بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت

­­

سقف وافل و سقف یوبوت، دو نوع از مهم ترین سقف های مورد استفاده در طراحی و معماری بنا ها می باشند. تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت در مواردی بسیار قابل توجه است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا امروز در این مقاله، تفاوت های اساسی سقف های وافل و سقف های یوبوت را با هم بررسی کنیم.

همچنین سعی می کنیم تا مواردی همچون اجزای سقف وافل و اجزای سقف یوبوت را به کامل ترین شکل ممکن برای شما معرفی کنیم.

اما قبل از هر چیز بهتر است با هر کدام از این سقف ها، که عوامل بسیار مهمی در معماری یک بنای ساختمانی می باشند، آشنا شویم و مزایا و معایب هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

توضیح مختصر از سقف های وافل

سقف وافل، یکی از قدیمی ترین معماری های سقف در این صنعت می باشد. این سقف نوعی سقف دال مجوف بوده که پس از آماده سازی و سخت شدن بتن، قابلیت جابجایی قالب ها را دارد و به همین دلیل به آن قالب غیر ماندگار می گویند.

از سقف وافل با عناوینی همچون سقف مشبک یا سقف قابلمه ای نیز یاد می شود. سقف وافل دارای تفاوت های زیادی با سقف یوبوت می باشد. برای مشاهده تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

از سقف های وافل می توان برای پوشاندن سقف نیز بهره برد. به طور مثال مناسب ترین گزینه برای اجرای سقف وافل، قسمتی از سقف است که بار اعمال شده بر آن کمتر باشد.

اما عملکرد سقف وافل، به صورت دال دوطرفه (سقف وافل دو طرفه) است، که همین امر باعث کاهش هزینه اجرایی این سقف نسبت به سقف های دیگر می باشد. از سیستم قالب وافل در پروژه هایی که تصمیم بر اجرای سقف هایی به صورت مجوف یا قالب غیر ماندگار دارند، به صورت عمده استفاده می شود.

معرفی سقف یوبوت

در صنعت معماری، سقف یوبوت نسبت به سقف وافل جدیدتر است، که به دلیل طراحی دال مجوف این سقف، از آن به عنوان یکی از قالب های ماندگار یاد می شود. سقف یوبوت به دلیل دارا بودن طراحی تو خالی و یا مجوف، فاقد بتن ناکارآمد می باشد، به همین دلیل در طراحی و ساخت آن از بتن کمتری استفاده می شود، که همین امر باعث کاهش نسبی هزینه ساخت این سقف نیز می گردد.

این نوع سقف دارای قالب هایی از جنس پلی پروپین است که استفاده از این قالب ها باعث افزایش مقاومت سقف در برابر عوامل متعدد می شود. از سقف یوبوت به دلیل مزایای زیادی که دارد، در پروژه های زیادی استفاده می گردد.

بدین صورت که اگر پروژه ای نیازمند به سطوح بالایی باشد، در معماری آن می توان از این سقف استفاده کرد. همچنین به دلیل حذف بتن های ناکارآمد در سقف یوبوت، وزن نهایی پروژه نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت، دارای موارد زیاد و مهمی است، ولی قبل از بررسی این تفاوت ها، بهتر است با ویژگی های این سقف ها آشنا شویم.

مزایای سقف های وافل

در ادامه قصد داریم شما را با مزایا سقف وافل و سقف یوبوت آشنا کنیم. مزایا سقف وافل عبارت اند از:

سرعت در اجرا

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، سقف وافل دارای وزن کمتری نسبت به سقف یوبوت است. همین امر باعث می شود تا با استفاده از مقدار کمتری از جک و لوله، این نوع سقف قابل اجرا باشد.

مقرون به صرفه

سقف وافل از نظر قیمتی مقرون به صرفه تر از سقف های دیگر است و این امر از وجود شرایطی همچون دستمزد نصب پایین تر به دلیل سرعت در اجرا، قیمت کمتر وافل نسبت به مدل های دیگر و استفاده از میلگرد، بتن و فوندانسیون کمتر به دلیل وزن پایین این سقف، به دست می آید.

مقاومت بالا

وزن پایین و استفاده از میلگرد و بتن کمتر در این سقف، باعث شده تا مقاومت آن در برابر لرزش و زلزله افزایش یابد. هر چه وزن یک سقف به دلیل ساختار و اجزای به کار رفته در آن بیشتر باشد، احتمال شکستگی یا ترک برداشتن آن به هنگام لرزش و زلزله، افزایش خواهد یافت.

حذف تیرچه و بلوک

همانطور که در توضیحات اشاره کردیم، وزن پایین سقف وافل باعث ایجاد مزایای زیادی در این سقف شده است. به طور مثال وزن پایین این سقف سبب گشته است تا از تیرچه و بلوک تا حد امکان استفاده نشود، به طوری که در اکثر پروژه هایی که از وافل استفاده می گردد، تیرچه و بلوک به صورت کامل حذف می شوند.

حذف انواع بلوک

وزن پایین وافل باعث شده تا از هیچگونه بلوکی در ساختار آن استفاده نشود و سقف نیازمند بلوکی نباشد. برای خرید قالب سقف وافل ، تنها کاری که نیازمند انجام آن هستید این است که با مشاوره یک مهندس عمران و یک معمار بهترین سقف را برای سازه خود انتخاب کنید و قالب آن را از معتبر ترین مراکز فروش لوازم معماری و ساختمان تهیه نمایید.

مزایای سقف یوبوت

مزایا سقف یوبوت شامل موارد زیر می باشد:

کاهش مصرف بتن

سقف یوبوت به دلیل استفاده از قالب های پلی پروپن و طراحی دال مجوفی که دارد، باعث حذف بتن های ناکارآمد شده و همین امر مصرف بتن در این سقف را به صورت چشمگیری کاهش داده است.

وزن سبک

حذف بتن های ناکارآمد در سقف یوبوت باعث شده تا وزن این سقف تا حد زیادی کاهش یابد. البته از دیگر مواردی که باعث شده تا این سقف وزن کمتری پیدا کند استفاده از قالب های پلی پروپن است که دارای وزن کمی می باشند.

عایق بندی صوتی بیشتر

در سقف یوبوت از قالب هایی از جنس پلی پروپن استفاده می شود. استفاده از این قالب ها، مقاومت زیادی در سقف ایجاد می کنند. یکی از مهم ترین این مقاومت ها، عایق بندی صوتی است که در این سقف به طور کاملا استاندارد رعایت شده است.

امکان تنوع در طراحی

نوع طراحی و مهندسی که در این سقف به کار رفته، موجب این امر گشته است که در انواع سازه های مهندسی از این نوع سقف ها استفاده شود. علاوه بر این کارایی و جذابیت ظاهری بالایی را نیز دارا باشد.

تفاوت سقف های وافل و یوبوت

در این بخش از مقاله قصد داریم تا تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت را با هم بررسی کنیم. اما از آنجایی که این دو سقف در موارد زیادی با هم متفاوت اند، فقط تعدادی از مهم ترین تفاوت ها را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

از مهم ترین تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف وافل به دلیل قدیمی بودن معماری آن، دارای تکنولوژی های قدیمی تری در طراحی خود می باشد.
  • سقف یوبوت دارای عیبی فاحش است و آن هم وزن بالای بتن آن می باشد، که در مقایسه با سقف وافل بسیار بیشتر است.
  • سقف یوبوت دارای مقطعی به شکل I و سقف وافل دارای مقطعی به شکل T می باشد.
  • و ...

موارد بالا تنها گوشه ای از تفاوت سقف های وافل با سقف های یوبوت هستند. برای بررسی موارد بیشتر با دیگر مقاله های ما همراه باشید.

سقف های وافل در فرازمان

سقف وافل دارای پیشینه تاریخی طولانی می باشد، به طوری که در ایران باستان نیز از سقف وافل در طراحی و معماری بناهای خود استفاده می کردند.

یکی از بهترین مثال هایی که می توان برای سقف وافل بیان کرد، استفاده از این نوع سقف در سازه های تخت جمشید است. برای اجرا و طراحی سقف وافل میتوانید به سایت فرازمان مراجعه کنید و با کاشناسان فروش آنها تماس بگیرید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما