بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

مقایسه تخته گچی و گچ خیس: کدام یک بهتر است؟

در هنگام بازسازی خانه باید تصمیم های مختلفی اتخاذ کنید. کفپوش یا موکت؟ عایق فایبرگلاس یا فوم؟ رنگ یا کاغذدیواری؟ 

برای دیوار هم باید تصمیم بگیرید: گچ خیس  یا تخته گچی؟ در اینجا تصمیم گرفتیم به این گزینه های قدیمی بپردازیم و آنها را برایتان توضیح دهیم. 

پس اگر می خواهید خانه تان را بازسازی کنید یا زیبایی سازی کنید باید دیوارها را هم بازسازی نمایید. به همین دلیل باید بین گچ یا تخته گچی یکی را انتخاب کنید. 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت گچکاری  را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک کناف کار در تهران باشید می‌توانید درخواست کناف ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

گچ

به طور کلی گچ گزینه اول برای عمارت های حرفه ای است که از قدیم استفاده شده و به دیوار و سطح بافت خوبی می بخشد. گچ خیس نه تنها ظاهر خاصی داشته بلکه بسیار بادوام و مقاوم می باشد. انتخاب گچ خیس مزیت های زیادی دارد چون محدودیت ها را کنار می زند و فارغ از اندازه، شکل و جزئیاتی مانند چارچوب در و پنجره، می توانید آن را برای هرکجا استفاده کنید. اگر این گچ عایق کاری شده باشد فضا گرمای بیشتری خواهد داشت. 

اما مهم ترین نکته در انتخاب گچ مهارت گچ کار است که باید خوب کار را انجام دهد. به همین دلیل باید از گچ کارهای کارکشته و قدیمی استفاده کنید. بهتر است خودتان خانه را گچ کاری نکنید، مگر اینکه تجربه کافی در اختیار داشته باشید و ترک و عیب و ایراد به جا نگذارید. 

بنابراین اگر بودجه تان کافی است گچ کاری داخل خانه می تواند گزینه خوبی باشد. 

تخته گچی

اگر می خواهید دیواری گچی داشته باشید و از مزیت های آن بهره ببرید، اما آنقدر وقت ندارید که گچ کاری شود و بعد منتظر شوید تا خشک شود، می توانید از تخته گچی استفاده کنید. 

این تخته های گچی به صورت آماده قابل خریداری و نصب هستند. برای این کار فقط کافی است دیوار یا اتاق را اندازه گرفته و بعد تعداد تخته های گچی را سفارش دهید. دیگر فقط باید تخته ها را روی دیوار محکم کنید و پیچ کاری ها را انجام دهید. خوشبختانه این تخته ها به خاطر خشک بودن راحت نصب می شوند. 

سخت ترین بخش نصب تخته گچی سفت کردن پیچ و مهره هاست. برای این کار باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشید که البته بیشتر آنها در خانه تان پیدا می شود. 

به طور کلی باید بگوییم تخته گچی گزینه راحت تری است اما اگر می خواهید سطح صاف و متفاوتی داشته باشید پس گچ خیس را انتخاب کنید. اگر دیوارتان انحنا دارد در آن صورت گچ کاری گزینه راحت تری است چون ممکن است برش و نصب تخته گچی به دیوار شکل دار سخت باشد. برای این کار باید با اره تخته گچی را برش دهید، آن را روی دیوار بگذارید . بعد پیچ و مهره های آن را سفت کنید. 

یادتان باشد در استفاده از آن باید صبر کنید تا خشک شود و بعد سطح را سنباده کنید تا یکدست شود.

خلاصه

به طور کلی هر دو گچ مزیت های واضحی دارند. اگر وقت و هزینه کافی دارید بهتر است گچ خیس را انتخاب کنید چون کیفیت بالاتری دارد. این سطح دوام بیشتری داشته، صاف و یکدست تر است و لازم نیست آن را نصب کنید. 

از سوی دیگر تخته گچی به زمان و هزینه نیاز دارد تا نصب شود. بنابراین اگر مهارت و حوصله نصب آن را دارید می توانید به این گزینه هم فکر کنید. 

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما