بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

انتقال سیال در صنعت با شیر توپی چند تکه یا تمام جوشی؟

شیر توپی در واقع همان شیر گازی است که به آن بال ولو نیز گفته می شود. از آنجایی که مجرابند آن ها شبیه کره است؛ به آن شیر توپی می گویند. این توپی ها از جنس فلزات مختلفی ساخته شده اند اما اگر روکش نداشته باشند؛ جنس آن ها حتما باید از فولاد زنگ نزن باشد.

شیرهای توپی انواع مختلفی دارند که دو نوع از آن ها تمام جوشی و چند تکه هستند. از شیرهای تمام جوشی معمولا در تامین آب و گاز استفاده می شود. رادوکو بزرگ ترین وارد کننده محصولات و تجهیزات صنعتی در ایران است که انواع شیرآلات صنعتی را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

نقش شیرها در صنعت و انتقال سیالات

به طور کلی از شیرهای صنعتی برای مهار کردن جریان ها و فشار سیالات در کارخانه ها استفاده می شود. آن ها مسئول قطع یا وصل کردن جریان سیال هستند و مانع بازگشت گازها و مایعاتی می شوند که عبور کردند. با خرید شیرآلات صنعتی از یک فروشگاه مناسب، می توانید به خوبی میزان و فشار سیالات را تنظیم کنید. شیرهای توپی چند تکه و تمام جوشی نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می کنند.

معرفی انواع مختلف شیرهای توپی

شیرهای توپی با توجه به شکل ظاهری و کاربردی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که قبل از خرید ضروری است با هر دو شیر توپی چند تکه و تمام جوشی به خوبی آشنا شوید.

شیرهای توپی چند تکه

از آنجایی که بدنه این محصول از چند تکه مختلف ساخته شده به آن شیر توپی چند تکه می گویند. که تکه های آن بیشتر از دو یا سه عدد نیست. اگر قصد خرید یک شیر با کیفیت و در عین حال ارزان را دارید؛ شیر توپی چند تکه را پیشنهاد می کنیم. تعمیر کردن این محصول بسیار آسان است و با خرید آن هیچ گونه ضرری نخواهید کرد.

ساختار و عملکرد شیر توپی چند تکه

همان طور که گفته شد ساختار این محصول به صورت تکه تکه است و به یکدیگر جوش نخورده. در دل این شیر یک شیءکروی شکل وجود دارد که باعث عملکرد اصلی شیر و کنترل جریان سیالات می شود. به شیء کروی داخل شیر یک دستگیره از بیرون وصل شده که با چرخاندن آن می توان شکل کروی را مدیریت کرد.

مزایا و معایب استفاده از شیر توپی چند تکه

قیمت ارزان، وزن سبک و تعمیر سریع و راحت چند مورد از مهم ترین مزایای استفاده از شیر توپی چند تکه به شمار می روند. البته بعضی از فروشگاه ها هنگام خرید خدمات پس از فروش هم به شما ارائه می دهند پس اینکه شیر را از کجا تهیه کنید می تواند در مزایای آن تاثیرگذار باشد. وقتی شیر بسته باشد جریان سیال متوقف شده و وقتی آن را باز می کنید، سیالات به صورت یکنواختی حرکت می کنند.

کاربرد رایج شیر توپی چند تکه در صنعت

مهم ترین کاربرد شیرهای توپی در صنعت است. در صنایع مرتبط با سیالات از این شیرها برای کنترل جریانات نفت و گاز و سایر مایعات استفاده می شود. در صنایع شیمیایی معمولا برای هدایت محلول ها و مواد شیمیایی استفاده از شیر توپی چند تکه لازم است. حتی در صنایع آب و فاضلاب نیز باید جریان مایعات را به وسیله شیرهای توپی مدیریت کرد.

شیر توپی تمام جوش

از آنجایی که اتصالات این محصول دائمی است؛ تعمیر آن به نسبت شیر چند تکه سخت تر است اما نمی توان کاربرد بی نظیر و کیفیت بالای آن را نادیده گرفت. در هر صنعتی که باشید؛ سر و کار داشتن با سیال شما را به یک شیر توپی تمام جوش محتاج می کند. وزن این شیر بسیار سبک اما قدرت آن در خط تولید بسیار بالا است که توانایی تحمل فشارهای بسیار بالایی را دارد. متریال ساخت این محصول شامل استنلس استیل، کربن استیل قالب ریزی شده و فولاد آلیاژی می شوند.

ساختار و کاربرد شیر توپی تمام جوش

ساختار شیر توپی تمام جوش به صورتی است که قطعات آن به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل شده که همین موضوع شیر را مستحکم میکند. یکی از مهم ترین کاربردهای شیر توپی تمام جوش قابلیت استفاده آن در فشارهای بالا است. این محصول می تواند در خطوط انتقال زیرزمینی نیز دفن شود. از آنجایی که اتصال این شیر دائمی است؛ تعمیر آن کمی سخت است.

مزایا و معایب استفاده از شیرهای توپی تمام جوش

یکی از مزایای استفاده از این شیر توپی استحکام بالای آن است و چون اتصال قطعات با جوشکاری انجام می شود؛ به هیچ عنوان امکان نشتی وجود ندارد. البته وزن بیشتری که شیر تمام جوش دارد یکی از معایب آن به شمار می آید ولی از ارزش و کاربرد بالای آن کم نمیکند. تمیز کردن این محصول کمی دشوار است و از آن نمی توان برای عبور دادن مخلوط مایع و جامد استفاده کرد. باید مواظب باشید تا شیر در معرض اصطکاک قرار نگیرد.

کاربرد شیر توپی تمام جوشی در صنعت

این دستگاه می تواند به خوبی موقعیت عملیاتی شیر را نشان دهد و فشارهای بسیار زیادی را تحمل کند. بلبرینگ های این محصول می توانند رسانای الکتریکی نیز باشند و در این راه، صنعت را یاری کنند. توجه کنید که هنگام خرید این محصول می توانید مشخصات دقیق آن را از روی برچسب استنلسی که روی شیر چسبیده است نگاه کنید.

3 مورد قابل توجه در انتخاب شیر مناسب

قبل از خرید شیر توپی بهتر است به چند نکته مهم توجه کنید.

1- محیط کاری و شرایط انتقال سیال

منظور از محیط کاری این است که شیر قرار است در کجا قرار بگیرد؟ آیا قرار است آن را در کارخانه استفاده کنید یا خط های زیرزمینی؟ تشخیص این موضوع کمک می کند تا خرید بهتری داشته باشید. می توانید در این باره از رادوکو هم مشورت بگیرید.

2- مشخصات فنی و عملکرد مورد نیاز

مشخصات فنی محصول کاربرد آن را تعیین می کند پس قبل از انتخاب، راجع به آن با فروشنده صحبت کنید و برچسب روی شیر را با دقت بخوانید.

3- اقتصادی بودن استفاده از شیر مناسب

قطعا در انتخاب هر چیزی، یکی از مهم ترین موارد قابل توجه، هزینه است. رادوکو محصولات با کیفیتی را به همراه قیمت مناسب به شما ارائه می دهد

فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب شیرها

  • جنس و مواد ساختاری شیرها
  • اندازه و قطر شیرها
  • فشار و دمای سیالات مورد نظر
  • نوع سیال انتقالی
  • نیاز به کنترل جریان و فشار

شیر توپی چند تکه انتخاب کنیم یا تمام جوش؟

با مقایسه تفاوت ها و شباهت های این محصولات می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. مثلا ببینید آیا شست و شوی آسان برایتان در اولویت است یا وزن سبک؟ قیمت ارزان برایتان مهم تر است یا کاربرد بیشتر؟ با این مقایسه کاربرد هر شیر برایتان شفاف تر می شود مثلا می فهمید که شیر تمام جوش برای تحمل فشار زیاد کاربرد خوبی دارد.

نتیجه گیری

انتخاب درست شیر برای انتقال سیالات بسیار مهم است. چون در غیر این صورت نمی توان از سیالات به خوبی استفاده کرد. رادوکو در این راه همراه شما است تا خرید خوبی داشته باشید. حالا که تا اینجا آمدید سری به محصولات زده و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما