و غیره.

قیمت سیمان

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در این خصوص می گوید: برای پایان دادن به رکود تورمی در بازار مسکن باید رویکردی اتخاذ شود که مسکن از یک مرحله سرمایه‌ای عبور کند، در کشورهای مختلف دنیا مدل‌های مختلفی را پیاده کرده‌اند. ما پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده‌ایم، اما هنوز بازخوردی دریافت نکرده‌ایم و معتقد هستیم باید مدل‌های جدیدتر و خلاقانه تری اجرا شود نسبت به طرح‌های چون طرح نهضت مسکن ملی.

یکی از راهکارهای ویژه پیشنهادی ما جذب سرمایه‌ها و نقدینگی‌های موجود در بانک‌ها به بخش تولید مسکن است. زمین را باید در اختیار سازندگان حرفه‌ای قرار دهید تا مسکن تولید و عرضه کنند.

 

 

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما