بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

هر آنچه که باید در مورد طراحی تاسیسات کارخانه و محاسبه و انتخاب چیلرهای صنعتی بدانید

طراحی تاسیسات کارخانه؛ نقشه راهی برای عملکرد بهینه صنایع

طراحی تاسیسات کارخانه فرایندی تخصصی برای آگاهی از آرایش فیزیکی هر جزء از فرایندهای تولیدی به‌منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و به گردش درآمدن چرخه تولید است. این فرایند شامل طیف متنوعی از خدمات می‌شود که محور اصلی آن‌ها طراحی تاسیسات و چگونگی عملکرد تجهیزات تهویه سرمایشی و گرمایشی کارخانه‌ها و صنایع می‌باشد. همچنین در طراحی تاسیسات کارخانه باید به مکانیزم انتقال مایعات و سیالات در بخش‌های مختلف کارخانه‌ها توجه داشت که هر کدام به تجهیزات صنعتی خاصی نیاز دارند.

طراحی تاسیسات کارخانه

منظور از طراحی تاسیسات کارخانه چیست؟

اگر با مراحل طراحی کارخانه و سازوکارهای صنایع بزرگ آشنایی داشته باشید، می‌دانید که بیشترین هزینه‌های کارخانه‌ها برای تجهیز خود به تاسیسات صنعتی است. این موضوع با افزایش راندمان کاری و بهینه‌سازی عملیات تولیدی، امکان استفاده از سیستم‌های سفارشی برای پاسخ به نیازهای تاسیساتی، تجهیزاتی و ماشین‌آلاتی را تامین می‌کند.

بر همین اساس در طراحی تاسیسات کارخانه باید موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • طراحی سیستم بخار و کندانس در کلاس‌های فشار مختلف برای اجرای عملیات حرارتی، گرم نگه‌داشتن مواد تولیدی و اتو کلاو
  • طراحی سیستم‌های بخار فشرده تمیز و غیر تمیز برای پنوماتیک دستگاه‌ها و تزریق هوای فشرده
  • طراحی سیستم‌های یخ‌ساز در کارخانه‌های مواد غذایی و آرایشی و بهداشت
  • طراحی سیستم‌های آب بهداشتی تزریق در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی
  • طراحی سیستم‌های سرمایشی برای خنک‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات
  • سیستم‌های گرمایشی فرایندی برای عملیات حرارتی دما متوسط
  • طراحی اگزاست‌های خاص و انواع هودهای برای تخلیه هوا
  • طراحی سیستم‌های اطفا حریق کاربری خاص
  • طراحی سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی

برای طراحی تاسیسات کارخانه باید به واحدهای مختلف توجه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در زمان طراحی تاسیسات کارخانه مورد توجه قرار گیرد، آگاهی از واحدهای مختلف تاسیسات مکانیکی شرکت‌ها است. به‌طورکلی این واحدها به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند که عملکرد شیرآلات صنعتی نسبت به سایر تجهیزات مکانیکی پررنگ‌تر است.

 

بر همین اساس انواع واحدهای تاسیسات کارخانه عبارت‌اند از:

  • واحد تجهیزات تامین و انتقال گاز
  • واحد تهیه، جمع‌آوری و جداسازی فاضلاب‌های صنعتی و نیمه صنعتی
  • واحد تامین و انتقال آب و سایر سیالات
  • واحد تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی

اهمیت محاسبه چیلر در طراحی تاسیسات کارخانه

محاسبه چیلر از مهم‌ترین فرایندهایی است که در زمان طراحی تاسیسات کارخانه باید به آن توجه کنید. این دستگاه‌ها از مهم‌ترین تجهیزات تولید برودت در کارخانه‌های صنعتی به‌شمار می‌آیند. با آب سرد تولید شده چیلر می‌توان به کمک فن کویل‌ها و هواسازها، دمای فضاهای داخلی کارخانه را کاهش داد و یا برای خنک کردن ماشین‌آلاتی استفاده کرد که برای فرایندهای تولیدی به کار می‌روند.

از سوی دیگر چیلرهای صنعتی با استفاده و چرخش مجدد منبع آب خود تاسیسات، به کاهش مصرف آب کارخانه، کاهش هزینه‌های مربوط به آب خنک‌کننده و کاهش نیاز دسترسی به سیستم تامین آب شهری و تخلیه فاضلاب کمک می‌کنند. به‌طورکلی از سه روش اصلی برای محاسبه ظرفیت چیلر استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

محاسبه ظرفیت چیلر در تهویه مطبوع

اولین روش از محاسبه ظرفیت چیلر در طراحی تاسیسات کارخانه، تعیین ظرفیت آن‌ها برای فرایندهای تهویه مطبوع است که در فن کویل‌ها و هواسازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا با کمک نرم‌افزارهای خاص باید بار برودتی کارخانه تعیین شود. سپس بعد از مشخص کردن تعداد و ظرفیت فن کویل‌ها، می‌توان ظرفیت متناسب چیلر را برآورد کنیم. در این فرایند باید به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیت فن کویل‌ها و هواسازها بر اساس دبی آب عبوری (gpm) تعیین شده است تا بر اساس میزان هوادهی (cfm).

طراحی کارخانه

بر همین اساس فرایند محاسبه ظرفیت چیلر در تهویه مطبوع کارخانه‌های صنعتی به روش زیر است:

  • بر اساس دبی آب عبوری: محاسبه مجموع دبی آب فن کویل‌ها به‌وسیله رابطه‌ای مشخص در انتقال حرارت بر حسب تن تبرید
  • بر اساس ظرفیت فن کویل‌ها: در این روش ابتدا باید دید فن کویل‌ها در کدام دور هستند. سپس ظرفیت برودتی را یک دور بالاتر از دور تعیین شده انتخاب کرده و مجموع ظرفیت برودتی آن‌ها به دست می‌آید. در نهایت نیز متناسب با کاربری ساختمان باید ضریب همزمانی اعمال شود

محاسبه ظرفیت چیلر در مصارف تبرید

روش دیگر برای محاسبه ظرفیت چیلر در طراحی تاسیسات کارخانه‌ها، توجه به مصارف تبرید است. به این معنا که آب سردی که از چیلر تولید می‌شود برای یونیت‌هایی به نام "Air Cooler" مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یونیت‌ها ساختاری شبیه به فن کویل دارند؛ اما ظرفیت هوادهی آن‌ها از فن کویل بیشتر است.

تعیین میزان ظرفیت چیلر در مصارف سرمایش فرایندی؛ مهم و کاربردی

روش سوم برای تعیین محاسبه چیلر در تاسیسات کارخانه‌ها، میزان ظرفیت آن‌ها در مصارف سرمایش فرایندی است. آب سرد تولیدشده از چیلرها در این روش برای ماشین‌آلات صنعتی و خنک‌کاری محصولات استفاده می‌شود. در این روش برای تعیین میزان ظرفیت چیلرها حتما باید دبی آب مورد نیاز برای خنک‌کاری و دمای آب ورودی و خروجی کاملا مشخص باشند. سپس با توجه به رابطه تناژ برودتی چیلر به راحتی می‌توان ظرفیت چیلرها در مصارف سرمایش فرایندی را به دست آورد.

چیلر صنعتی

مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب چیلر صنعتی در طراحی تاسیسات کارخانه

بسیاری از افرادی که به دنبال خرید چیلر هستند، در انتخاب محصول مناسب تردید دارند. خرید چیلر یک فرایند اساسی در افزایش راندمان کاری صنایع و تکمیل تاسیسات آن‌ها است. شما برای کاهش خطرات خرابی تولید و افزایش کیفیت محصولات در اثر گرمای بیش‌ از حد، به این دستگاه‌ها نیاز دارید.

بر همین اساس شما برای انتخاب چیلر صنعتی مناسب باید ابتدا به کاربردهای آن‌ها و هدف اصلی تولید محصولات خود توجه داشته باشید و متناسب با محاسبه ظرفیت چیلرها، بهترین محصولات را برای فرایندهای تولیدی کارخانه خود انتخاب کنید.

برای خرید چیلر صنعتی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • فرایند سیال خنک‌کننده: زمانی که یک سیال خنک‌کننده را برای فرایند تولید خود انتخاب می‌کنید، باید به نحوه عملکرد و سازگاری آن با تجهیزات را در نظر بگیرید. عملکرد یک سیال خاص در یک دمای معین، تعیین می‌شود
  • دمای سیال خنک‌کننده: ظرفیت خنک‌کننده چیلر مستقیما تحت تاثیر دمای تنظیم شده است. کاهش دما باعث افزایش بار بر روی سیستم تبرید می‌شود؛ در‌حالی‌که افزایش دما برعکس این فرایند عمل می‌کند
  • فشار اجرای عملیات: برای تعیین افت فشار در یک سیستم، گیج‌های فشار را در ورودی و خروجی فرایند قرار دهید و سپس فشار پمپ را اعمال کنید تا مقادیر را با دبی مورد نظر به دست آورید. پمپ‌های کم حجم، سرعت جریان سیال را در کل حلقه خنک‌کننده کاهش می‌دهند
  • محدودیت‌های فضا: برای حفظ دمای مناسب هوای محیط، مهم است که فضای گردش هوای کافی در اطراف چیلر فراهم شود
  • اندازه چیلر: انتخاب یک چیلر با اندازه مناسب یک تصمیم بسیار مهم است. برای تعیین اندازه صحیح، لازم است تغییر دمای بین آب ورودی و خروجی را محاسبه کنید

پمپ های چیلر صنعتی

طراحی تاسیسات کارخانه خود را به شرکت نوین طرح و ساخت اورنگ بسپارید

طراحی تاسیسات کارخانه یک فرایند تخصصی است که حتما باید با دقت و تخصص بالا انجام شود. شرکت نوین طرح وساخت اورنگ با برخورداری از تیمی مجرب و مهندسان زبده در زمینه تاسیسات صنعتی، مد‌سازی اطلاعات ساختمان و تاسیسات ساختمان، پیشرفته‌ترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای سپردن طراحی و اجرای تاسیسات کارخانه خود به‌صورت کاملا اصولی و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما