بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

10 ویژگی ورق کامپوزیت که آن را بهترین گزینه برای نمای ساختمان می‌کند

ورق کامپوزیت، پنل مسطحی است که از سه لایه تشکیل شده که دو لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم بوده و ضخامت آن 3 تا 0.5 میلیمتر است و لایه مرکزی که معمولا از جنس پلی اتیلن و پلی یورتان است دارای ضخامت3 الی 5 میلیمتر است.

ورق کامپوزیت در مقایسه با مواد معمولی ارزان‌تر، سبک‌تر و بادوام‌تر است.

 ورق‌ های کامپوزیتی عموماً برای ساختمان‌ها، پل‌ها و سازه‌هایی مانند بدنه قایق، پنل‌های استخر، بدنه ماشین‌های مسابقه، وان حمام، مخازن ذخیره‌سازی، گرانیت بدلی، سینک‌ها و... استفاده می‌شوند.

نمونه‌های پیشرفته ورق‌ های کامپوزیت حتی برای فضاپیماها و هواپیماها نیز استفاده میشوند.

این ورق ها اولین بار در کشور آلمان عرضه شدند.

ورق کامپوزیت پرمیوم باند

ورق های کامپوزیت از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، همچنین با ویژگی های خاص بسیاری که دارند باعث میشود جز بهترین متریال‌های نمای ساختمان های بلند بشمار روند در ادامه به چند مورد از این ویژگی‌ها میپردازیم.

چرا ورق کامپوزیت بهترین متریال برای نمای ساختمان است؟

ورق های کامپوزیت سازگار با محیط زیست هستند
در سال های اخیر شاهد افزایش علاقه عموم مردم به مسائل مربوط به صرفه جویی در انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست در بخش ساختمان بوده ایم. تحلیل رفتار حرارتی و ساختاری یک ماده بیوکامپوزیت، که توسط رزین طبیعی و الیاف گیاهی تشکیل شده است نشان میدهد، با توجه به وجود الیاف و گرانولومتری که در مخلوط بیوکامپوزیت وجود دارد، بیوکامپوزیت، هم دارای خواص عایق و هم مقاومت مکانیکی است.

انعطاف پذیری و شکل‌پذیری عالی دارند

ورق کامپوزیت آلومینیومی به راحتی برش میخورد و تغییر شکل میدهد و کاملا انعطاف‌پذیر است. بنابراین از نظر مهندسین، طراحان معمار و مجریان پروژه، ورق کامپوزیت بهترین متریال موجود برای نمای ساختمان است.

این امر به این دلیل است که ورق کامپوزیت با هر طرحی و شکلی قابل اجرا است و مهمتر از آن، اجرای طرح‌های مختلف هزینه زیادی به همراه ندارد در نتیجه این ورق‌ ها امکان ایجاد انواع طرح‌ها را بدون محدودیت برای شما فراهم میکند.

مقاومت بالا و وزن پایین دارند

 شاید بزرگترین مزیت ورق های کامپوزیت نسبت مقاومت بالا به وزن پایین‌ آن‌ها باشد. فیبر کربن حدود 25 درصد به اندازه فولاد و 70 درصد به اندازه آلومینیوم وزن دارد، در نتیجه وزن بسیار کمتر و مقاومت بیشتری نسبت به هر دو ماده دارد.

پرمیوم باند

مهندسان خودروهای پیشرفته از کامپوزیت ها برای کاهش وزن خودرو تا 60% و در عین حال بهبود ایمنی در تصادف استفاده می کنند.

این ویژگی یعنی قدرت بالا و وزن پایین ورق های کامپوزیت، هم به نفع تولید کنندگان است و هم مصرف کنندگان.

تولید ورق های کامپوزیت آسان و سریع است

امروزه کامپوزیت ‌ها راحت‌تر تولید می شوند.

در گذشته، مهندسان مجبور بودند برای ساخت ورق های کامپوزیت‌، از فرآیندهای پیچیده‌ای استفاده کنند که زمان ‌بر بود و امکان طراحی‌های متنوع را محدود می‌کرد.

امروزه تولید ورق های کامپوزیت دیجیتال (DCM) این موضوع را تغییر داده است. DCM  یک فرآیند تولید ثبت شده است که قطعات کامپوزیتی را به صورت اتومانیک به وجود می‌آورد.

با  DCM، کامپوزیت ها را می توان به صورت سه بعدی طراحی کرد و استحکام، چگالی و انعطاف‌پذیری مناسب را برای پروژه ایجاد کرد.

پنل‌ های معیوب کامپوزیت به راحتی تعویض میشوند

هنگامیکه که یکی از پنل‌ های کامپوزیت خراب شود نیازی به تعوض تمام نما نیست و فقط همان پنلی که دچار خرابی شده است تعویض می‌شود، در نتیجه خسارتی به کل نما وارد نمی شود. این ویژگی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک بسیاری می‌کند.

ورق های کامپوزیت مدت زیادی بدون خرابی باقی میمانند

 دلیل اصلی اینکه ساختمان‌ها با ترکیب فولاد و بتن ساخته می‌شوند این است که فولاد، در کشش بهترین عملکرد را دارد و بتن نیز بهترین عملکرد را در تراکم دارد. ورق کامپوزیت که خواص هردو را دارد در برابر بلایای طبیعی مختلف مانند باد، زمین لرزه و غیره از جهات مختلف مقاوم است و در نتیجه دوام سازه را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، سازه های کامپوزیتی پرمیوم باند مقاومت بالایی در برابر ضربه‌هایی مانند ضربه‌های ناشی از انفجار دارند و ساختمان‌ها را برای ساکنین ایمن‌تر می کنند.

در برابر گرما و سرما عایق هستند

در حالی که ورق های کامپوزیت‌ رسانای الکتریسیته نیستند، اما عایق‌های خوبی هستند، یعنی گرما یا سرما را به راحتی از خود عبور نمیدهند. در نتیجه خانه‌ها و ساختمان‌ها می‌توانند از این نظر شرایط بهتری را برای ساکنان خود در برابر شرایط جوی حاکم، فراهم کنند. همچنین، به جز فولاد و بتن، از کامپوزیت ‌های مواد دیگر در ساختمان‌ها برای درها، پنل‌ها و پنجره‌ها نیز استفاده می‌شود که آن‌ها حفاظت و مقاومت بیشتری در برابر شرایط جوی را از خود نشان میدهند.

تثبیت بالای رنگ‌ها در ورق های کامپوزیت

رزین مقاومی که در رنگ‌های ورق های کامپوزیت پرمیوم باند وجود دارد، باعث می‌شود هیچ مشکلی برای رنگ کامپوزیت‌ ها در هنگام طراحی و خم شدن آن‌ها به وجود نیاید. همچنین ، رنگ ورق کامپوزیت پرمیوم باند در برابر باران‌های اسیدی بسیار مقاوم است و نسبت به سایر رنگ‌های موجود در بازار مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) دارد.

 

سایر مزایای کلیدی ورق ‌های کامپوزیت پرمیوم باند که باعث میشود بهترین متریال برای ساختمان‌ها باشند عبارتند از:

  • قالب‌گیری آسان با دقت بالا
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  •  عملکرد بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی
  •  انعطاف‌پذیری
  •  بادوام بودن
  •  عملکرد بالا حتی در دماهای بالا
  • مقاومت در برابر حرارت
  • به طور طبیعی بازدارنده شعله
  • حفظ خواص مکانیکی
  • هزینه‌های کمتر در مقابل با دیگر مواد موجود

ورق کامپوزیت تحول زیادی را در معماری به وجود آورده است، زیرا به راحتی تولید و به آسانی نصب می‌شود و عین حال شکوه را به سازه می‌دهد. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد ورق کامپوزیت امروزه ترجیه معماران و طراحان استفاده از این متریال است ورق کامپوزیت عمدتاً برای ایجاد نمای داخلی و خارجی، پارتیشن‌ها، سقف‌های کاذب و تابلوها و ساخت کانتینر استفاده می‌شود. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده شما می‌توانید ورق کامپوزیت مورد نظر خود را از کارخانه پرمیوم باند انتخاب و خربداری نمایید؛ کارخانه پرمیوم باند انواع مختلفی از ورق کامپوزیت مانند محصولات نسوز، کندسوز، لانه زنبوری و ... را تولید می‌کند.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما