بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

راهنمای گشت‌وگذار در زعفرانیه

 

یکی از لوکس‌ترین و شمالی‌ترین محله‌های شهر تهران، محلهٔ زعفرانیه است. محله‌ای که در منطقهٔ ۱ شهرداری تهران واقع شده و در شمال آن کوه‌های توچال قرار گرفته است. این محله به دلیل نزدیکی به کوه‌های توچال، آب‌وهوای بسیار خوبی دارد و در جنوب آن خیابان طویل ولیعصر (عج) قرار گرفته است. محلهٔ زعفرانیه با محلهٔ ولنجک از غرب، محلهٔ دربند از شرق و محله‌های باغ فردوس و محمودیه از جنوب همسایه است. جالب است بدانید که این محله یکی از مرتفع‌ترین محله‌های پایتخت است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متر است. این محله در گذشته بیشتر دارای زمین‌های کشاورزی بوده و با ایجاد خیابان ولیعصر کم کم از حالت روستایی خارج شده و زندگی شهری در آن رونق گرفته است. همچنان نیز می‌توان در کوچه‌های قدیمی خیابان سرلشگر فلاحی، خانه‌های قدیمی این محله را مشاهده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با گشت‌وگذار در این محله، با دیدنی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

کاخ موزهٔ سعدآباد

اصلی‌ترین نماد این محله، مجموعهٔ فرهنگی- تاریخی کاخ سعدآباد است. مجموعه‌ای که در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار قرار گرفته است. این مجموعه در میان باغ‌های پر درخت و رودخانه‌ای زیبا قرار گرفته و به همین دلیل در زیبایی محله، نقش بسزایی دارد. آب‌وهوایی که باعث شده افراد زیادی برای سکونت جذب این محله شوند و اقدام به خرید آپارتمان در زعفرانیه کنند. این کاخ موزه از جمله اقامتگاه‌های پادشاهان قاجار و پهلوی بوده که قدیمی‌ترین کاخ آن، کاخ ملکهٔ مادر است. برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از طریق خیابان ولیعصر وارد خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) شوید، سپس در انتهای خیابان شهید کمال طاهری به این مجموعه دسترسی پیدا کنید.

عمارت تماشاگه زمان

از دیگر عمارت‌های تاریخی مربوط به دورهٔ قاجار در محلهٔ زعفرانیه، عمارت تماشاگه زمان یا موزهٔ ساعت است. این عمارت یک خانهٔ تاریخی در چهارراه برزین بغدادی است. این بنا متعلق به شخصی به نام حسین خداداد بوده که معماری آن در کنار گچبری ظریف و زیبایی که دارد، بیشتر گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. گچ‌بری این عمارت ۱۲ سال به طول انجامیده و از بهترین استادان برای گچ‌بری آن استفاده شده است. در این عمارت مجموعه‌ای از ابزارهای گاه‌شماری زمان‌سنجی به نمایش درآمده و سیر تکامل انواع ساعت‌ها در آن به دیده می‌شود.

رصدخانهٔ زعفرانیه

از دیگر جاهای دیدنی محلهٔ زعفرانیه، رصدخانه زعفرانیه است. این رصدخانه در بوستان زعفرانیه واقع شده و در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. اولین مرکز ستاره‌شناسی و نجوم‌شناسی مقدماتی و آماتور ایران این مرکز بوده و برای گروه کودکان و نوجوانان آموزش‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد. نخستین تلسکوپ ساخته شده در ایران، نخستین نمایشگاه عکس‌های نجومی و نخستین آسمان‌نمای ساخته شده در این رصدخانه به چشم می‌خورد.

تله‌کابین توچال

برای عاشقان کوه و طبیعت اجاره آپارتمان در زعفرانیه برای سکونت بسیار مناسب است. این محله فاصلهٔ کمی تا کوه توچال و تله‌کابین معروف آن دارد. از جمله امکانات این مکان دیدنی شهر تهران؛ تله‌کابین، تله‌سیژ، پیست اسکی، سورتمه، مسیر کوهنوردی، جادهٔ سلامتی و هتل است. ساخت این تله‌کابین در سال ۱۳۵۳ با همکاری شرکت فرانسوی پوما آغاز شد و ۴ سال بعد به پایان رسید.

بام تهران

بام تهران، در شمال محلهٔ زعفرانیه قرار دارد. این بخش از محله در مرتفع‌ترین نقطهٔ تهران قرار گرفته و از بالای آن می‌توان کل شهر را تماشا کرد. بام تهران دارای امکانات مختلفی است که از جملهٔ آن‌ها زیپ لاین، سویینگ و صخره‌نوردی است. سورتمه، بگ جامپینگ به همراه سایت تیراندازی نیز از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز بام تهران است. به همین دلیل بام تهران انتخاب افرادی است که به دنبال لذت بردن از هوای خوب و طبیعت، در کنار تفریحات هیجانی هستند. بام تهران در بخش جنوب تله‌کابین توچال قرار دارد و چند رستوران و کافی‌شاپ در اطراف آن قرار دارد. در بام تهران نیکمت‌های زیادی برای تماشای شهر تهران قرار گرفته و غروب‌های بسیار زیبایی دارد.

مرکز خرید پالادیوم

معروف‌ترین مرکز خرید محلهٔ زعفرانیه، مرکز خرید پالادیوم است. این مرکز خرید در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع ساخته شده و ۱۵۰ واحد اداری و ۱۲۰ واحد خدماتی دارد. در این مرکز خرید بیشتر برندهای لوکس به فروش می‌رسد و در طبقهٔ سوم آن فودکورت قرار گرفته است. در طبقهٔ ششم این پاساژ، باشگاه ورزشی پالادیوم قرار گرفته است. این مجموعه دارای استخر و سالن بدنسازی بوده و تجهیزات ورزشی، حرفه‌ای و مناسبی دارد. این پاساژ هایپر مارکت مناسبی نیز دارد که در طبقهٔ همکف واقع شده است.

زعفرانیه پلازا

مرکز خرید زعفرانیه پلازا نیز برای گشت‌وگذار در این محله پیشنهاد می‌شود. این مرکز خرید، در تقاطع خیابان زعفرانیه و اعجازی (آصف) قرار گرفته و از ویژگی‌های بارز آن وجود برندهای معتبر داخلی و خارجی است. این مرکز خرید دارای رستوران و کافی‌شاپ بوده و برای داشتن یک خرید دلچسب بسیار مناسب است. از دیگر امکانات این مرکز خرید؛ می‌توان به پارکینگ با ظرفیت ۲۱۰ خودرو، آسانسور، پله‌برقی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما