بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

بررسی کاربرد انواع لوله فولادی در صنایع مختلف

کاربرد انواع لوله فولادی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟ لوله‌های فولادی استوانه‌های طویل با سطح مقطع گرد هستند. همه ما بلااستثنا با مهم‌ترین عملکرد آن‌ها، یعنی نگهداری و انتقال سیالات آشنایی داریم. اما با توجه به نیاز و خواسته‌های صنایع مختلف، این مصالح، با مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می‌شود. لوله های فولادی با توجه به مواد اولیه، دارای انواع گوناگونی هستند که هریک بسته به ویژگی های خود استفاده می شوند.

از لوله‌ ها در چه صنایعی استفاده می‌گردد؟

انواع لوله‌ فولادی نقش بسیار حیاتی در جامعه مدرن ما دارند. آن‌ ها آب، گاز، فاضلاب و سایر سیالات را در سراسر کارخانه ‌های تولیدی انتقال می‌دهند. البته کاربرد انواع لوله فولادی فقط به اینجا ختم نمی‌شود. آن‌ها بسته به نوع و مشخصات خود، خدمات ضروری را برای صنایعی همچون نیروگاه‌ها، تاسیسات فرآوری شیمیایی، کارخانه‌های فولاد، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های تولید کاغذ و بسیاری مواردی دیگر فراهم می‌کند.

کاربرد انواع لوله به تفکیک انواع

لوله‌ها براساس مشخصه‌هایی نظیر جنس، استاندارد ساخت، نحوه تولید و اندازه، در رده‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند و به همین منظور، کاربرد‌های مختلفی در صنایع از خود نشان می‌دهند.

بررسی کاربرد لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان بدون درز هستند. درواقع اهل صنعت به این نتیجه رسیده‌اند، که هرچقدر جوشکاری درزهای لوله با دقت انجام شود، باز هم مشکلاتی همچون ترک، تهدیدکننده خواهد بود.

حالا سطح صاف لوله‌های مانیسمان یک امتیاز مثبت برای این محصول تلقی می‌شود، چراکه از قدرت فوق‌العاده ویژه‌ای، برخوردارهستند.

لوله‌های مانیسمان از لحاظ اندازه و ضخامت، در رده‌های مختلفی به تولید می‌رسند ولی به‌طور کلی کاربرد انواع لوله فولادی مانیسمان در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • خط استخراج و انتقال نفت و گاز
  • مبدل‌های حرارتی و گرمایی
  • آب‌رسانی صنعتی و کشاورزی
  • عایق کابل‌های فشار قوی برق

بررسی کارایی لوله جدار چاه

از ویژگی‌های لوله فولادی جدارچاه، می‌توان به عمر طولانی، مقاومت دربرابر فرسایش و وزن مطلوب اشاره کرد. ازاین‌رو با قرارگرفتن در حاشیه چاه، به انجام اموری همچون پمپاژ آب و استخراج منابع زیرزمینی می‌پردازد.

البته از دیگر کاربردهای این محصول، جلوگیری از ریزش چاه و صرف هزینه‌های جانبی برای تعمیرات خواهد بود.

بررسی کارکرد لوله اسپیرال

اسپیرال، نام یک لوله فولادی است، که از صفحه مارپیچ‌مانندی تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته جوشکاری، جهت اتصال درزهای داخلی و خارجی به تولید رسیده است. ازاین‌رو مستعد هیچ‌گونه ناهماهنگی و انحراف جوش نخواهد بود. کاربرد انواع لوله فولادی اسپیرال (براساس مشخصات فنی) به شرح زیر است:

  • صنایع شیمیایی لایه‌روبی و سازه‌های فلزی
  • سیستم‌های تهویه هوا در مراکز عمومی
  • سیستم‌های بادگیری، دفع گردوغبار و تخلیه مونوکسید کربن

بررسی کارایی لوله داربستی

داربست‌ها سازه‌هایی هستند که امکان انجام بسیاری از عملیات ساختمانی همچون نبشی‌کشی و نماکاری را فراهم می‌آورد. در این راستا، لوله‌های داربستی، اسکلت سازه داربستی را تشکیل می‌دهد.

این مصالح در انواع مثلثی، چکشی ستاره‌ای و چکشی کاسه‌ای وجود دارند. کارایی همه آن‌ها در سازه‌های داربستی، در افزایش ایمنی کارگران، تسریع پروژه و دسترسی به ارتفاع خلاصه می‌شود.

بررسی کارایی لوله مبلی

این لوله‌ها در انواع بدون درز و درزدار، از ورق‌های روغنی ساخته می‌شوند و فرایند تولید آن‌ها یا نورد سرد است یا جوشکاری با مقاومت الکتریکی و فرکانس بالا.

لوله‌های مبلی دارای قابلیت کشش سرد، جوش‌پذیری، جوش‌برداری، ضدخوردگی و پوسیدگی به‌دلیل آبکاری ‌شدن هستند. با این اوصاف چنین محصولاتی باید در صنایع گوناگون، جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. بخشی از کاربرد انواع لوله فولادی مبلی، شامل موارد ذیل است:

  • صنعت هوایی
  • اتومبیل‌سازی
  • تولید مبلمان
  • لوازم خانگی
  • گلخانه

بررسی کارایی لوله گالوانیزه

یکی دیگر از انواع لوله های فولادی، لوله گالوانیزه است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود. از لوله گالوانیزه در صنایعی چون ساختمان سازی برای لوله کشی آب و فاضلاب، سیستم های گرمایشی و تهویه ای، در صنعت نفت و گاز برای احداث خطوط نفت و گاز، در صنعت کشاورزی برای آبیاری، ساخت گلخانه و حصارکشی زمین، در صنایع کشتی سازی، صنعت مخابرات استفاده می شود. لوله های گالوانیزه در ایران به دلیل کارایی بالایی که در صنعت دارند، می بایست حتما کیفیت لازم را داشته باشند. از این رو یکی از بهترین لوله گالوانیزه های موجود در صنعت، لوله گالوانیزه قزوین است که در ضخامت 1 الی 6 تولید می شود، این لوله در کارخانه فولاد قزوین در استان قزوین تولید و عرضه می شود. لازم به ذکر است باد توجه به کاربرد بالا، کیفیت مناسب، قیمت لوله گالوانیزه گلخانه قزوین از سمت خود کارخانه به صورت روزانه به بازار اعلام می گردد.

کدام یک از لوله‌ها در صنایع بیشترین کاربرد را دارند؟

در پروژه‌های صنعتی، مقاطع بسیاری هستند که در صفر تا صد مراحل کار مورد استفاده قرار گرفته و بر کیفیت نهایی محصول تاثیرگذارند.

اگر نگاهی به تجهیزات اطراف یا دنیای بیرون داشته باشید، مسلما خواهید دانست که لوله‌های فولادی در قیاس با گالوانیزه، چدنی، استیل، PVC و پلی‌پروپیلن، از شناخته ‌شده‌ترین محصولات در طیفی متنوع و کاربردهای انبوه هستند.

اما اگر بخواهیم این مقایسه را محدود کرده و نسبت به لوله‌های فولادی داشته باشیم، باید گفت که این امری ناممکن است؛ چون هریک از نمونه‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم و مدل‌هایی که اسمی از آن‌ها برده نشد، دارای مشخصات مختلفی هستند که کاربری آن‌ها را تعیین می‌کند.

یعنی نمی‌توان گفت کدامین لوله بر دیگری برتری دارد. اگر دیدگاهی ریشه‌ای به این مسئله داشته باشید، می‌فهمید که هریک از این محصولات، گوشه مهمی از صنایع را پوشش می‌دهند که شاید لوله‌ای با خصوصیات دیگر این قابلیت را نداشته باشد اما در عوض، توانایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

قیمت کدام لوله به نسبت بالاترین میزان را دارد؟

قبول داریم که شاخصه‌هایی همچون نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی شمش فولادی و هزینه مواد اولیه، تعیین‌کننده قیمت لوله فولادی هستند.

اما مسئله مهم و تاثیرگذارتر بر قیمت خرید لوله، مربوط به وزن محصول است. مسلما تابه‌حال شنیده‌اید که هرچقدر وزن لوله‌ها براثر ضخامت و اندازه بیشتر شود، باید هزینه بیشتری درقبال تهیه آن پرداخت.

ازاین‌رو لوله‌های نسبتا سنگینی مانند مانیسمان و داربستی، قیمت بالاتری دارند و سایر لوله‌های فولادی همچون جدارچاه، اسپیرال و مبلی در شمار رده‌های ارزان قیمت قرار دارند.

حواس‌تان باشد که هنگام خرید محصول، به وجود قیمت درج‌ شده در پیش‌‌فاکتورها دقت کنید. در واقع خیلی از مشکلات پروژه‌ها به عدم درج قیمت باز می‌گردد. در این شرایط برخی فروشندگان با زیرکی خاص، لوله‌های سبک را در ازای دریافت هزینه‌های سنگین تحویل می‌دهند.

جمع‌بندی

ویژگی‌های بارزی همچون استقامت دربرابر فشار و خوردگی سبب شده که اکثر لوله‌های فولادی ضمن انتقال سیالات، در صنایعی همچون ساخت لوازم خانگی، صنعت کشاورزی، ساخت تجهیزات پزشکی، انتقال مواد خورنده، صنعت خودرو به‌کار بروند. لوله گالوانیزه، لوله مبلی، لوله صنعتی، لوله جدار چاه، لوله مانیسمان، لوله داربستی از انواع لوله های فولادی هستند که توسط کارخانه های بسیاری تولید می شوند. اما بررسی کارایی، کیفیت، ضخامت هریک و برتری برندها به یکیدیگر در یک محصول، نیازمند اطلاعات دقیق و حرفه ای است که می بایست در زمان خرید به آن توجه داشت. که این اطلاعات از طریق کارشناسان فروش مرکز خرید و فروش مقاطع فولادی همچون آهن ملل (اطلاعات بیشتر درباره آهن ملل) تامین می گردد. در نهایت می توان محصولی با کیفیت و مطابق با نیاز پروژه خریداری نمود.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما