بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

دیوار های سبز جذاب

دیوار های سبز جذاب

در زبان انگلیسی به دیوار green wall(گرین وال) می­گویند و آن ‌ها با نام ‌های دیگری مانند دیوار های گیاهی و باغ های عمودی خطاب می­شوند. استفاده از آن ها در سال‌ های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و در محیط های کاری و یا منازل می­توان این دیوارها را مشاهده کرد.

از این دیوارها هم در نمای بیرونی و هم در نمای داخلی ساختمان ها می­توان استفاده کرد و یکی از زیباترین طراحی ها را به خود اختصاص داده است. این دیوارها به صورت عمودی قرار می­گیرند و پوششی از گیاهان مختلف بر روی آن قرار گرفته می­شود که علاوه بر زیبایی ویژگی های دیگری را در خود جای داده ‌اند. در بین کشورهای جهان بیشترین استفاده از این دیوارها را کشور استرالیا انجام می­دهد، که در در اکثر ساختمان های این کشور می­توان دیوارهای سبز را مشاهده کرد.

استفاده از دیوار سبز در کشورهایی که جمعیت زیادی دارند و میزان آلودگی هوا در آن ها به دلیل حجم زیادی از ماشین ها و کارخانه ها باعث شده تا هوای ناسالم داشته باشند این دیوارها بسیار رواج دارند. چرا که کمک می­کنند تا هوا تا حدودی پاکسازی شود و از بیماری های ریوی مختلف جلوگیری شود. به همین دلیل در کشور ما نیز به دلیل وجود زیاد آلاینده ها استفاده از دیوارهای سبز رایج یافته است و بسیاری از افراد در تلاش هستند تا بخشی از مجموعه خود را به این دیوارها اختصاص دهند.

به طور کلی دیوار سبز تاثیرات زیادی بر روحیه افراد می­گذارد، به این صورت که در رویارویی با استرس و انجام وظایف و وضعیت های احساسی به آن ها کمک می‌کند. تمامی این نتایج باعث شده تا به کار بردن از این دیوارها در محیط های داخلی افزایش پیدا کند. همچنین با توجه به افزایش جمعیت و کاهش طبیعت این دیوارها در تلاش هستند تا شرایط زیست محیطی را بهبود بخشند.

شما میتوانید صفحه اینستاگرام مارا هم دنبال کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید: https://www.instagram.com/ziaeco_greenwall/

مزایای دیوار سبز:

استفاده از دیوار سبز مزایای بسیاری دارد که یکی از ابتدایی‌ترین مزایای آن زیبایی بصری آن می­باشد. به کمک این دیوارها می­توانید به نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها جان ببخشید و کاری کنید تا ساختمان ها تبدیل به موجودی زنده شود. به این صورت از نماهای یکنواخت و خسته کننده دیوارهای ساختمان جلوگیری خواهید کرد.

تاثیرات روانی:

از دیگر مزایای آن می­‌توان به ایجاد حس شادابی و به وجود آمدن انگیزه و سرزندگی در افرادی که در مجاور این دیوارها قرار می­گیرند اشاره کرد. طبق تحقیقات ثابت شده است که ارتباط خاصی میان انسان با طبیعت وجود دارد و افرادی که در شهرهای شلوغ و پر از آلودگی زندگی می­کنند از این حس به دور می­باشند. به کمک این دیوار ها می‌توان دوباره ارتباط انسان با طبیعت را به وجود آورد. به همین دلیل است که طبیعت باعث می­شود تا حدود بسیار زیادی انسان ها را از رفتارهای منفی مانند خشم دور کرد و همچنین کمک می­کند تا خستگی و استرس از آن ها دور شود.

تنظیم دما:

از دیگر مزایای دیوار های سبز تنظیم دمای داخلی ساختمان ها می­باشد. به این صورت که با متعادل کردن مقدار رطوبت هوای داخل ساختمان ها را متعادل می­کند. به طور مثال در صورتی که شما از دیوارهای سبز در داخل منازل خود استفاده کنید، دیگر نیازی به سیستم تهویه مطبوع نیاز نخواهید داشت. همچنین در فصول گرم نیز این گیاهان با جذب گرما به کاهش دما کمک خواهند کرد.

تهویه هوا:

از دیوارهای سبز می­توان به عنوان فیلتر های هوا که به صورت طبیعی کار می­کنند در داخل محیط های اداری و یا خانه استفاده کرد. مخصوصا در شهرهایی که مواد آلاینده زیادی در هوا وجود دارد و افراد در طول شبانه روز حجم زیادی از آن ها را به داخل ریه های خود فرو می­برند به کمک این گیاهان می­توانید هوای داخل منزل خود را پاکسازی کنید و از بیماری های گوناگون دوری کنید.

دیوار سبز هیدروپونیک:

دیوار سبز با کشت هیدروپونیک (Hydroponics) یا آب کشت، شیوه ی کشت بدون خاک می باشد.در این نوع سیستم متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می شود

دیوار سبز تری:

در این مدل از پانل های از پیش ساخته شده استفاده می­شود و به این گونه که این پانل ها شامل خطوط استیل جوشکاری شده و صفحاتی از جنس پلاستیک ( (PVC است و بر روی دیوارها نصب می‌شوند و گیاهان در درون آن ها قرار می­گیرد و آبیاری آن ها نیز هم میتوان بصورت دستی هم به صورت اتوماتیک صورت می­گیرد. پوشش گیاهی برای این مدل باید از نظر تراکم شرایط مراقبت و میزان رشد در نظر گرفته شود.

دیوار سبز کابلی:

همانند اسم آن از کابل ‌ها و سیم ‌های مختلفی تشکیل شده است که بیشتر آن ها از جنس استیل می­باشند و حالت کششی دارند. همچنین برای نگهداری و محافظت از آن ها تجهیزاتی در نظر گرفته می­شود. این دیوار ها مناسب پوشش هایی هستند که یا متراکم، نیمه متراکم و گیاهانی که دارای رشد سریع و یا آهسته هستند، مناسب می­باشند.

به دلیل انعطاف پذیری خوبی که در این سیستم وجود دارد، برای انواع گیاهان نیز مناسب می­باشد و برای آبیاری آن از سیستم قطره ای استفاده می­شود تا کمترین میزان هدر رفت آب را شاهد باشیم. در این روش می­توان خلاقیت های زیادی به کار برد و طرح های متنوعی را ایجاد کرد که با ترکیب شدن با گیاهان مختلف، نمایی زیبا را به وجود می‌آورند.

نمونه هایی از دیوار سبز های اجرا شده در ایران

برای دیدن پروژه های بیشتر از سایت زیر بازدید فرمایید

https://www.ziaeco.com/projects/

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما