بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

0 تا 100 آهن کشی نمای ساختمان

درباره آهن‌ کشی نمای ساختمان چیزی شنیده‌اید؟ اجازه بدهید که پیش از آن به تعریفی از نمای ساختمان بپردازیم.

منظور از نما همان پوشش خارجی بنا است که باعث می‌شود در برابر شرایط محیطی و آب‌وهوایی مختلف دوام بیاورد. نما و جلوه ساختمان از نظر ظاهری هم اهمیت زیادی دارد.

آهن کشی نما هم فرایندی است که باعث می‌شود سطحی نگهدارنده برای نمای ساختمان به‌وجود بیاید. در این مقاله درباره این موضوع بیشتر می‌خوانید.

آهن کشی نمای ساختمان چیست؟

آهن کشی که با عناوین دیگری مانند نبشی کشی و ساشی کشی هم شناخته می‌شود، سطحی محافظ برای بنای سازه به وجود می‌آورد. چنین روندی با نصب نبشی در دیوار و وصل‌کردنش به نما مقدور می‌شود.

 برای مستحکم‌کردن بیشتر هر ساختمان حتماً باید به آهن‌ کشی نما اهمیت بدهید. دیواره سازه‌ها با وجود آن زیباتر و البته محکم‌تر می‌شوند. ایمنی سازه تاحد زیادی مدیون همین مورد است.

با وجود آهن کشی نمای ساختمان، امکان صاف‌کردن فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های موجود در سطح سازه هم به‌وجود می‌آید. از پروفیل‌های آهنی و نبشی در فرایند آهن کشی استفاده می‌شود. در نهایت هم این‌ها به دیواره ساختمان وصل می‌شوند. با انجام چنین اقداماتی، بنا سطحی صاف در نمای بیرونی پیدا می‌کند که آماده نازک‌کاری است.

مراحل اجرای آهن کشی نمای ساختمان چیست؟

برای اجرای آهن کشی، باید به مراحل زیر دقت کنید:

  • انتخاب پروفیل؛
  • شاغول‌کردن صفر کار با قپان؛
  • وصل‌کردن نبشی به سازه اصلی؛
  • نبشی کشی و پیاد‌ه‌سازی احجام؛
  • اجرای والپست داخل نبشی؛
  • اجرای قاب زیر کار پنجره؛
  • برق‌کشی نمای سازه.

انتخاب پروفیل

نوع پروفیل برای هر ساختمان بنا به ویژگی‌های آن انتخاب می‌شود. زیرسازی نماهای مختلف که از سنگ، آجر یا کامپوزیت هستند، با یکدیگر متفاوت است. آگاهی از قیمت پروفیل و قیمت روز اهن در این فرایند اهمیت دارد.

شاغول‌کردن صفر کار با قپان

در مرحله دوم آهن کشی سازه باید با سیم قپان برای پیاده‌سازی نمای ساختمان به صورت عمودی و شاغول استفاده می‌شود.

سیم قپان از مرتفع‌ترین نقطه سازه آویزان می‌شود و جسم سنگینی را از آن آویزان می‌کنند تا وزش باد مانع از تکان‌خوردن آن شود.

وصل‌کردن نبشی به سازه اصلی

از رو‌ش‌های مختلفی برای وصل‌کردن نبشی به سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. برای مثال، یکی از روش‌ها تسمه‌کشی دور ستون است.

روش دیگر، تعبیه نبشی در تیر و سازه است. نصب بیس‌پیلت با انکربولت در سازه اصلی هم از روش‌های دیگر وصل‌کردن نبشی به سازه به‌شمار می‌رود. برای برآورد هزینه‌ها در فرایند آهن کشی باید از قیمت نبشی 4 و مصالح موردنیاز دیگر باخبر باشید.

نبشی کشی و پیاد‌ه‌سازی احجام

در این مرحله از کار هم، تعدادی از نبشی‌ها را به شکل قوطی درمی‌آورند و به پلیت‌های موجود در کف، جوش می‌دهند. برای کنترل وزن نما هم بعضی از ستون‌های بتنی را تسمه‌کشی می‌کنند.

سپس اعضای شاسی را به آن جوش می‌دهند. در نهایت هم محل چارچوب پنجره‌های پیاده‌سازی می‌شوند و فرایند اجرای حجم‌ها پیگیری خواهد شد. استفاده از ضدزنگ هم برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدن نبشی‌ها لازم است.

اجرای والپست داخل نبشی

وال‌پست وظیفه انتقال بار نما به نبشی را دارد. ضمن اینکه بار را به نقش دیوار صاف داخلی و عایق صدا و گرما هم انتقال می‌دهد. ملات به والپست می‌چسبد و در انتخاب مصالح مناسب به آن باید دقت کافی به‌خرج داده شود.

اجرای قاب زیر کار پنجره

پنجره‌ها دارای چارچوبی فلزی هستند. با مشخص‌کردن حدود فریم یا همان قاب پنجره‌ها، جایگاهشان در داخل سازه مشخص می‌شود.

با پایان‌یافتن دیوار چینی و پیش از نماکاری، چارچوب پنجره در دیوار قرار می‌گیرد. آگاهی از قیمت لوله داربستی و انواع قاب هم روشی برای بهینه‌سازی مدیریت امور مالی پروژه در بخش آهن کشی است.

برق‌کشی نمای سازه

قبل از آنکه سنگ‌کاری و آجرکشی انجام شود و لوله‌ها و مجاری در سازه کار گذاشته شوند، برق‌کشی نمای ساختمان هم با هدف نورپردازی صورت می‌گیرد. برای برق‌کشی هم از فتوسل‌ها استفاده می‌شود.

آهن‌ کشی نمای ساختمان در سازه‌هایی از جنس‌های گوناگون

برای آهن کشی در سازه‌هایی از جنس‌های مختلف باید به نکات مخصوص هریک دقت شود؛

  • سازه‌های بتنی
  • ساختمان‌های سیمانی
  • سازه‌های سنگی
  • نمای کامپوزیت

سازه‌های بتنی

برای وصل‌کردن شاسی‌ها و پروفیل‌ها به سازه اصلی در بناهای بتنی از پلیت‌هایی با فاصله‌های معین در نقشه سازه استفاده می‌شود.

شاسی‌ها و پروفیل‌های نما به پلیت‌ها جوش داده می‌شوند. خود پلیت‌ها هم به ستون‌ها و تیرهای افقی سازه پیوند می‌خورند.

ساختمان‌های سیمانی

استفاده از ملات و دوغاب در سازه‌های سیمانی ضرورت به‌کارگیری رابیتس روی شاسی را فراهم می‌کند. رابیتس با میلگرد به نمای سازه وصل می‌شود. با وجود رابیتس‌های دولایه، امکان عبور ملات از شبکه‌های آن کمتر می‌شود.

سازه‌های سنگی

سنگ نسبت به مصالح دیگر سنگین‌تر است. برای همین، اتصالات و جوشکاری آن در آهن کشی نمای ساختمان اهمیت بیشتری دارد.

برای آهن کشی نماهای سنگی باید سنگ‌ها را به زیر سازه پیچ کنند. روش دیگری هم وجود دارد که طی آن، در بخش پشتی سنگ‌ها شیار ایجاد می‌شود و در ریل‌هایی مخصوص قرار می‌گیرند که به شاسی متصل‌اند.

نمای کامپوزیت

آهن کشی نمای ساختمان برای نمای کامپوزیت ساده است چون مصالح این سازه‌ها سبک‌ هستند و کار با آنها آسان‌تر می‌شود. میان ورق‌ها هم با لاستیک‌ بسته و کیپ می‌شود. این عملیات مانعی برای رسیدن آب و رطوبت به نمای ساختمان است.

در آخر

برای آهن کشی نمای ساختمان و پیش‌برد بخش‌های دیگر آن باید حواستان را به قیمت‌ مصالح در بازار جمع کنید. مدیریت امور مالی هر پروژه، اهمیت زیادی دارد و روی کیفیت و زمان ساخت، اثرات مستقیمی می‌گذارد.

یکی از روش‌های برای کنترل این موضوعات، رصد بازار با مراجعه به سامانه‌های قابل‌اعتمادی است که اقدام به استعلام‌گیری قیمت‌ها می‌کنند. شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) یکی از این شرکت‌ها است.

با مراجعه به آیرومارت می‌توانید از خدمات مختلف و ارزشمندی مانند استعلام قیمت‌ها و البته تحلیل‌هایی دقیق درباره نوسانات قیمت‌ها استفاده کنید. این شرکت خوش‌نام در طی سالیان طولانی در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فلزی هم فعالیت داشته و دارد.

ارائه اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل‌اعتماد باعث می‌شود که آیرومارت امین دست‌اندرکاران حوزه ساخت‌وساز و صنایع مختلف دیگر باشد. برای تهیه و تأمین انواع مصالح فلزی و مقاطع فولادی ساختمانی هم می‌توانید روی این مجموعه حساب کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما