بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

انواع عایق رطوبتی، کاربردها و نحوه اجرا

عایق رطوبتی یکی از ترکیبات پر مصرف جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدمه به سازه های مختلف است. این نوع از محصول رنگی به جهت ساختار فوق‌العاده منسجم خود بعد از خشکی کامل یک آب بندی و مهر و موم کامل را در سطح ایجاد می کند. به طور کلی می توان دو نوع بسیار پر طرفدار از انواع عایق رطوبتی معرفی کرد که شامل عایق های رطوبتی قیری و عایق های رطوبتی آکریلیک پایه آب می باشد.

هر کدام از این عایق ها برای موقعیت های خاص طراحی و فرموله شده اند تا حداکثر کارایی را جهت حفاظت از سطوح در برابر رطوبت داشته باشند. این نوع از رنگ ها معمولا به صورت تک جزئی تولید می شوند و همین ویژگی منجر به کاربری و اجرای سهل و آسان آن ها شده است.

با توجه به آنکه یکی از انواع رنگ استخری ترکیبات آکریلیک پایه آب می باشد در نتیجه در این مورد یک وجه اشتراکی میان این دو نوع رنگ وجود دارد. در این مقاله در مورد کاربردها و نحوه اجرای انواع عایق رطوبتی صحبت خواهد شد تا با شناخت کافی از هرکدام بتوانید به خرید رنگ مناسب پروژه خود بپردازید.

موارد استفاده از عایق رطوبتی

  • عایق رطوبتی قیری

این نوع از عایق ها عملکرد فوق العاده ای برای پوشش دهی سطوح دیواری مدفون دارند. در بسیاری از پروژه های ساختمانی بخشی از سازه در زیر زمین قرار دارد بنابراین قطعا در برابر رطوبت آسیب پذیر خواهند بود لذا استفاده از نوع قیری عایق ها می تواند محافظ خوبی برای اینگونه دیواره ها باشد. علاوه بر این می توانید از این محصول در سرویس های بهداشتی و بسیاری از مخازن شهری استفاده کنید.

  • عایق رطوبتی آکریلیک پایه آب

این محصول بر پایه رزین ها یا رنگ آکریلیک پایه آب فرموله شده اند به همین جهت می توانید آن ها را روی هر نوع مصالحی از قبیل گچ، سیمان، بتن، و یا فلز مورد استفاده قرار دهید. با توجه به ایجاد یک لایه مهر و موم کننده و داشتن چسبندگی بالا قابلیت آب بند بسیار عالی را فراهم می کند. عایق های رطوبتی آکریلیک می توانند پس از بکارگیری بر روی سطوح سیمانی از خوردگی های ناشی از رطوبت و ترکیبات شیمیایی اسیدی و قلیایی صنعتی جلوگیری کنند. در نماهای ساختمانی که بصورت مسطح سیمانکاری شده اند نیز می توان از این عایق ها استفاده کرد.

طریقه ی اجرای عایق رطوبتی

  • نوع قیری عایق های رطوبتی

عایق رطوبتی قیری جهت اجرای صحیح و نتیجه بخش نیازمند یک بسترسازی اساسی هستند. به همین دلیل بهتر است پس از اصلاح و ترمیم سطح بطور کامل آن را شست و شو و تمیز کنید. بعد از مرحله آماده سازی سعی کنید محلول رنگ را بخوبی به مدت چند ثانیه کاملا مخلوط کنید. بعد از آن به مقدار حداقل 5 درصد و حداکثر 20 درصد آب به ماده رنگی اضافه کنید تا کاملا رقیق شود. مقدار آب اضافه شده بستگی به شرایط محیطی و نوع سطح و زبری آن دارد. در این مورد تکنسین های اجرایی اطلاعات کافی را در مورد رقیق کردن رنگ دارند. سپس می توانید با قلم مو یا اسپری آن ها را روی سطح اعمال کنید.

  • نوع آکریلیک پایه عایق رطوبتی

عایق رطوبتی آکریلیک پایه آب نیز جهت اجرا مانند نوع قیری نیازمند آماده سازی سطح است. درواقع با این کار می خواهیم که قدرت چسبندگی رنگ بر روی سطح چندین برابر شود. آنچه که در مورد رزین های آکریلیک اهمیت دارد تنظیم فاصله زمانی در هر بار اجرای رنگ است. البته پیشنهاد می شود در همان مرحله اول به ضخامت استاندارد دست پیدا کنید. اما اگر کار به اجرای لایه های بعدی کشید بهتر است حداقل 8 ساعت صبر کنید تا شرایط اجرای لایه دوم مهیا شود. شما می توانید از یک لایه مش نیز میان دو فیلم رنگ قرار دهید تا استحکام لایه نهایی افزایش یابد.

فواید و مزایای استفاده از عایق رطوبتی

  • عایق رطوبتی یک ماده رنگی بسیاری بی نظیر جهت حفظ، افزایش دوام و ماندگاری سازه های ساختمانی می باشد.
  • این ترکیبات رنگی براحتی با تجهیزات رایج موجود مانند قلم مو، غلتک و اسپری قابل اجرا هستند.
  • مقدار مصرف متعادلی دارند و نیازی نیست برای رنگ آمیزی یک محدوده با مساحت اندک حجم بالایی از رنگ را تهیه کنید.
  • معمولا با یک بار رنگ آمیزی با استفاده از عایق رطوبتی تا چندین سال متوالی نیاز به رنگ آمیزی مجدد وجود ندارد.
  • قیمت به نسبت مناسبی دارند و برای پروژه های عظیم صرفه اقتصادی خوبی دارند.

سخن آخر

تهیه عایق رطوبتی استاندارد از مراکز مجاز و معتبر می تواند علاوه بر حفظ ساختار سازه، از بسیاری از هزینه های مرتبط با ترمیم و بازسازی سازه ها و دیواره های آن جلوگیری کند. رانا کیمیا فام با تولید عایق های رطوبتی متنوع و با کیفیت همواره توانسته است پاسخگوی درخواست مشتریان در جهت تأمین و عرضه حجم وسیعی از این نوع رنگ ها باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.ranachem.com مراجعه کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما