بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس

روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس در زمانی که حجم زیادی ظرف کثیف در آشپزخانه تلنبار شده است، می تواند وحشتناک به نظر برسد. این اتفاق شایع است و ممکن است برای هر برند ماشین ظرفشویی اتفاق بیفتد. برای عده ای از افراد این سوال ایجاد می شود که چرا ماشین ظرفشویی زیمنس روشن نمی شود؟

دلایل بسیاری هستند که می توانند باعث کار نکردن ماشین ظرفشویی شوند. راهنمای زیر به صورت جامع این دلایل را بررسی کرده است. شما می توانید با مطالعه این راهنما در کمتر از چند ساعت علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس را در منزل شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

معرفی 6 علت شایع روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس

ماشین ظرفشویی زیمنس از قطعات متعددی تشکیل شده است؛ که خرابی هر کدام از آن ها ممکن است باعث شود که این دستگاه روشن نشود یا کار نکند. به همین دلیل نمی توان بدون شناسایی علت، درباره این مشکل اظهار نظر کرد. اما بر اساس تجربیات تکنسین های لوازم خانگی، 6 علت در روشن نشدن ظرفشویی زیمنس بسیار شایع هستند؛ که عبارتند از:

  1. برد ماشین ظرفشویی خراب شده است.
  2. سلکتور ماشین ظرفشویی خراب شده است.
  3. فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی سوخته است.
  4. رله استارت ماشین ظرفشویی کار نمی کند.
  5. برق موردنیاز برای روشن شدن ماشین لباسشویی تامین نمی شود.
  6. قفل درب ماشین ظرفشویی زیمنس خراب است.

مهم ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس

در ادامه تمام موارد زیر به صورت جداگانه بررسی می شوند.

برد ماشین ظرفشویی خراب شده است

برد الکترونیکی قطعه ای بسیار کاربردی در انواع لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، تلویزیون، یخچال و...است. این قطعه عملکردی مشابه مغز انسان دارد. به همین دلیل وجود آن برای هر دستگاه برقی ضروری است. وظیفه این قطعه ارسال فرمان به سایر قطعات لوازم برقی است. لذا اگر ماشین ظرفشویی روشن نشود، ممکن است برد آن سوخته باشد.

برد با وجود کوچک بودن بسیار حساس است. بنابراین؛ برای تعمیر و تعویض آن حتماً باید از متخصص کمک گرفته شود. البته این قطعه بسیار گران است و اگر علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس ناشی از خرابی برد باشد؛ ممکن است تعمیر آن مقرون به صرفه نباشد.

سلکتور ماشین ظرفشویی خراب شده است

اگر تمام اجزای ماشین ظرفشویی سالم باشند، اما سلکتور آن به درستی کار نکند، این دستگاه عملاً کارایی ندارد. شاید برای کاربران این سوال ایجاد شود که سلکتور چیست و چگونه خراب می شود؟ سلکتور یا سوییچ انتخاب به دکمه هایی گفته می شوند که به صورت مکانیکی یا لمسی روی پنل ماشین ظرفشویی تعبیه شده اند و به کاربر این امکان را می دهند تا دستگاه را خاموش یا روشن کند.

همچنین به کمک دکمه های سلکتور می توان نوع شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی را تنظیم کرد. اگر دکمه روشن یا خاموش خراب شوند، هیچ پیامی مبنی به روشن شدن ماشین ظرفشویی به برد الکترونیکی دستگاه ارسال نمی شود. موارد زیر مهم ترین دلایل خراب شدن سوییچ های انتخاب هستند:

  1. فشار دادن دکمه ها با دست های خیس
  2. محکم فشار دادن دکمه ها
  3. تمیز کردن سلکتور با دستمال نمدار
  4. پاشیدن مستقیم شیشه شور یا مواد پاک کننده به دکمه های ماشین ظرفشویی

فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی سوخته است

یکی از قطعاتی که در صورت بروز مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس باید چک شود، فیوز حرارتی است. فیوز حرارتی قطعه ای است که برای حفظ امنیت ماشین ظرفشویی در مقابل نوسانات جریان برق طراحی شده است. در واقع فیوز حرارتی باعث می شود تا برق به اندازه کافی وارد دستگاه شود. چنانچه این قطعه بسوزد، ماشین ظرفشویی روشن نمی شود. سوختگی فیوز حرارتی قابل حل است و می توان با تعویض آن مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس را برطرف کرد.

رله استارت ماشین ظرفشویی کار نمی کند

رله استارت در صورت کار نکردن می تواند عاملی برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس باشد. رله قطعه ای است که به روشن شدن موتور کمک می کند. در واقع برق موردنیاز برای شروع به کار کردن موتور ظرفشویی توسط رله استارت تامین می شود. در صورت خرابی این قطعه موتور روشن نشده و ظرفشویی خاموش باقی می ماند.

خرابی رله استارت باعث روشن نشدن ظرفشویی زیمنس میشود

قفل درب ماشین ظرفشویی زیمنس خراب است

کار کردن لوازم برقی با درب باز بسیار خطرناک است. به همین دلیل سازندگان لوازم خانگی امروزه محصولات را به گونه ای طراحی می کنند که در صورت باز بودن درب، دستگاه روشن نشود یا کار نکند. لذا در صورت مشاهده مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس، بد نیست قفل درب بررسی شود. البته ممکن است قفل درب سالم باشد اما به دلیل خراب شدن میکروسوئیچ ها و تشخیص نادرست وضعیت درب، ظرفشویی روشن نشود.

برق موردنیاز برای روشن شدن ماشین لباسشویی تامین نمی شود

کاربران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که همیشه علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس به دلیل خراب شدن قطعات دستگاه نیست. گاهی دلیل بروز این مشکل به عوامل الکتریکی ارتباط دارد. در واقع مشکلات الکتریکی مانع از آن می شوند که برق وارد ماشین ظرفشویی بشود و شروع به کار کند. موارد زیر از شایع ترین مشکلات الکتریکی هستند که باعث نرسیدن برق به ظرفشویی می شوند:

  1. قطع بودن برق کلی ساختمان
  2. خراب بودن پریز برق
  3. روشن کردن ماشین ظرفشویی در ساعت اوج مصرف
  4. پارگی دو شاخه و کابل ماشین ظرفشویی

چه زمانی باید برای حل مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی زیمنس از متخصص کمک گرفت؟

اگر با وجود رفع مشکلات الکتریکی بازهم ماشین ظرفشویی روشن نمی شود؛ باید برای عیب یابی با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی زیمنس تماس گرفت. برد الکترونیکی، موتور، رله و فیوز حرارتی از قطعات حساس ماشین ظرفشویی هستند و لازم است که عیب یابی و تعمیرات آن ها توسط متخصص یا تعمیرکار لوازم خانگی انجام شود، تا آسیبی به این دستگاه وارد نشود.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما