بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

معرفی انواع پرس کابلشو؛ بهترین پرس کابلشو کدام است؟

معرفی انواع پرس کابلشو

این روزها با وجود پیشرفت‌های شگرفی که در صنایع مختلف از جمله صنعت برق ایجاد شده است ابزارها و تجهیزاتی صنعتی متنوعی به این عرصه راه پیدا کرده اند. پرس کابلشو هم یکی از ابزارهای کاربردی است که جهت اطمینان از اتصال کابل در قسمت انتهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار انواع مختلفی دارد بنابراین انتخاب بهترین نوع پرس کابلشو متناسب با نوع کاربرد اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع پرس کابلشو و مشخصات آن‌ها بپردازیم.

انواع پرس کابلشو

از انواع مختلف پرس کابلشو جهت ایجاد یک کابلشو استفاده می‌شود. در واقع جهت اتصالاتی که نیاز به پرس دارند از دستگاه مخصوص آن یعنی پرس کابلشو دستی یا هیدرولیک استفاده می‌شود. شناخت انواع این ابزار به شما کمک می‌کند که متناسب با نوع کاربرد، پرس کابلشو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پرس کابلشو دستی

یکی از انواع پرس کابلشو، به عنوان پرس کابلشو دستی شناخته می‌شود که در دو مدل سری ثابت و متغیر به بازار عرضه می‌گردد. در این مدل پرس‌ها به وسیله بازوی دستگاه و با بهره گیری از فنر، عمل پرس کردن انجام می‌شود. در واقع این مدل ابزار، پرس کابلشو‌های کوچک تا سایز ۳۵ میلی متر هم شامل می‌شود که نام دیگر آن‌ها پرس وایر شو بوده است.

پرس کابلشوهای دستی به صورت ست و تکی از سایزهای ۶ تا ۲۴۰ میلی متر هم قابل تولید هستند. برای ساخت مدل‌های با سایز بالاتر از ۲۴۰ میلی متر، به دلیل فشار بالا و نیازمند پرس قوی، جهت بهتر شدن کار از هیدرولیک استفاده می‌شود.

پرس کابلشوهای دستی در مقایسه با پرس کابلشوهای هیدرولیک، قیمت پایین تری دارند. با این تفاوت که در پرس کابلشوهای هیدرولیک نسبت به دستی، راحتی کار بیشتر است.

پرس کابلشو هیدرولیک

پرس کابلشو هیدرولیک

پرس کابلشوهای هیدرولیک از دیگر انواع پرس کابلشو هستند که به دو صورت پمپ سر خود و پمپ جدا طراحی و تولید می‌شوند. این مدل پرس‌ها نسبت به مدل‌های دستی ساختار پیچیده تری دارند و به وسیله فشار روغن، عمل پرس کردن کابلشو‌ها انجام می‌شود.

پرس کابلشوهای هیدرولیک پمپ سرخود

پرس کابلشوهای پمپ سرخود در سایزهای ۴ تا ۴۰۰ میلی متر قابل تولید هستند. یکی از مزیت‌هایی که مدل‌های پمپ سرخود نسبت به پمپ جدا دارند، کاربری ساده تر آن‌هاست. به خصوص در پروژه‌هایی که کار روی دکل سخت است یا محل‌هایی که فضای مناسب برای کار کردن وجود ندارد، پرس کابلشوهای پمپ سرخود مناسب تر هستند.

پرس کابلشوهای هیدرولیک پمپ جدا

برای پرس کابلشوهای هیدرولیک که از نوع پمپ جدا هستند، پمپ‌های دستی، پایی، برقی و بادی وجود دارند که می‌توان پمپ‌ها را از طریق شیلنگ و اتصالات مربوطه به پرس‌ها متصل کرد تا امکان کار کردن آن‌ها فراهم شود. در هر حال جهت استفاده از مدل‌های مختلف پمپ برای پرس کابلشوها لازم است یک سری نکات را در نظر گرفت.

  • در صورتی که در اتصال و ایجاد کابلشوها، نیاز به سرعت بالا احساس می‌شود، بهتر است که از پمپ‌های برقی استفاده کنید.
  • فشار کاری از دیگر مواردی است که در هنگام انتخاب پمپ برای پرس کابلشوهای هیدرولیک باید به آن توجه کرد. چرا که فشار مورد نیاز برای پرس کابلوشوها باید ۷۰۰ بار باشد و در صورتی که فشار پایین باشد، پمپ‌ها نیروی لازم جهت پرس را به سری‌های کابلشو وارد نمی‌کنند.
  • راحتی کار هم از جمله مواردی است که توجه به آن لازم و ضروری است. چرا که این مورد در طولانی مدت برای اپراتورها اهمیت خواهد داشت. خوب است بدانید که کار با پمپ پایی راحت تر از پمپ دستی خواهد بود.
  • قیمت پمپ هم از پارامترهای مهم دیگری است که لازم است هنگام انتخاب پمپ به آن توجه کرد. به عنوان مثال پمپ‌های دستی و پایی نسبت به مدل‌های دیگر از نظر قیمت مقرون به صرفه تر هستند. بعد از این دو نیز پمپ‌های بادی و برقی در مرتبه بالاتر قرار می‌گیرند.

پرس کابلشو شارژی

در صورتی که در شرایطی هستید که برای ایجاد و پرس کردن کابلشو نیاز به سرعت بالا دارید و امکان اتصال به جریان برق وجود ندارد، می‌توانید به دنبال انتخاب پرس کابلشو برقی یا شارژی بروید. این نوع پرس کابلشوها هم در سایزهای ۱۶ تا ۳۰۰ و ۱۶ تا ۴۰۰ میلی متر قابل تولید هستند.

نکات مربوط به انتخاب پرس کابلشو

نکات مربوط به انتخاب پرس کابلشو

حال که با انواع دستگا‌ه‌های پرس کابلشو آشنا شده اید، شاید بد نباشد با یک سری نکات در مورد آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید هنگام انتخاب و خرید، بهترین مورد را متناسب با کاربرد آن انتخاب کنید‌.

  • انتخاب سایز: یکی از مهم ترین موارد در استفاده از پرس کابل شوها، انتخاب سایز مناسب است. در واقع قبل از خرید باید تعیین کنید که کدام سایز از کابلشو در پروژه مورد نظر شما نیاز است.
  • جنس کابلشو: با در نظر گرفتن جنس کابلشو، انتخاب و خرید پرس کابلشو می‌تواند متفاوت باشد که باید به آن هم توجه شود.
  • نوع پرس کابلشو: انتخاب نوع پرس از نظر دستی، هیدرولیک و شارژی نیز اهمیت دارد.
  • نحوه کار: در رابطه با استفاده از ابزار پرس کابلشو چگونگی نحوه کار آن نیز اهمیت ویژه دارد که اپراتور باید نسبت به آن تسلط کامل داشته باشد.

نحوه کار پرس کابلشو

برای اینکه در پرس کردن کابلشو به مشکل برنخورید، بهتر است نحوه استفاده از آن را فراگیرید. مراحل انجام کار با پرس کابلشو به صورت زیر است.

  1. بعد از انتخاب کابلشو متناسب با سایز کابل، سر کابل را به اندازه استوانه کابلشو لخت کرده، به طوری که سر سیم به انتهای سیلندر به خوبی بچسبد‌ و قسمتی از سیم که لخت است، بیرون از سیلندر بماند.
  2. در صورتی که سیم درون سیلندر به خوبی قرار نگیرد و شل باشد، احتمالاً انتخاب سیم و کابلشو به درستی انجام نشده است.
  3. در ادامه کابلشو را داخل دهانه پرس قرار دهید و عملیات پرس کابل را شروع کنید. بهتر است این اقدام جهت اتصال بهتر، در یک مرحله انجام شود.
  4. در رابطه با انجام پرس کابلشو، بعضی از انواع پرس کابلشوهای هیدرولیک از یک سیستم محافظتی برخوردار هستند که در صورت رسیدن فشار پرس به حد مناسب، فشار به صورت خودکار قطع خواهد شد و در نهایت پرس آزاد می‌شود. همین امر مانع از له شدگی کابلشو خواهد شد.
اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما