بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

سه شهر دیدنی استان گلستان برای طبیعت‌گردها

در شمال شرق ایران، استانی سرسبز قرار دارد که نامش گلستان است. استان گلستان آب‌وهوای معتدل و مناسبی دارد. از این رو بسیاری از گردشگران از گشت‌وگذار در این استان غافل نمی‌شوند. گلستان از شمال به ترکمنستان،‌ از جنوب به سمنان،‌ از شرق به خراسان شمالی و از غرب به دریای خزر منتهی می‌‌شود. گرگان مرکز استان گلستان است. این استان حدود ۱۴ شهرستان دارد. که هر کدام از شهرستان‌های آن سرشار از جاذبه‌های دیدنی‌اند. شهرهای استان گلستان مانند مینودشت،‌ کلاله و آزادشهر از جمله شهرهایی هستند که جاذبه‌های سرسبز و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده‌اند.

مینودشت؛ حلقهٔ گمشده

شهر مینودشت همجوار استان‌های خشک و کویری خراسان و سمنان است؛ اما خبری از خشکی در آن نخواهید یافت. آب‌وهوای مینودشت به دو بخش کوهستانی و معتدل تقسیم می‌شود. این شهر از جنگل‌ها و مراتع سرسبزی پوشیده شده است. به طوری که در هر قسمت از مینودشت منظره‌ای بکر و طبیعی مشاهده می‌شود. همچنین مینودشت به دلیل قدمت بالایی که دارد، جزو قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های استان گلستان به حساب می‌آید. یکی از زیبایی‌های مطرح مینودشت، پارک ملی گلستان است. پارکی که گونه‌های حیوانی و گیاهی نادری در آن یافت می‌شود. به طوری که در سال ۱۳۵۴ به عنوان اولین پارک ملی ایران به ثبت رسید. کمی آن طرف‌تر جنگل چهل چای در مینودشت با منظره‌های محسور کننده‌اش خودنمایی می‌کند. جنگلی پوشیده از درختان انبوه که رودخانه‌های بسیاری در آن جریان دارد. یکی از رودخانه‌های این جنگل که از دامان کوه سرازیر می‌شود، چهل چای است. ترکیب درختان سر به فلک کشیده شده و رودخانه‌ای خروشان در دل دره، می‌تواند هوش از سر هر بیننده‌ای ببرد. جنگل چهل چای، آمادگی پذیرش گردشگران را دارد. چرا که امکانات رفاهی مناسبی در این جنگل برای مسافران فراهم شده است. آبشارهای متنوع یکی از دیدنی‌های مینودشت به شمار می‌آید. آبشار ریگ چشمه با سرازیر شدن از بین صخره‌های کوه داخل جنگل، منظره‌ای بهشتی ایجاد کرده است. جذابیت این آبشار زمانی دوچندان می‌شود که کمی آن‌سوتر از آن، غاری وجود دارد. غاری که زیبایی‌های بی بدیلی را در درون خود جای داده است. اگر خواهان دیدن جنگلی بکر با آهوهای زیبای ایرانی هستید، از منطقهٔ لوه در مینودشت غافل نشوید. لوه زیست بوم مارال و شوکا ایرانی است. درختان انبوه در این منطقه و بازیگوشی مارال‌ها می‌تواند همانند یک شاهکار نقاشی به نظر بیاید. مینودشت سرشار از جنگل‌های سرسبز و آبشارهای زیبا است. همان‌طور که گفته شد، مینودشت یک شهر تاریخی و سرسبز به شمار می‌آید. دشتی تاریخی در مینودشت به نام حلقه وجود دارد،‌ که قدمت آن به دوران ساسانی و اشکانی بازمی‌گردد. اگر می‌خواهید در دل طبیعت از جاذبه‌ای تاریخی دیدن کنید، دشت حلقه را از دست ندهید.

آزادشهر، گلزار شاه‌پسند

شرق شهرستان مینودشت شهری به نام آزادشهر وجود دارد که از آب‌وهوای خوبی برخوردار است. در گذشته این شهر را شاه‌پسند می‌نامیدند. به غیر از اینکه رضا شاه در گذر از این شهر آن را پسندید،‌ گیاهی با نام شاه‌پسند در این شهر نیز می‌روید. این گیاه خواص دارویی دارد و اصالتا اروپایی و آمریکایی است. اما آزادشهر از مناطق دیدنی بی‌نصیب نیست. روستای کوهستانی فارسیان که بافتی سنتی دارد، مورد توجه گردشگران و مردمان استان گلستان قرار دارد. به دلیل آب‌وهوای خوب و چشمه‌های آب و آبشار لاشو، این روستا منطقه‌ای ییلاقی شناخته می‌شود. در مسیر آزادشهر و شاهرود، پلی به نام نوده خاندوز قرار دارد. پلی در دل کوه که رودخانه‌ای کوچک از زیر آن جاری است. قدمت این پل به دوران پهلوی باز می‌گردد. پارک جنگلی سوجاق نیز طبیعتی بی‌نظیر دارد. این پارک سرسبز به صورت طبیعی و دست نخورده باقی مانده است. رودهای خروشانی نیز از دل جنگل سوجاق می‌گذرد که بر طراوت و زیبایی این جنگل می‌افزاید.

کلاله؛ بازماندهٔ تاریخ

در شرق استان گلستان کلاله قرار دارد. شهری که برای گردشگران و تاریخ‌دوستان بسیار جذاب و دیدنی است. کلاله آب‌وهوای معتدلی دارد. زیبایی‌های طبیعی کلاله یک طرف و بناهای تاریخی با قدمت ۷۰۰۰ هزار ساله در این منطقه از طرف دیگر، سبب شده که این شهر بسیار دیدنی و جذاب باشد. کلاله قبرستانی با قدمت ۷۰۰۰ سال دارد که به دوران خالد نبی برمی‌گردد. سنگ‌های عجیبی در سراسر این قبرستان دیده می‌شود که نمادی از مردانگی و زنانگی می‌تواند باشد. کلاله در مناظر طبیعی نیز چشم‌نواز است. جنگل پلکانی کلاله یکی از این مناظر زیبا به شمار می‌آید. تخته سنگ‌هایی که به صورت پله در این پارک ایجاد شده‌اند، بسیار بدیع و خیره‌کننده است. چشمه‌های خروشانی مانند آق‌سو و زاو کلاله نیز محلی برای گردشگران محسوب می‌شود. چرا که در اطراف این چشمه‌ها مناظر طبیعی زیبایی ایجاد شده است.

کلام آخر

استان گلستان در سرسبزی و خوش آب‌وهوایی زبانزد است. شهرهایی مانند کلاله، مینودشت و آزادشهر از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی بسیاری پوشیده شده‌اند. هرکدام از این شهرها جاذبه‌های دیدنی مخصوص به خودی دارند. از قبرستان هفت هزارسالهٔ کلاله بگیر تا جنگل طبیعی سوجاق و آبشار ریگ چشمه هر کدام جذابیت‌های منحصر بفردی را ارائه می‌دهند. استان گلستان محلی مناسب برای گردشگری و سیر در طبیعت است.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما