بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

سرمایه گذاری در بورس ایران بهتر است یا بازارهای موازی با آن

سرمایه گذاری در بورس ایران بهتر است یا بازارهای موازی با آن

سرمایه‌گذاری روشی برای ذخیره ارزش دارایی و کسب سود است. زمانیکه صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، اغلب به خرید ارز، بورس، مسکن و طلا فکر میکنیم با این هدف که با افزایش ارزش آنها بتوانیم سود زیادی به دست آوریم. بهترین روش سرمایه‌گذاری در هر کشور به دلیل شرایط اقتصادی مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. اما برای هر نوع سرمایه‌گذاری خیلی از عوامل را باید در نظر بگیریم.

نکات مهم برای سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در ایران روش‌های مختلفی دارد. برای اینکه پول یا دارایی خود را با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم بهتر است فاکتورهای زیر را پیش از هر اقدامی بررسی کنیم.

ریسک سرمایه گذاری: معمولاً انواع سرمایه‌گذاری مثلا خرید بیت کوین با درصدی از ریسک همراه است که پیش از انتخاب، حتماً باید میزان ریسک آن را نسبت به بازدهی بسنجیم. بازارهایی که آینده آنها بستگی به عوامل مختلف اعم از شرایط سیاسی، اقتصادی و بازارهای دیگر دارد، از پرریسک‌ترین بازارها هستند. اما، ثابت شده است که هرچه میزان بازدهی بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری نیز به همراه دارد.

بازدهی: یکی از فاکتورهایی که هر سرمایه‌گذار پیش از سرمایه‌گذاری آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، بازدهی و مقدار سود است. البته این عامل می‌تواند با ریسک همراه باشد.

شفافیت: بهتر است در بازاری سرمایه‌گذاری انجام دهید که به راحتی بتوانید، آن را تجزیه و تحلیل کنید و اطلاعات آن به طور شفاف و دقیق در اختیار شما قرار بگیرد. در این صورت امکان پیش‌بینی آینده دارایی خود را خواهید داشت.

نقد شوندگی: یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری سهولت نقدشوندگی دارایی در هر زمان به میل شماست. حتماً برای سرمایه‌گذاری در نظر داشته باشید که اگر زمانی به سرمایه خود نیاز داشتید بتوانید به موقع آن را به پول نقد تبدیل کنید.

سرمایه گذاری در بازار بورس ایران

یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری هر کشور، بازار بورس آن است. در این بازار شرکت‌های مختلف، سهام خود را در اختیار عموم قرار می‌دهند و مردم می‌توانید با خرید این اوراق، در سود شرکت‌ها سهیم شوند. این اوراق برای شرکت‌های مختلف قیمت متفاوت دارند و شما می‌توانید با سرمایه اندک نیز از این طریق سرمایه‌گذاری انجام دهید و سود کسب کنید. برای این منظور بهتر است اطلاعاتی در مورد شرکت، نحوه کسب درآمد و عوامل دخیل در رشد آن داشته باشید. در صورتیکه فرصت پیگیری بازار و اخبار مربوط به شرکت را دارید می‌توانید سرمایه‌گذاری را خودتان به صورت مستقیم و تنها با استفاده از رایانه شخصیتان انجام دهید. در غیر این صورت بهتر است از کارگزاری‌ها کمک بگیرید.

بورس ایران در سال 1398با ورود افراد زیادی به این بازار، رونق چشمگیری پیدا کرد و توانست تا 400 درصد رشد کند. این در حالیست که در مدت کوتاه دچار رکود قابل توجهی شد و افراد زیادی متضرر شدند. در حال حاضر، بورس ایران همچنان در حال سود دهی به افرادیست که با مطالعه و دانش کافی وارد این بازار شدند. یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در ایران که می‎تواند به اقتصاد کشور کمک کند، بورس و خرید سهام است.

سرمایه گذاری در بازارهای موازی

در کنار بازار بورس، بازارهای مالی دیگری وجود دارند که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آنها سود کسب کرد. از میان این روش‌ها، سرمایه‌گذاری در بانک می‌تواند کم ریسک‌ترین باشد. در حالیکه سایر آنها ممکن است روش‌های سوداگرانه باشند و موجب افزایش تورم در اقتصاد کشور شوند.

سرمایه گذاری در بانک

سپرده‌گذاری در بانک به دلیل شفافیت می‌تواند از روش‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری باشد. در این روش، شما با هر مقدار از دارایی می‌توانید در یک مدت زمان مشخص، درصد سود معینی کسب کنید. احتمال ضرر وجود ندارد و جای دارایی شما امن است. لازم به ذکر است که با توجه به نوع سپرده‌گذاری که انجام می‎دهید می‎توانید به اصل دارایی خود در زمان مشخصی دسترسی داشته باشید (در سپرده‌گذاری‌های بلندمدت). سپرده گذاری در بانک به دو شکل کوتاه مدت و بلند مدت انجام می‌شود.

سپرده گذاری کوتاه مدت: در این روش، فرد دارایی خود را برای مدت کوتاه در اختیار بانک قرار می‎دهد و در هر زمان می‌تواند به آن دسترسی داشته، آن را نقد کند و یا به بانک دیگر انتقال دهد. اغلب در این نوع سپرده‌گذاری‌ها نسبت به مدت زمان سپرده‌گذاری، سود کمی به دارایی شما تعلق می‌گیرد.

سپرده گذاری بلند مدت: همانطور که از نام آن پیداست، این سپرده‌گذاری طبق قوانین بانک برای یک مدت طولانی و با درصد سود معین، انجام می‌شود. در این نوع سپرده‌گذاری، شما پیش از اتمام مدتی که بانک مشخص کرده نمی‎توانید دارایی خود را برداشت یا به بانک دیگر منتقل کنید.

سرمایه گذاری در مسکن

در ایران، به دلیل اینکه می‌شود پیش‌بینی کرد با گذشت زمان، تورم افزایش پیدا می‌کند، خرید مسکن می‌تواند گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشد. اما این نوع سرمایه‌گذاری پر هزینه است. شما حداقل باید سرمایه‌ای به اندازه خرید یک ملک داشته باشید. با خرید مسکن می‌توانید از طریق اجاره دادن آن و یا فروش آن پس از مدتی، سود کسب کنید.

سرمایه گذاری در ارز

از روش‌های سرمایه‌گذاری که زیاد پیشنهاد نمی‎شود، خرید دلار یا ارزهای خارجی است. بسیاری از افرادیکه دارایی خود را طی سال‌های اخیر به دلار تبدیل کردند، سود زیادی به دست آوردند. اما باید بدانید که این روش نیز ریسک بالایی به همراه دارد، چرا که با سقوط ارزش ارزهای خارجی ممکن است ضرر زیادی را تجربه کنید. همچنین باید آگاه باشید که با این کار ضرر زیادی به اقتصاد کشور می‎زنید و باعث افزایش تورم می‌شوید.

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال طی دهه اخیر رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. از ارزهای دیجیتال پرطرفدار و محبوب می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. بسیاری از افرادیکه طی سال‎های اخیر اقدام به خرید و نگهداری بیت‎ کوین کردند، سود زیادی به دست آوردند. البته مدتی‌ست که بازار کریپتو دچار رکود شده، با این وجود باز هم می‎شود از نوسانات در این بازار سود کسب کرد.

در این بازار هم مانند سایر بازارها ریسک ضرر وجود دارد. بهتر است با دانش کافی وارد بازار رمز ارزها شوید و حتما اخبار اقتصادی را پیگیری کنید. لازم به ذکر است که با کمترین هزینه امکان سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد.

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

قیمت طلا می‌تواند با افزایش و کاهش قیمت سایر کالاهای سرمایه‌گذاری مانند نفت و دلار و همچنین تحت‌تأثیر اقتصاد جهانی بالا و پایین شود. اما، اگر به تاریخچه بازار طلا و سکه در ایران نگاهی بیاندازیم به خوبی روشن است که این بازار همیشه پر بازده بوده و تنها در بعضی مواقع ریزش کمی را تجربه کرده است.

سرمایه گذاری در بازار خودرو

متأسفانه سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در ایران به دلیل تفاوت قیمت ماشین در کارخانه و بازار آزاد می‎تواند از روش‎های پر بازده باشد. اما این روش از آنجاییکه موجب افزایش تورم در کشور می‌شود در دسته روش‌های سوداگرانه قرار می‌گیرد و پیشنهاد نمی‎شود.

نتیجه گیری

روی هم رفته، سرمایه‌گذاری در بازار بورس از روش‌های سرمایه‌گذاری است که می‎تواند به نفع شما و اقتصاد کشور باشد. سرمایه‎گذاری در بانک نیز از روش‌هایی است که ریسک کمتری دارد. علاوه بر این‌ها، سرمایه‎گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اگر با اطلاعات و دانش کافی و پیگیری اخبار اقتصادی انجام شود، می‎تواند سود زیادی به شما برساند.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما