بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

تأثیر آجرنما بر عایق‌بندی حرارتی و صوتی

نمای ساختمان بخشی از هویت ساختمان است و جلوه‌ی لازم را به ساختمان مربوطه می‌دهد؛ و با طراحی صحیح نما می‌توان زیبایی هر چه بیشتر را برای ساختمان ایجاد نمود.

امروزه از موضوعات مهم، عایق بندی ساختمان از لحاظ صوتی و حرارتی می‌باشد و این مورد در نما هم باید رعایت گردد، زیرا که عایق بندی صحیح ساختمان تأثیر بالایی در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها دارد.

یکی از متریال بسیار مناسب جهت اجرای عایق بندی ساختمان، آجرنما می‌باشد و ما در اینجا می‌خواهیم تأثیر آجرنما را در عایق بندی ساختمان بیشتر توضیح دهیم:

آجرنما آذرخش

آجر نما به عنوان عایق صوتی

با گسترش شهرها، کلان‌شهرها و افزایش آلودگی‌های صوتی استفاده از عایق‌های متنوع صوتی اهمیت پیدا کرده است و سازندگان تمام سعی خود را می‌کنند تا با کمک انواع متریال و مصالح، سر و صدای کوچه و خیابان وارد ساختمان نشود.

راهکارهای عایق کردن ساختمان در برابر آلودگی صوتی زیاد است بطور مثال استفاده از پنجره‌های دوجداره و آجرنما از این نوع راهکارها می‌باشد.

آجرنما به دلیل بافتی که دارد به عنوان یک عایق صوتی مناسب عمل می‌کند و مانع از ورود صداهای مزاحم و اضافی به داخل ساختمان‌ها می‌شود؛ و فضایی با آرامش را به ارمغان می‌آورد که موجب بهتر شدن کیفیت خواب می‌گردد و این موضوع به ویژه در مناطق پر سر و صدا و در مناطق نزدیک خیابان‌های شلوغ، فرودگاه‌ها و یا کارخانه‌ها بسیار مهم است.

آجرنما به عنوان عایق حرارتی

آجر در حالت کلی به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند و مانع از ورود گرما در تابستان و خروج گرما در زمستان می‌شود و این موضوع در تمامی مناطق با آب و هوای گرم و سرد اهمیت ویژه دارد.

آجر نما نسبت به آجر معمولی به دلیل داشتن خلل و فرج خیلی کمتر عملکرد بهتری داشته عایق حرارتی مناسب‌تری نیز می‌باشد؛ و با استفاده از آجرنما نیازهای گرمایشی و سرمایشی در ساختمان تا اندازه زیادی کاهش پیدا می‌کند و این موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های آن می‌شود.

آجرنما موجب کنترل دمای داخلی ساختمان می‌شود:

استفاده از آجر نما برای نمای ساختمان موجب حفظ دمای مناسب برای داخل ساختمان می‌شود و مانع از گرم شدن زیادی محیط داخل ساختمان در تابستان و سرد شدن آن در زمستان می‌شود و این موضوع برای افرادی که سن بالا دارند و کودکان و افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند بسیار مفید می‌باشد.

آجر نما

آجرنمای مناسب عایق بندی چه مشخصاتی دارد؟

پس از اینکه متوجه شدیم که آجرنما برای عایق‌بندی نمای ساختمان، گزینه‌ای مناسب و هوشمندانه است؛ در زمان خرید آجرنما برای عایق بندی باید به موارد زیر توجه شود:

  • ضخامت آجرنما:

در مناطق سردسیر از آجرهای ضخیم‌تر باید استفاده شود.

  • مقاومت حرارتی آجرنما:

با توجه به شرایط آب وهوایی باید آجری انتخاب شود که در برابر حرارت مقاومت بالاتری داشته باشد.

  • جنس آجرنما :

جنس آجرنما بر اساس نوع نما و هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود انتخاب می‌شود و بهتر است از برندهای معتبر جهت استفاده از آجرنما به عنوان عایق استفاده شود.

  • کیفیت آجرنما:

برای اینکار باید از انواع آجرهای با کیفیت، بدون ترک و شکستگی برای عایق‌بندی نمای ساختمان استفاده شود.

آجر نسوز نما آذرخش با داشتن کیفیت بین المللی و اخذ جوایز و گواهینامه‌های معتبر کیفی به عنوان پیشرو در صنعت آجر نسوز نما شناخته شده است، و انتخاب اول معماران برتر کشور می‌باشد؛ و با توجه به مشخصات بالای کیفیتی‌اش و داشتن رنگ‌بندی، ابعاد و ضخامت‌های متنوع به منظور عایق حرارتی و صوتی ساختمان شما در نما بهترین می‌باشد.

با شماره 0212721 می‌توانید با آجرآذرخش ارتباط برقرار کنید.

بر کیفیت عایق آجرنما چه عواملی مؤثر است؟

مواد اولیه آجرنما

کیفیت مواد اولیه بر خواص عایق‌بندی آجرنما تأثیر بسیاری دارد و مواد اولیه با کیفیت مناسب و مرغوب موجب می‌شود که آجرهای با مقاومت حرارتی و صوتی بسیار بالا تولید شود.

روش تولید آجر

روش تولید آجرنما بر کیفیت آجرنما مؤثر است و آجرهایی که با استفاده از فناوری جدید و تجهیزات مدرن تولید می‌گردند اصولاً دارای کیفیت بالاتری می‌باشند.

مشخصات فنی آجر

زمانی که آجرنما انتخاب می‌شود باید به مشخصات فنی آن از جمله ضخامت، چگالی، وزن، مقاومت فشاری ومیزان جذب آب آن دقت لازم صورت گیرد زیرا که این مشخصات نشان‌دهنده کیفیت و عملکرد عایق‌بندی آجرنما می‌باشد.

آجر نسوز نما

در زمان اجرای آجرنما به چه مواردی باید توجه شود؟

نصب درست آجرنما و استفاده از ملات و بندکشی مناسب بر کیفیت عایق‌های حرارتی و صوتی تأثیرگذار است. مهارت و تجربه‌ای که نصاب آجرنما دارد نیز نقش بسیار مهمی در عملکرد آجرنما به عنوان عایق دارد و باید به روش‌های درست نصب آجر آشنا باشد و مواد و مصالح مناسب را بکار برد.

به مواردی از جمله بندکشی، ماله کشی و درزگیری برای بوجود آمدن عایق مناسب نیز باید دقت لازم انجام شود. در بعضی مواقع از انواع مختلف عایق‌ها مانند پشم شیشه، فومXPS و فوم PUدر پشت آجرنما استفاده می‌شود و هرکدام ازاین نوع عایق‌ها دارای مزایا و معایب خود می‌باشند و با توجه به شرایط آب و هوایی و نیازهای عایق‌بندی تعیین می‌شود.

ضخامت عایق بر اساس محاسبات مهندسی و نیازهای عایق‌بندی مشخص می‌شود. نصب عایق حرارتی باید اینگونه باشد که هیچ‌گونه پل حرارتی بوجود نیاید و عملکرد عایق‌بندی بصورت کامل حفظ گردد.

پیش از پایان کار نیز کنترل لازم نصب آجرنما از لحاظ کیفیت اجرا و نصب و نبودن هیچ‌گونه درز و شکاف در نما باید اعمال گردد.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید آجرنمای مناسب را برای عایق‌بندی نمای ساختمان خود را داشته باشید و از مزایای متعددی که این مصالح ارائه می‌دهد، بهره‌مند شوید.

دیگر مزایای استفاده از آجرنما

  1. زیبایی و تنوع در رنگ‌بندی و ابعاد
  2. مقاومت حرارتی بالا
  3. طول عمر و استحکام بالا
  4. سازگاری بالا با محیط زیست 
  5. مقاوم در برابر باران‌های اسیدی
  6. مقاومت فشاری و خمشی بالا
  7. مقاوم در برابر یخبندان
  8. مقاوم در برابر فرسایش و سایش
  9. درصد جذب آب پایین

آیا طرح نما بر عملکرد عایق‌بندی نما تأثیرگذار است؟

طرح نمای ساختمان بر میزان عایق‌بندی نما تأثیر گذار است و هرچه سوراخ و منفذ در نما بیشتر باشد سبب می‌شود عملکرد عایق‌بندی نما کاهش پیدا کند.

در پایان

آجرنما عایقی حرارتی و صوتی بسیار مناسب برای ساختمان می‌باشد و موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و دمای داخل ساختمان را مطلوب می‌نماید. انتخاب صحیح نوع آجر، نصب درست آجرنما و طراحی صحیح نمای ساختمان در عملکرد عایق حرارتی آجر مؤثر است.

اینجا تبلیغ کنید
خط رند لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما