بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

چگونگی ایجاد عایق صدا دیوارهای آجری

چگونگی ایجاد عایق صدا دیوارهای آجری

یکی از مشکلات رایج آپارتمان های دو واحدی انتقال صدا بین دیوارهای مشترک است. زمانی که صاحبین واحد ها از تلویزیون استفاده یا با یکدیگر گفتگو می کنند صدایشان کاملاً واضح به واحد کناری منتقل می شود. در این مواقع چاره چیست؟ با نصب عایق صدا دیوارهای آجری  به راحتی می توان از این موضوع جلوگیری کرد و دیگر لازم نیست مسائل حساس خانوادگی میان واحدها برملا شود!

 راهکارهای مختلفی برای ایجاد عایق صدای دیوارهای آجری وجود دارد که مهندسین با توجه به شرایط مناسب ترین راه را انتخاب می کنند. عایق کاری صوتی با توجه به نوع متریال هزینه متفاوتی دارد، اما باید کاملا اصولی و مطابق با علم روز انجام شود تا نتیجه عالی داشته باشد و در بلند مدت نیز اثر بخش باقی بماند.

عایق صدا چگونه کار می کند؟

معمولا عایق صدا برای کاهش سر و صدا و جلوگیری از انتقال آن به طرف دیگر دیوار از فضای خالی و قرارگیری هوا بین آن استفاده می کند. در واقع میان ساخت دو دیوار یا دو درب فضای هوایی قرار می گیرد که برای جلوگیری از انتقال صدا اثربخش است. فضای هوایی بین آن‌ها همانند حباب راه انتقال صدا را مسدود می کند. البته عایق های صوتی از متریال های مختلفی مانند پشم سنگ، پشم دیوارهای پوششی، کناف، کاشی های فیبری معدنی، فوم صداگیر، ترکیبی فوم پلی اتیلن و غیره استفاده می شود.

با حضور هر متریال ضدهوا در اطراف دیوار ها به راحتی می توان از عبور صدا جلوگیری کرد و اجرای آن باعث جلب رضایت ساکنین ساختمان خواهد شد، زیرا همیشه مکانی شلوغ و پر سرو صدا آرامش ساکنی را بر هم می زند و حد مرز شخصی بین واحدهای کنار کاهش پیدا می کند.

امروزه در کنار خرید آجر نما، استفاده از عایق حرارتی بسیار اهمیت کرده و مخاطبین در کنار توجه به ظاهر ساختمان کیفیت و عملکرد آن نیز برایشان بسیار اهمیت دارد.

یکی از پرکاربردترین آجرها در زمینه طراحی نما، آجر سفید است که می تواند تا حدود زیادی به کاهش انتقال صدا کمک کند.

 

چگونه می توان یک دیوار یا اتاق آجری را عایق صدا کرد؟

چگونه می توان یک دیوار یا اتاق آجری را عایق صدا کرد؟

شاید خرید آجر دکوراتیو برای طراحی نمای داخلی بسیار طرفدار دارد. اما کیفیت و عملکرد دیوار برای انتقال صدا نیز مورد بحث قرار می گیرد. برای تبدیل دیوار آجر به عایق مناسب صدا، باید به دنبال راهکاری باشید که بر دکور منزل تان تغییر ایجاد نکند. همچنین استفاده از راهکارهای هرچند ساده مانند چسباندن عایق روی پنجره ها و نصب پرده های ضخیم تا حدود زیادی صدا را جذب و از انتقال صدای بیرون پیشگیری می کند. استفاده از پنل های چوبی همراه با پشم سنگ داخل دیوار راهکار مناسبی برای عایق بندی صدا دیوارهای داخلی است که به خوبی آرامش را به خانه برمی گرداند و حتی برای دیوارهای داخلی خانه نیز کاربرد دارد.

چگونه دیوار آجری با صدا تعامل دارد؟

دیوارهای آجری از آجرهای مختلفی مانند آجر نسوز یا آجر انگلیسی ساخته می شود. هر کدام از آجرها دارای ویژگی ها و کیفیت متفاوتی است که سازندگان با توجه به آن مدل مناسب را برای موقعیت اجرایی انتخاب می کنند. برای مثال، آجر ده سوراخ مناسب نما، دیوار سالن ها و ساختمان های بزرگ است که مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد.  به طور کلی آجرها انتخاب مناسب برای عایق صدا هستند زیرا به طور طبیعی با ضخامت بالایی طراحی می‌شود و به دلیل تراکم زیاد از عبور صدا جلوگیری می کند.

به دلیل این ویژگی خاص آجرهای دیواری برای ساخت ساختمان هایی که در معرض سروصدای زیاد مانند ترافیک، رفت و آمد قطار و دیگر صداهای شهری قرار دارد انتخاب می شود. از دیگر آجر های مناسب برای عایق صدا می توان به آجر قزاقی اشاره کرد. این آجر با نمای سنتی ظاهر بسیار کلاسیک و خاصی به نمای مسکونی می بخشد و به دلیل رنگ بسیار زیبا برای انواع طراحی ها مناسب است.

نحوه عایق صدای دیوار آجری

خیلی ها بعد از ساخت دیوارهای آجری به فکر عایق کردن آن میوفتند. زیرا اکثر خانواده ها دوست دارند به طور کلی هیچ صدایی بین دیوار های شان ردوبدل نشود. مهمترین نکته برای انجام این کار تراکم مناسب دیوار است. هنگامی که تصمیم دارید عایق  خوبی برای انتقال صدا در نظر بگیرید باید به تراکم اصلی ساخت دیوار توجه ویژه داشته باشید و هیچ درزی میان دیوارچینی باقی نماند. دانستن تمام اصول برای عایق کاری دیوار آجری بسیار مهم است و برای به نتیجه رساندن آن باید هزینه جداگانه صرف شود. در ادامه با راهکارهای رایج برای اضافه کردن ویژگی‌های فیزیکی به دیوار آجری و عایق کردن آن آشنا می شوید:

نحوه عایق صدای دیوار آجری

خلق دیوار خشک:

این راهکار یکی از موثرترین راه ها برای افزایش ضخامت دیوار است که انتقال ارتعاشات صوتی را به حداقل می رساند و میزان ماندگاری آن بسیار طولانی مدت است. همچنین اجرا بسیار ساده ای دارد و بدون دانستن نکات سرسخت راه اندازی می شود.

برای اجرای دیوار خشک اصلا نیازی نیست دیوار اصلی تخریب شود. با افزودن لایه ای از دیوار خشک که کاملاً از دیوار اصلی جدا است به خوبی ارتعاشات بین دیوار کاهش پیدا می‌کند. زیرا صدا قبل از برخورد با دیوار آجری از دیوار خشک عبور می کند.

افزودن عایق

با توجه به نوع دیوار اضافه کردن عایق به فضای داخلی راهکار مناسبی برای جلوگیری از انتقال صدا است. این راهکار نسبت به دیگر روش ها هزینه چندانی نیاز ندارد و در سریعترین زمان ممکن به نتیجه می رسد. یکی از محبوب ترین عایق ها برای پوشاندن دیوار آجری همچون آجر سفال، فایبرگلاس است که در سریعترین زمان خشک می شود و متریال آن دوستدار محیط زیست است.

جداسازی با ساخت دیواری جدید

برای مانع شدن انتقال صوت نیاز به شکستن طول موج و توقف حرکت ارتعاشات صدا داریم. زمانی که امواج صوتی در محفظه از هوا قرار می گیرند دیگر راهی برای انتقال ندارند. پس برای محقق سازی این موضوع خیلی ها ساخت دیوار با فاصله نسبی را پیشنهاد می‌دهند. البته عایق بندی بین دیوارها برای مشاهده بهترین نتیجه ضروری است. زیرا در صورت عدم وجود محفظه هوا جداسازی امکان پذیر نخواهد بود.

جداسازی با ساخت دیواری جدید

امروزه از انواع آجرها برای ساخت دیوار استفاده می کنند و اصلی ترین مصالح ساختمان سازی  به حساب می آید که آجر نسوز یکی از پرکاربردترین هاست. این آجر با ویژگی های منحصر به فردی ارائه می شود. قیمت آجر نسوز نیز با توجه به کیفیت و ساختار آن قابل تشخیص و توجه خیلی ها را به خودش جلب کرد کرده است؛ طوری که از آن برای اجرای نما و دکوراسیون داخلی استفاده می کنند و برای عایق بندی آن می توان از گزینه های مختلف استفاده کرد.

جمع بندی

همیشه انتقال صدا بین دیوارها، حریم خصوصی و آرامش را از میان می برد و باعث بروز معضلات زیادی در آپارتمان نشینی می شود. با وجود واحدهای آپارتمانی فراوان و عدم توانایی خرید خانه های تکی مسکونی خیلی ها نسبت به رفع این موضوع در تلاش هستند. عایق صدا دیوار آجری یکی از موضوعات داغ آپارتمان نشینی است که در صورت عدم مناسب نبودن دیوارها ساکنین دوست دارند برای عایق بندی صدا از راهکارهای مختلف استفاده کنند. با انجام چنین پروژه دیگر نگرانی بابت انتقال صدا نخواهید داشت و آرامش خاصی در جای جای خانه احساس می شود.

 

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما