بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

میلگرد ساده با میلگرد آجدار چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

در دنیای آهن آلات میلگردها به دو دسته‌ای کلی ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که به غیر از شکل ظاهری، از نظر برخی پارامترهای دیگر نیز با یکدیگر فرق می‌کنند. به زبان ساده، تفاوت میلگرد ساده و آجدار فقط به شکل ظاهری ختم نمی‌شود؛ اگرچه از روی شکل می‌توان نوع آن‌ها را تشخیص داد. ما در این مطلب این دو نوع میلگرد را به همراه‌های تفاوت‌هایی که دارند، به طور کامل بررسی کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید.

آشنایی با میلگرد ساده

به میلگردی که سطحی صاف و صیقلی داشته باشد، میلگرد ساده (A1) گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، روی سطح این مقطع فولادی هیچ برجستگی و آجی وجود ندارد. این نوع میلگرد به طور محدود در ساختمان‌سازیو به طور عمده در صنعت و برای ساخت خاموت، میخ و انواع پیچ و مهره کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد ساده می‌توان به قابلیت برشکاری و عملیات خم‌کاری روی آن‌ها اشاره کرد.

آشنایی با میلگرد آجدار

در ساختمان‌سازی و بیشتر پروژه‌ها از این نوع میلگرد استفاده می‌کنند؛ مقطع فولادی که در نقطه مقابل میلگرد ساده قرار گرفته و سطحی آجدار و برجسته دارد. میلگرد آجدار بر اساس نوع آج زنی به سه دسته‌ای، میلگرد A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود. این میلگردها از نظر خواص مکانیکی با یکدیگر فرق دارند.

آج‌ها و برجستگی‌های روی سطح  میلگردها منجر به افزایش قدرت چسبندگی آن به بتن و باعث بهبود استحکام و مقاومت بتن می‌شود. در بین انواع میلگرد آجدار، میلگرد A3 پرمصرف‌تر از موارد دیگر است و معمولا در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

اکنون با این دو مقطع فولادی آشنا شدید، در این بخش قصد داریم تفاوت میلگرد ساده و آجدار را بررسی کنیم.

1. شکل ظاهری

همانطورکه اشاره کردیم؛ میلگرد ساده سطحی صاف و صیقلی دارد، اما میلگرد آجدار دارای سطحی برجسته و دارای آج است. البته نوع آج زنی در میلگردهای آجدار با توجه به گریدهای ذکر شده  متفاوت است و با یکدیگر فرق می‌کنند. به طور کلی به راحتی و با شکل ظاهری می‌توانید به نوع محصول (ساده یا آجدار بودن) آن پی ببرید.

2. مواد تشکیل دهنده

دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار مربوط به ساختار تشکیل دهنده آن‌ها است. به بیان ساده‌تر، این میلگردها از نظر مواد تشکیل دهنده و عنصرهای به کار رفته با یکدیگر فرق می‌کنند. به عنوان مثال، در میلگرد ساده کربن کمتری وجود دارد؛ در نتیجه از استحکام کمتری هم برخوردار است.

3. خواص مکانیکی

تفاوت اساسی میلگرد ساده و آجدار مربوط به خواص مکانیکی است. به زبان ساده، ویژگی‌های مکانیکی این دو نوع میلگرد به دلیل مواد تشکیل دهنده و استانداردهای تولید، کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. میلگردهای آجدار از نظر استحکام کششی و تنش تسلیم به مراتب بهتر از میلگردهای ساده هستند. در بین میلگردهای آجدار هم گرید A4 بیشترین استحکام و مقاومت را دارد. در نقطه‌ی مقابل، میلگردهای ساده انعطاف‌پذیریی بالایی دارند و به همین دلیل برای خاموت و موارد مشابه‌ی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

4. قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار مربوط به قیمت میلگرد است. البته این تفاوت چندان چشم‌گیر نیست و میلگرد آجدار تا حدودی قیمت بالاتری نسبت به میلگرد ساده دارد. عوامل و پارامترهای مختلفی روی قیمت محصولات تاثیرگذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوسانات بازار ارز، نرخ مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی آهن و فولاد اشاره کرد.

5. کاربرد

این دو نوع میلگرد از نظر کاربرد و موارد استفاده نیز فرق‌های زیادی با یکدیگر دارند. از میلگردهای آجدار (معمولا سایز 10، 12، 14 و 16) بیشتر برای ساختمان‌سازی  و ساخت پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این در حالی است که میلگردهای ساده بیشتر استفاده صنعتی و برای ساخت انواع پیچ و مهره کاربرد دارند. البته از میلگردهای A1 به طور محدود نیز در ساختمان‌‌سازی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای میلگرد ساده نیز می‌توان به ساخت خاموت اشاره کرد.

جمع‌بندی

ما در این مطلب به بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار پرداختیم و اطلاعاتی را در مورد این دو نوع میلگرد بیان کردیم. میلگرد ساده و آجدار را بر اساس شکل ظاهری نامگذاری کرده‌اند. میلگرد ساده سطح صاف و صیقلی دارد و میلگرد آجدار به دلیل داشتن برجستگی‌ها، به افزایش چسبندگی میلگرد به بتن کمک می‌کند. به غیر از شکل ظاهری، این دو مقطع فولادی از نظر مواد تشکیل دهنده، خواص مکانیکی، قیمت و کاربرد نیز با یکدیگر فرق دارند.

اینجا تبلیغ کنید
خط رند لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما