بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

ترمز پله و آنچه باید در مورد آن بدانید

افتادن از پله ها مخصوصا در هوای بارانی میتواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. با توجه به قیمت ترمز پله استفاده از این محصول میتواند بسیار کمک کننده باشد

این مسأله نشان میدهد که چقدر مهم است که یک پله تا حد امکان در برابر چنین حوادثی ایمن باشد. بر اثاث بند ۴-۲-۱۲-۳-۱ در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان لبه و کف پله‌ها نباید لغزنده باشد. این مقاله به بررسی ترمز پله  یکی از ملزومات HSE برای ایمنی پله‌ها میپردازد.
سُرگیر پله برای به حداکثر رساندن سهولت تردد و ایمنی در تمام راه پله‌ها در نظر گرفته شده است. این محصول مزیت‌هایی دارد که به جلوگیری از صدمات انسانی و محافظت از مشاغل و مالکان در برابر مشکلات مربوط به مسئولیت کمک می‌کند. در زیر، به چند مورد از این مزایا که برای هر راه پله ای لازم و ضروری است بیان میکنیم.

 


 
برخی از مزایای سرگیر پله عبارتند از:

صرفه جویی و کاهش هزینه‌های بازسازی: بشترین فرسایش و ضربه در لبه پله‌ها است چرا که این قسمت بیشتر از سایر نقاط با کفش افراد درگیر است. ترمز پله به راحتی بر روی پله نصب می‌شوند و بازسازی طولانی مدت یا نیاز به پله‌های کاملا جدید را از بین می‌برن.

 تنوع در طراحی و متریالتعداد متنوعی از مدل‌های ضد لغزش برای استفاده در پله‌ها موجود است. این تنوع به مدیران ساختمان اجازه می‌دهد تا مواردی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد.

انواع مدل های ترمز پله :

ترمز پله ها در مدل ها و انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که هر کدام برای فضای و شرایط مختص به خود به کار میروند

ترمز پله های آلومینیومی : شاسی اصلی آن از آلومینیوم میباشد و رویه های آن از لاستیک یا شیار پی وی سی پوشانده میشود این ترمز پله ها برای محل های پرتردد استفاده میشود

ترمز پله سمباده ای : این مدل از ترمز پله از جنس ترمز پله سمباده میباشد.  ترمز پله سمباده ای سمباده از جنس کاغذ مقوایی یا پارچه است، که دانه های سمباده به وسیله چسب مخصوص روی آن نصب میشود.

ترمز پله لاستیکی : مدل دیگر از ترمز پله ها که به ترمز پله لاستیکی شناخته میشود. همانطور که از نام آن مشخص است جنس آن لاستیک میباشد ترمز پله لاستیکی دارای قدرت استحکام بالایی است و فقط در رنگ مشکی تولید میشود


 
افزایش ایمنی : یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در این مبحث، ویژگی‌هایی که به بیشتر دیده شدن لبه پله‌ها کمک میکند. این کالا لبه‌های پله‌ها را برای کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، قابل مشاهده میکند و به ساختمان‌ها کمک می‌کند تا با قوانین ایمنی مختلف مطابقت داشته باشند. علاوه بر این، گزینه‌هایی برای مواد ضد لغزش وجود دارد که با برداشتن منبع نور در تاریکی می‌درخشند و در هنگام قطع برق و موقعیت‌های اضطراری به راحتی می‌توان از پله‌ها عبور کرد.
 
تعمیر و نگهداری آسان: برخی مدل‌های آلومینیومی به رویه‌های لاستیکی مجهز هستند که بعد از فرسایش فقط همان قسمت لاستیکی تعویض میشود و شاسی آلومینیومی آن نیاز به تعویض ندارد. مدل‌های دیگر نیز به راحتی قابل تعویض هستند به این صورت که به سادگی ترمز پله فرسوده را بردارید، چسب قدیمی را بتراشید و یک لایه چسب جدید قرار دهید، سپس محصول جدید را در جای خود محکم کنید

 


جنبه زیبایی و دکوراسیون سُرگیر
همانطور که گفتیم حساس ترین نقطه پله، لبه آن است که بیشترین تردد و فشار پا در آنجاست. با گذر زمان و برخورد اشیاع با این قسمت، پله‌ها رفته رفته فرسوده و به اصطلاح دچار لب پریدگی میشوند. قبل از بروز چنین مشکلی باید در لبه پله‌ها از نبشی‌های آلومینیومی استفاده شود که در عین زیبایی و شیک بودن جانی دوباره به پله‌های از قبل فرسوده شده میبخشد.
 برخی مدل‌های آلومینیومی LED دار هستند که بیشتر در سالن‌های آمفی تئاتر استفاده میشود. اما استفاده از آن در پله‌هایی که با نما و دکوراسینو یک ساختمان در ارتباط است میتواند بسیار مطلوب باشد.



انتخاب یک مدل مناسب
برای انتخاب بهترین و کم هزینه ترین سرگیر پله باید شرایط محیطی خود را در نظر بگیرید. نحوه اتصال و نصب ترمز پله در مکان‌های مختلف متفاوت است. اگر فضای شما به طور مستقیم با برف و باران و آفتاب و شست و شوی مداوم در تماس است باید از مدل‌هایی استفاده کنید که چسبندگی قوی داشته باشند. میزان تردد روزانه هم باید در نظر گرفته شود. مشخص است سیستم ضد لغزشی که برای یک آپارتمان مسکونی با تردد روزانه ۲۰۰ نفر طراحی شده است در یک مرکز خرید با تردد روزانه ۱۰ هزار نفر دوام نخواهد آورد. لاستیکی و آلومینیومی از مثال‌هایی هستند که در تردد‌های سنگین دوام خواهند آورد. در مقابل سیلیس و PVC مناسب مکان‌هایی هستند که تردد سبک تری داشته باشند

 

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما