بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

همه چیز درباره چسب کاشت میلگرد در صنعت ساختمان

امروزه یکی از تکنیک‌هایی که برای تقویت سازه‌های بتنی یا اتصال آن‌ها به یکدیگر به کار می‌رود، کاشت میلگرد است. در این روش از یک چسب مخصوص برای اتصال میلگرد به بتن استفاده می‌شود که به چسب کاشت میلگرد معروف است. استفاده از این چسب مزایای متعددی نسبت به روش‌های دیگر دارد و می‌تواند یک پیوند قوی و یکنواخت بین میلگرد و بتن ایجاد کند. این چسب طول عمر بالایی دارد و در برابر خوردگی و شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاوم است. در ادامه با این نوع چسب و کاربردهای ان بیشتر آشنا می‌شویم.

کاشت میلگرد

کاشت آرماتور با استفاده از چسب کاشت میلگرد

در چه مواردی به کاشت آرماتور نیاز داریم؟

کاشت میلگرد یک تکنیک تقویتی است که در پروژه‌های ساخت‌وساز برای افزایش مقاومت و پایداری سازه‌های بتنی به کار می‌رود. همچنین برای رفع ایرادات اجرایی یا تغییرات در نقشه‌های سازه‌ای برای اتصال میلگرد به فونداسیون اجراشده برای جانمایی ستون جدید یا افزودن کنسول به ساختمان استفاده می‌شود. در این تکنیک، سوراخ‌هایی در سطح بتن حفر می‌شود و میلگردهای تقویت‌کننده در این سوراخ‌ها وارد و توسط چسب کاشت که در سوراخ‌ها تزریق شده است، محکم می‌شوند. این میلگردها، استحکام کششی بالایی ایجاد می‌کنند و یکپارچگی ساختاری بتن را بهبود می‌بخشند. بنابراین می‌توان گفت که کاشت میلگرد با ۲ هدف تقویتی و مقاومتی یا رفع نواقص اجرایی و تغییرات در نقشه‌های سازه‌ای انجام می‌شود.

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد یک چسب دوجزئی است که از رزین و هاردنر با نسبت‌های مختلف تشکیل می‌شود و نسبت رزین آن بیشتر از هاردنر است. رزین بر ۳ پایه پلی‌استر، وینیل استر و اپوکسی در دسترس است. رزین پلی‌استر معمولا برای ساخت چسب‌های غیرسازه‌ای استفاده می‌شود، درحالی‌که رزین‌های وینیل‌استر و اپوکسی برای چسب‌های سازه‌ای به کار می‌روند. این چسب‌های دوجزئی، قبل از استفاده باهم مخلوط می‌شوند تا یک خاصیت چسبندگی فوق‌العاده و پیوندی قوی و بادوام بین میلگردها و بتن ایجاد کنند و با بهبود ظرفیت باربری و جلوگیری از لغزش یا حرکت میلگردها در داخل بتن، یکپارچگی ساختاری بتن را افزایش می‌دهند.

چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

برای اینکه از این چسب برای کاشت میلگرد استفاده کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

● با توجه به نوع عملیات و میزان بار وارده، باید قطر و تعداد میلگرد و عمق کاشت را محاسبه کنید.

● از دریل یا دستگاه کرگیری برای ایجاد سوراخ در بتن در محل‌های مورد نظر برای کاشت میلگردها استفاده کنید. اندازه و عمق سوراخ‌ها باید مطابق با طول میلگردها باشد.

● هرگونه بقایای سوراخ‌کاری را با استفاده از دمنده و فرچه، تمیز کنید. این کار را ۳ مرتبه انجام دهید تا سوراخ‌ها عاری از هرگونه گردوغبار و تکه‌های کنده ‌شده بتن شوند.

● چسب کاشت میلگرد را در تفنگ مخصوص قرار دهید. سپس ۱۰ سانتی‌متر اول چسب را روی یک تکه مقوا خالی کنید تا مطمئن شوید که رزین و هاردنر به‌خوبی در نازل چسب با یکدیگر مخلوط شده‌اند.

● دوسوم سوراخ‌ها را با چسب پر کنید.

● بلافاصله پس از تزریق چسب، میلگردها را به‌صورت چرخشی وارد سوراخ‌ها کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به‌طور کامل به چسب آغشته می‌شوند.

  • اجازه دهید که چسب طبق دستورالعمل سازنده خشک شود. پس از یک دوره انتظار، چسب سخت و محکم می‌شود.
  • پس از خشک‌شدن چسب، آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از محکم بودن اتصال بین میلگردها و بتن انجام دهید.

انکر شیمیایی

بهترین چسب کاشت میلگرد کدام است؟

در بازار ایران انواعی از چسب‌ها از برندهای مختلف در دسترس هستند که می‌توان به برندهایی چون هیلتی، فیشر، ممو، کالم، ایندکس، زتکس و ... اشاره کرد. هرکدام از این برندها چسب‌های متنوعی ارائه می‌کنند که بر پایه اپوکسی، سیمانی، وینیل‌استر یا پلی‌استر ساخته شده‌اند. در بین این چسب‌ها، چسب هیلتی RE500 V4، به‌عنوان یکی از بهترین چسب‌های موجود در دنیا برای کاشت میلگرد شناخته می‌شود. این چسب تاییدیه ACI آمریکا و ETA اروپا را دارد و دارای لایف‌تایم ۱۲۰ ساله و تاییدیه حریق و زلزله است.

چسب کاشت میلگرد هیلتی ، به‌صورت سوسیج در تیوب‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ارائه می‌شود و دارای نسبت ۳ به ۱ است که بعد از ترکیب رزین و هاردنر، به‌رنگ قرمز درمی‌آید. از این چسب می‌توان برای کاربردهایی چون ژاکت بتنی، ستون، کنسول پله، دال، فونداسیون و دیگر عملیات سازه‌ای استفاده کرد. چسب RE500V4 هیلتی را می‌توانید به‌صورت آنلاین و با مناسب‌ترین قیمت، از سایت وریاماتاک خریداری کنید. وریاماتاک، اصالت این محصول را تضمین می‌کند تا نگرانی از این بابت نداشته باشید.

کاشت آرماتور

کاشت میلگرد در بتن با استفاده از انکر شیمیایی

استاندارد چسب میلگرد چگونه است؟

برخی از استانداردهای رایج برای چسب کاشت میلگرد عبارتند از:

  • ASTM C881 : مشخصات استاندارد سیستم‌های باندینگ پایه رزین اپوکسی برای بتن

● ETA اروپا: این استاندارد، آپشن‌های متفاوتی دارد. آپشن یک آن، چسب را برای کاشت میلگرد در بتن‌های ترک‌دار و بدون‌ترک مناسب می‌داند، در حالی‌که در آپشن ۷، فقط به بتن‌های بدون ترک اشاره می‌کند.

  • ACI 318 : الزامات کد ساختمان برای بتن سازه
  • ICC-ES AC308 : معیارهای پذیرش برای انکرهای چسب پس از نصب در عناصر بتنی
  • ISO 1504 : محصولات و سیستم‌های حفاظت و تعمیر سازه‌های بتنی

این استانداردها دستورالعمل‌هایی را برای اجرا، آزمایش و کاربرد چسب جهت اطمینان از اثربخشی و دوام آن در سازه‌های بتنی ارائه می‌دهند.

چسب کاشت میلگرد برای اتصال میلگرد به سازه‌های بتنی استفاده می‌شود و مزایایی چون استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سهولت استفاده را به‌همراه دارد. این چسب را می‌توان در شرایط مختلف آب‌وهوایی به کار برد و از کارایی آن اطمینان داشت. چسب کاشت میلگرد یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و مطمئن برای تقویت سازه‌های بتنی است.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما