بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

چه عواملی باعث تخریب ساختمان ها می شود؟

نحوه جلوگیری از آسیب های ساختمانی

  • فرو ریختن طبقه های نرم اگر یکی از طبقات ساختمان دارای مقاومت کمی باشد و در اصطلاح نرم باشد در زمان وقوع زلزله قطعاً آسیب خواهد دید. اگر یکی از قسمت های سازه قوی و یا ضعیف باشد باعث متفاوت بودن آن طبقه نسبت به طبقات دیگر می شود. در این مواقع توزیع بار و انرژی زیاد بوده و باعث خرابی سازه می شود.

  • آسیب ستون های ساختمان به دلیل استفادۀ کم خاموت ( میلگرد عرضی)

بر اثر وقوع زلزله بعضی از ستون های بتنی به آسانی خراب شده و از مهم ترین دلایل این آسیب ها به دلیل فاصلۀ زیاد میان میلگردهای عرضی در قسمت ستون بتونی می باشد که نتوانسته پایداری و مقاومت بالایی را داشته باشد .میلگردهای طولی بعد از مدتی استفاده در ساختمان و به دلیل وارد شدن نیروی اضافی مانند زلزله باعث کمانه کردن میلگردهای طولی می شود و ایجاد خرابی و آسیب به ساختمان می کند.

  • وارد شدن خسارت به دلیل قطع اتصال تیر به ستون ها .

یکی از دلایل مهم وارد شدن آسیب در زمان زلزله تغییر شکل دادن اتصالات ساختمانی می باشد که مقاومت کمی را در زمان اتصال ایجاد کرده اند. متأسفانه بعضی از مهندسین شناخت کافی از اتصالات ندارند در صورتی که اتصالات نقش با اهمیتی در جذب انرژی دارد. پس طراحی های قبل از ساخت نقش پر اهمیتی دارد که اتصالات قوی صورت می گیرد.

  • نبود فضای کافی در قسمت برش ستون در محل های لولای پلاستیک

هر ساختمانی در زمان وقوع زلزله با وجود لولاهای پلاستیک در بعضی از قسمت ها باعث غیر ارتجاعی شدن می شود. ولی اگر قسمت های مهم دارای ظرفیت برش مناسب در زمان زلزله نباشد در زمان وقوع زلزله قطعاً ساختمان آسیب خواهد دید. این لولا ها معمولاً در قسمت انتهایی ستون ها قرار می گیرد.

  • وارد شدن نیروی واژگونی باعث خراب شدن ستون ها می شود. هر چقدر دیواره های پر کننده بیشتر و مستحکم تر باشد باعث بالا رفتن استحکام ساختمان می شود و در زمان وقوع زلزله مقاومت بیشتری را داراست.
  • تأثیر مهم بعضی از موارد غیر سازه ای در آسیب به قطعات مهم سازه

بعضی از قطعات غیر سازه ای باعث بالا رفتن مقاومت سازه ها می شود. حال بر عکس ،بعضی مواقع همین قطعات غیر سازه ای در موارد متعددی باعث کم شدن مقاومت ساختمان شده و تخریب آن را راحت تر می کند. پس انتخاب موارد غیر سازه و نحوۀ جایگذاری آن بسیار قابل اهمیت می باشد.

  • رعایت تقارن درست در ساختمان

رعایت نمودن تقارن در ساختمان جزو موارد ضروری در طراحی اولیه ساختمان می باشد .ساختمان هایی که غیر متقارن هستند با وارد شدن انرژی از یک زلزلۀ کوچک دچار چرخش می شوند و به دلیل نیرویی که از این چرخش ایجاد می شود، آسیب بسیار زیادی می بیند. بعضی مواقع به اصلاح در بعضی موارد این مشکل بر طرف می شود و باعث انطباق مرکز جرم و مرکز سفتی با هم می شود.

  • وارد کردن ضربه از طرف ساختمان هم جوار

زمانی که زلزله به وقوع می پیوندند، چون ساختمان هم جوار دارای مشخصات ساختاری یکسانی نیستند، ایجاد آسیب می کنند.

  • وارد شدن خسارت به دلیل نبود آرماتور بندی در قسمت ممتد تیرها

معمولاً آرماتورها باعث مقاومت ساختمان در برابر تنش ها می شود و اکثر نیروهای مانند زلزله به کمک آرماتور قابل تحمل هستند .چون بتن حالت شکننده دارد .در زمان طراحی کردن تیرها آرماتور نباید در قسمت وسط دهانه کار قطع شود و قطع میلگرد باعث کم شدن مقاومت ساختمان شده و در برابر زلزله که نیروی بیشتری نسبت به مقاومت ساختمان دارد،وارد می شود.

  • خراب شدن قسمت های الحاقی ساختمان

بعضی از قسمت های الحاقی ساختمان از جمله بالکن ،دودکش در زمان زلزله جزو مواردی می باشند که آسیب بسیاری می بینند .پس در طراحی آن ها باید دقت به خرج داد.

  • مواد پیش ساخت در قسمت نمای ساختمان

بعضی از موارد از پیش ساخته شده که در نمای ساختمان استفاده می شود به دلیل عدم اتصالات مناسب و طراحی های نادرست در زمان وقوع زلزله آسیب می بینند و یا حتی امکان سقوط آن ها از ساختمان به زمین وجود دارد. حتی در ساختمان های در حال ساخت، خطرات داربست فلزی هم وجود دارد.

با رعایت نمودن نکات بالا می توان استقامت ساختمان را بالا برد و دیگر نگران آسیب ها از جانب بلاهای طبیعی نبود.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما