بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

چگونه کاشی دیوار خود را تعویض کنیم؟

وقتی صحبت از کاشی کاری دیوار مکانی مانند سرویس بهداشتی یا آشپزخانه به میان می آید، ممکن است دوست داشته باشید سریع دست به کار شوید. اما اگر به اندازه کافی به خود وقت دهید و به اندازه کافی کاشی و دیگر موارد لازم را تهیه نمایید.اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کاشی  را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سرامیک کار در تهران باشید یا می‌توانید سفارش نصب سرامیک ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

برنامه ریزی باعث می شود کاشی ها را به گونه ای قرار دهید که هیچ بخش کوچکی از قلم نیفتد. همچنین باعث می شود کاشی ها را تراز و در یک سطح نصب نمایید.

در این راهنما، می خواهیم برنامه ریزی نصب کاشی با یک طراحی زیبا را برایتان ارائه دهیم. تمام گام های برنامه ریزی را برایتان توضیح خواهیم داد، گام هایی مانند:

انتخاب الگوی نصب کاشی

محاسبه مقدار کاشی

آماده سازی دیوار برای نصب کاشی

ساخت چوب اندازه گیری

نصب کاشی های مربعی به صورت خطی

نصب کاشی در اطراف موانع

نصب کاشی روی بخشی از دیوار و یا پیشخوان

موارد مورد نیاز

مواد:

سه میله چوبی- یکی برای ساخت چوب اندازه گیری، دو چوب برای برای استفاده به عنوان راهنما. پیشنهاد می کنیم از یک میله چوبی 25 میلی متری و دارای پهنای 50 میلی متر استفاده کنید. اما پهنای 38 یا 75 میلی متر نیز مناسب است. برای کاشی کاری دیوار میله ای 1.8 متری و برای بخش های کوچکتر، میله ای کوتاه تر انتخاب کنید.

چسب پلی وینیل- برای آماده سازی دیوار از آن استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای مکان های مرطوب مانند سرویس بهداشتی از چسب ضد آب استفاده نمایید.

کاشی دیوار

فاصله دهنده کاشی

میخ بنایی 50 میلی متری

صفحه نگهدار کاشی- در صورت نیاز، برای آماده سازی دیوار

لوازم:

مداد

متر

چاقوی مخصوص- در صورت نیاز، برای جدا کردن کاغذ دیواری

قلم موی رنگ- در صورت نیاز، برای استفاده از چسب پلی وینیل

تراز

چکش دارای میخکش

آشکارگر لوله، کابل و دیگر وسیله ها

مربع

اره دستی

چگونه الگوی کاشی کاری را انتخاب کنیم؟

ما طیف وسیعی از کاشی ها را در شکل ها، اندازه ها، جنس ها و رنگ های مختلفی پیشنهاد می کنیم. با پیشنهادات ما الگو مورد نظر خود را انتخاب نمایید. از الگوی ساده پیروی کرده و یا با استفاده از طرح های خاصی مانند آجری و طرح چپ و راست، طرحی خلاقانه بسازید.

و شما هرگز به تنها یک الگوی کاشی کاری محدود نیستید، می توانید خلاق باشید و چند طرح را با هم ترکیب نمایید.

طرح خطی

ساده ترین و رایج ترین الگوی کاشی کاری، طرح خطی است که در آن کاشی ها در خطی صاف قرار می گیرند و خطوط دوغاب حالتی توری مانند می سازند. این طراحی کلاسیک هم برای کاشی مربعی و هم مستطیلی مناسب می باشد. با استفاده کردن از یک رنگ کاشی طرحی ساده داشته باشید و یا از کاشی رنگی استفاده کرده و طرح جدید بسازید. متناوبا، با رنگ های متفاوت این کار را امتحان کنید.

طرح الماس

این طرح نیز مانند طرح خطی ساده است، اما کاشی ها به صورت مورب قرار گرفته اند. این طرح بیشتر از طرح خطی به برش نیاز دارد.

پیشنهاد می کنیم در هنگام ایجاد این طرح 15% بیشتر از طرح خطی کاشی خریداری کنید.

طرح آجری

برای داشتن طرح آجری باید از کاشی های مستطیلی یا مربعی استفاده کنید. در این طرح، انتهای هر کاشی به نیمه کاشی زیرین منتهی می شود.

این طرح بسیار متنوع می باشد. با این گزینه، کاشی ها بیشتر از یک پیوند آجری استاندارد جا به جا می شوند.

طرح چپ و راست

این طرح به دقت و برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد اما اثری خیره کننده ایجاد می کند که برای پشت پیشخوان یا کل دیوار فوق العاده است.

پیشنهاد می کنیم 15% به تعداد کاشی ها اضافه کنید چرا که این طرح به برش زیادی نیاز دارد. طرح چپ و راست تنوع زیادی دارد. طرح زیگ زاگ به جای افقی به صورت عمودی نصب می شود.

طرح لانه زنبوری

با کاشی های شش ضلعی می توانید دو طرح بسازید. در یک گزینه شش ضلعی به سمت بالا قرار می گیرد. در گزینه دیگر شش ضلعی را چرخانده و لبه مسطح آن به سمت بالا قرار می گیرد.

چگونه میزان کاشی را اندازه گیری کنیم؟

وقتی طرح مورد نظر را انتخاب کردید، در گام بعدی باید میزان کاشی مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

برای ان کار باید:

اندازه مکانی که قرار است کاشی کاری شود و اندازه کاشی ها را بدانید.

دو را برای اندازه گیری تعداد کاشی وجود دارد:

اطلاعات کاشی را مطالعه کنید تا درباره میزان پوشش در متر مربع اطلاعات کسب کنید. برای آن که بدانید چقدر کاشی نیاز دارید، مساحت در مترمربع ناحیه را بر میزان پوشش کاشی تقسیم کنید. پیشنهاد می کنیم 10% بیشتر به آن اضافه کنید. برای این کار تعداد جعبه ها را ضربدر 1.1 کرده و به نزدیک ترین عدد آن را رند کنید.

از حسابگر کاشی ما استفاده کرده و با توجه به اندازه مکان مورد نظر و اندازه کاشی انتخابی، به شما می گوییم چه اندازه کاشی نیاز دارید. حسابگر ما 10% اضافی را نیز ارائه خواهد داد.

حسابگر کاشی ما

اگر بخشی که در حال کاشی کردن آن هستید موانعی مانند درب، پنجره یا کابینت ثابت دارد، این بخش ها را اندازه گیری کنید و آن را از اندازه نهایی کم کنید. این کار باعث می شود کاشی اضافه خریداری نکنید و در هزینه تان صرفه جویی شود. ارتفاع و عرض هر بخش را اندازه گرفته و از حسابگر ما استفاده کنید. عدد به دست آمده را از تعداد کاشی کم کنید.

پیشنهاد می کنیم چند کاشی بیشتر داشته باشید تا کاشی های شکسته یا آسیب دیده را تعویض نمایید.می توانید کاشی هایی که هنوز بسته بندی هستند را پس بدهید.

بیشتر کاشی ها شماره دسته دارند. اگر اینطور است باید سعی کنید کاشی های دارای شماره مشابه را خریداری کنید چرا که در این صورت ممکن است در انتها رنگها با هم تفاوت داشته باشند. این یکی دیگر از دلایلی است که از همان ابتدا باید تعداد مناسبی کاشی خریداری کنید.

حال که مقدار درستی کاشی تهیه کردید، زمان آن رسیده که دیوار خود را آماده کنید.

گام اول

هر گونه کاشی اضافی یا کاغذ دیواری را از روی دیوار جدا کنید. برای جدا کردن کاغذ دیواری از چاقوی مخصوص استفاده کنید.

گام دوم

وضعیت دیوار را بررسی نمایید. اگر دیوار آسیب زیادی ندیده و فقط چند خط و خراش کوچک دارد به گام سوم بروید.

اگر گچ آن آسیب دیده و ناهموار است به گام چهارم بروید.

گام سوم

اطمینان حاصل کنید سطح مورد نظر تمیز، خشک، مسطح و عاری از هر گونه کاغذ دیواری یا گچ اضافی باشد. اگر دیوار کمی ناهموار است در هنگام چسباندن کاشی مقدار بیشتری چسب اعمال کنید.

با استفاده از قلم مو چسب پلی وینیل را روی سطح اضافه کنید. این کار باعث می شود گچ، چسب کاشی را جذب نکند.

برای یادگیری ترمیم گام به گام خراش ها و سوراخ های دیوار به بخش دیگر سایت مراجعه نمایید.

گام چهارم

برای پوشش دادن دیوار آسیب دیده از صفحه نگهدار استفاده کنید. آن ها دیوار را ضد آب کرده و سطحی تراز برای کاشی می سازند. این امر برای اتاق های مرطوب مانند سرویس بهداشتی بسیار مهم است.

با پیروی از دستورالعمل سازنده، تخته های نگهدار کاشی را با چسب محکم کنید.

چگونه چوب اندازه گیری بسازیم؟

ما تصمیم گرفتیم از الگوی خطی پیروی کنیم و برای این کار چوب های اندازه گیری عمودی و افقی خواهیم ساخت. قبل از این کار، می خواهیم بدانیم در هر ردیف چند کاشی نصب می شود و به همین دلیل چوب اندازه گیری خواهیم ساخت. این چوب کمک می کند بهترین مکان برای کاشی خود را پیدا کرده و برای این کار نیازی نیست ابتدا گوشه کاشی های خود را برش دهید.

ما در این مثال از کاشی مربعی استفاده کرده ایم. بنا به نوع کاشی ای که استفاده می کنید اندازه ها را تغییر دهید. ممکن است بنا به الگویی که انتخاب می کنید، نیاز باشد جایگاه خطوط را تنظیم کنید.

گام اول

یک ردیف کاشی را به همراه فاصله دهنده نصب کنید. چوب را کنار آن قرار دهید به طوری که انتهای چوب با لبه اولین کاشی همسان باشد.

گام دوم

با استفاده از مداد و مربع موقعیت کاشی ها و فاصله آن ها را علامت بزنید. برای تمام طول چوب این کار را انجام دهید. این چوب دیگر چوب اندازه گیری شماست.

چگونه کاشی دیوار را نصب کنیم؟

قبل از شروع کاشی کاری، ابتدا باید جایگاه اولین ردیف کاشی و نقطه شروع نصب را به خوبی مشخص کنید. این کار تنظیم نام دارد. دیوارها به ندرت کاملا صاف هستند بنابراین تنظیم کردن باعث می شود کاشی ا را در امتداد خط سطح ثابت کنید. این کار باعث می شود اطمینان حاصل کنید کاشی هایتان در محدوده نصب می شوند و نیازی نیست انتهای آن ها را برش دهید. برنامه ریزی نصب کاشی ها به این صورت باعث می شود طرح در مرکز اجرا شده و در انتها بسیار زیبا شود.

اگر تنها بخشی از دیوار را کاشی کاری می کنید، به بخش "نصب کاشی برای بخشی از دیوار" مراجعه کنید:

گام اول

با استفاده از متر منطقه را اندازه گیری کنید و با استفاده از مداد مركز دیوار را علامت بزنید.

اگر دیوار یک پنجره یا در دارد، عرض مانع را اندازه گیری کرده و در مرکز یک خط بکشد.

اگر دو پنجره وجود دارد، مرکز بین آن ها را علامت بزنید.

یا اگر یک درب و یک پنجره در نزدیکی یکی از انتهاهای دیوار قرار دارد، مرکز را بین چارچوب و گوشه علامت بزنید.

گام دوم

چوب نگهدارنده خود را به صورت افقی روی دیوار نگه دارید به گونه ای که انتهای آن با علامت مرکزی هماهنگ باشد. اگر انتهای دیگر چوب به بخش گوشه می رسد، به گام چهارم مراجعه کنید.

اگر بخشی که آن را کاشی کاری می کنید پهن تر از چوب نگهدارنده تان است، چوب را تکان دهید تا به گوشه برسد. برای نحوه انجام این کار به گام سوم مراجعه کنید.

گام سوم

در انتهای میله اندازه گیری علامتی روی دیوار بزنید.

میله نگهدارنده را در امتداد علامت روی دیوار حرکت دهید. میله را حرکت دهید و علامت های دیوار را در نظر بگیرید، تا زمانی که به لبه بخش مورد نظر برسد.

گام چهارم

اگر میله نگهدارنده به انتهای آخرین علامت کاشی برسد، می توانید کل کاشی رهای روی خط مرکزی را نصب کنید. این یعنی نیازی نیست هیچ کدام از کاشی ها را برش دهید- به گام ششم مراجعه کنید.

اما، این احتمال وجود دارد که میله نگهدارنده تان نشان دهد شما با فاصله کمتر از یک کاشی در لبه مواجه خواهید شد. به طور ایده آل، ما می خواهیم فاصله به اندازه نصف کاشی یا بیشتر باشد، چرا که برای هماهنگ شدن باید کاشی را برش دهید. در این صورت به گام ششم مراجعه کنید.

اگر فاصله از نصف کاشی هم کوچکتر است، آن گاه برش کاشی کوچک تر می تواند دشوار باشد. برای این که از برش بیهوده کاشی جلوگیری کنید نقطه شروع خود را تغییر داده و در فاصله گذاری تجدید نظر کنید. برای یاد گرفتن نحوه این کار به گام بعد مراجعه کنید.

 گام پنجم

با تنظیم میله نگهدارنده به مرکز، نقطه شروع را تغییر دهید. سپس علامت جدیدی روی دیوار قرار دهید تا بین انتها و ردیف بعدی میله نگهدارنده را نشان دهد. این خط جدید نقطه شروع واقعی خواهد بود. این امر باعث می شود کاشی های بریده شده در هر انتها بیش از نیمی از کاشی باشند و خط مرکزی همه آن ها از کاشی مرکزی بگذرد.

گام ششم

میله چوبی را در ماقبل علامت جدید دیوار نگه دارید. با استفاده از تراز اطمینان حاصل کنید کاملا عمودی باشد و با مداد بالا و پایین آن را علامت بزنید. این یک نقطه شروع برای کاشی های عمودی به شما می دهد.

گام هفتم

میله نگهدارنده را در برابر خط عمودی قرار دهید، به گونه ای که انتهای آن بخشی را که در حال کاشی کاری آن هستید را لمس کند. روی دیوار علامتی بگذارید. میله را به سمت بالای دیوار حرکت دهید و پایین ترین خط کاشی که با مداد علامت زدید را ردیف کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به سقف یا انتهای بخشی که آن را کاشی می زنید، برسید.

گام هشتم

بررسی کنید چقدر فاصله در بالای میله اندازه گیری باقی مانده است. اگر فاصله کمتر از نصف یک کاشی است، نقطه شروع را تغییر دهید. اگر موضوع این است به گام بعدی بروید.

اگر فاصله بیشتر از نصف کاشی است، به گام یازده مراجعه کنید.

گام نهم

میله نگهدارنده را به موقعیت اول حرکت دهید. اولین علامتی که بالای میله زدید را پیدا کنید.

علامت بعدی که از بالای میله اندازه گیری زدید را پیدا کنید.

فاصله بین این خط و خط روی دیوار را اندازه گیری کنید و بین نیمه دیوار علامتی ایجاد کنید.

گام دهم

میله نگهدارنده را طوری در دست بگیرید که با خط عمودی تراز باشد. آن را تا جایی تکان دهید که با نقطه شروعی که روی دیوار رسم کردید هماهنگ شود. علامتی دیگر روی دیوار بزنید، آن را با انتهای میله تراز کنید. این نقطه شروع اولین ردیف افقی کل کاشی ها خواهد بود.

گام یازدهم

میله نگهدارنده را به صورت افقی در امتداد دیوار نگه دارید و لبه فوقانی آن را با نقطه شروع همسان نمایید. با استفاده از تراز اطمینان حاصل کنید که صاف باشد، در این بخش خطی صاف روی دیوار بکشید.

گام دوازدهم

خطوط لوله و کابل ها را بررسی کنید. برای این کار از یک آشکارگر (که با نام ردیاب دیجیتال همه کاره نیز شناخته می شود) استفاده نمایید. اگر لوله یا کابل هایی در میان راه وجود دارد، نقطه شروع را به آرامی تنظیم کنید.

گام سیزدهم

یک میله چوبی را در حالی که بخش فوقانی آن روی دیوار قرار دارد به صورت افقی روی دیوار میخ کنید، به طوری که یکی از خطوط کاشی با خط عمودی تراز باشد. میخ ها را به تدریج و با فاصله روی میله چوبی بزنید. میخ ها را با چکش روی میله چوبی وصل کنید تا جایی که مقداری از آن بیرون زده باشد. این کار باعث می شود بیرون آوردن میخ آسان تر شود.

یک چوب دیگر را به گونه ای که به صورت عمودی روی دیوار قرار گرفته، میخ کنید.

در نتیجه یک میله زیر مركز دیوار و یک میله به صورت افقی نزدیک زیر دیوار در اختیار خواهید داشت. گوشه ایجاد شده توسط میله، نقطه شروع نصب کاشی شما خواهد بود. به بخش "چگونه دیوار خود را کاشی کنیم؟" رفته و مراحل را گام به گام دنبال کنید.

چگونه بخشی از یک دیوار را کاشی کنیم؟

در هنگام کاشی کاری بخشی از یک دیوار، ابتدا ردیف های افقی کاشی را به طوری که ردیف بالا تمام کاشی ها را در بر داشته باشد، تنظیم کنید. ما به شما نشان می دهیم چگونه این کار را برنامه ریزی کنید.

گام اول

تخمین بزنید می خواهید کاشی های خود را در کدام قسمت ردیف بالا قرار دهید و آن قسمت را با مداد علامت بزنید.

گام دوم

برای تشخیص پایین ترین ردیف افقی از میله نگهدارنده استفاده کنید. با قرار دادن ردیف بالایی روی میله نگهدارنده این کار را انجام دهید و سپس با مداد علامتی بزنید. خطوط کاشی را به سمت پایین دنبال کرده و بررسی کنید آخرین کاشی چه اندازه ای است. اگر بخش بسیار کوچکی در انتها قرار دارد و کمتر از نصف می باشد، نقطه شروع را تنظیم کنید.

گام سوم

برای علامت زدن دیوار و تنظیم درست میله نگهدارنده گام هشت تا سیزده در "چگونه کاشی دیوار را نصب کنیم؟" را دنبال کنید.

برای دانستن چگونگی نصب کاشی روی دیوار به بخش  "چگونه کاشی دیوار را نصب کنیم؟"  مراجعه کنید.

چگونه دیوار پشت پیشخوان را کاشی بزنیم؟

وقتی صحبت از کاشی کاری دیوار پشت حمام، یا پشت سینک آشپزخانه به میان می آید، برنامه ریزی کاشی کاریتان متفاوت خواهد بود. ان امر به آن دلیل است که در نصب کاشی برای چنین مکانی بهتر است نصب کاشی را از نقطه مرکزی آغاز کنید تا الگویی هم سطح و مرکزی به دست آورید. مراحل زیر را دنبال کنید تا نحوه انجام این کار را یاد بگیرید.

در این مثال ما میخواهیم  پشت سینک حمام را کاشی کاری کنیم،البته برای دیگر مکان های مشابه نیز باید همین مراحل را دنبال کرد.

گام اول

ابتدا با استفاده از تراز مشخص کنید سطح مورد نظر مسطح است یا خیر. اگر مسطح بود کاشی ها را بر روی پایه تنظیم کنید. اگر نه، یک میله چوبی را به صورت افقی در نزدیکی پایه قرار داده و درست همانطور که قبلا توضیح داده شد، نقطه شروع را علامت بزنید.

گام دوم

عرض سینک را اندازه گرفته و بخش مرکزی دیوار را علامت بزنید. عرض پشت زمینه کاشی کاری شده با کل کاشی ها و فاصله دهنده ها اندازه گیری شود.

گام سوم

مشخص کنید چند کاشی در این بخش می خواهید و فاصله دهنده های آن را نیز کنار بگذارید.

عرض کامل ردیف کاشی ها، فاصله دهنده ها و لبه ها را با هم اندازه بگیرید و یک قطعه چوب به همان اندازه برش دهید.

گام چهارم

میله چوبی را کنار کاشی ها قرار داده و مکان فاصله دهنده ها را علامت بزنید. این امر باعث می شود میله چوبی که نشان دهد هر کاشی در کدام قسمت قرار می گیرد. همچنین ردیف پایینی را به صورت ثابت قرار خواهد داد و اجازه نمی دهد سر خورده و جدا شوند.

گام پنجم

با استفاده از تراز یک خط عمودی از مرکز دیوار تا بخش فوقانی مکانی که باید کاشی کاری شود رسم کنید.

گام ششم

اگر پایه ناحیه تراز است، با قرار دادن اولین کاشی در مرکز، کار را شروع کنید.

اگر مرکز بخش تراز نیست، میله چوبی را با هر 50 میلی متر یک میخ به صورت افقی محکم کنید. آن را در مرکز خط عمودی قرار دهید. لبه بالایی آن باید عرضی به اندازه نصف یک کاشی داشته باشد. در انتها با استفاده از تراز آن را بررسی کنید.

گام هفتم

چسب را اعمال کرده و با دنبال کردن بخش "چگونه کاشی دیوار را نصب کنیم؟"  کاشی کاری را آغاز کنید. اما به جای شروع کار از گوشه، باید کاشی کاری را از مرکز آغاز کنید و کاشی ها را با توجه به خطوط میله نگهدارنده قرار دهید.

وقتی تمام ردیف ها کاشی کاری شدند و چسب خشک شد، چوب را جدا کنید. کاشی های باقی مانده را برش داده و قرار دهید تا فاصله موجود از بین برود.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما