بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

نکات ایمنی که هنگام کار با کمپکتور باید رعایت کرد

نکات ایمنی که هنگام کار با کمپکتور باید رعایت کرد

کمپکتور به عنوان یکی از پرکاربردترین ماشین آلات در صنعت ساخت و ساز ساختمانی شناخته می شود. از این دستگاه به منظور فشرده سازی خاک و سنگ دانه ها استفاده می کنند. با این وجود، رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از این دستگاه، اهمیت بسیار زیادی دارد و شما نمی توانید در هر مکان یا زمانی، آن را به کار ببرید. در این مطلب قصد داریم انواع کمپکتور و نکات استفاده از آن را نام ببریم. اگر قصد خرید یا استفاده از این دستگاه را دارید با ما همراه شوید.

انواع دستگاه کمپکتور

دستگاه کمپکتور در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد که ما در این بخش دو نمونه از اصلی ترین دسته بندی های این دستگاه را برای شما نام می بریم:

دسته بندی اول

دستگاه های کمپکتور در سه نوع دستی یا صفحه ای، قورباغه ای و برگشت پذیر به بازار عرضه می شوند که توان کمپکتور برگشت پذیر از دو مدل دیگر بیشتر است. کارکرد این سه دستگاه مانند هم است و از آن ها در فشرده سازی خام استفاده می کنند. با این حال ساختار و تکنولوژی آن ها با هم تفاوت دارد؛ به همین دلیل هر کدام از این دستگاه ها در شرایط و موقعیت های مختلف استفاده می شوند.

دسته بندی دوم

کمپکتور در مدل های بنزینی، دیزلی و برقی به تولید می رسد که توان و قیمت آن ها نسبت به همدیگر متفاوت است؛ اما هر کدام از این دستگاه ها نیز عملکرد یکسانی دارند.

نکات ایمنی در زمان استفاده از کمپکتور

در زمان استفاده از این دستگاه باید چند نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید. در صورتی که نحوه صحیح استفاده از کمپکتور را ندانید یا نکات مهم و ایمنی را رعایت نکنید، ممکن است با خطرات و تهدیدهای بسیار مهمی رو به رو شوید. پس قبل از خرید کمپکتور در ابتدا اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید و تمامی نکات زیر را به خاطر بسپارید. مهم ترین نکات ایمنی برای جلوگیری از خطرات احتمالی شامل موارد زیر می شوند:

  • اگر می خواهید با دستگاه کار کنید، قبل از روشن کردن آن بهتر است وضعیت دستگاه را با دقت بررسی کرده و نکات ایمنی را در مورد آن در نظر بگیرید. با این کار می توانید ابتدا از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید، سپس آن را روشن کنید. اگر دستگاه شما مشکلات فنی داشته باشد، احتمال دارد که با روشن کردن ناگهانی آن، به خودتان آسیب بزنید.
  • یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برخی از افراد نسبت به آن بی توجه هستند این است که به هیچ عنوان نباید دستگاه کمپکتور دستی را در یک محیط کاملا بسته روشن کنید. این کار بسیار خطرناک است و عواقب و مشکلات جدی به همراه دارد.
  • سرویس این دستگاه ها باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام گیرد. تعمیر دستگاه توسط افراد غیرمتخصص و با استفاده از ابزارهای نامناسب، به دستگاه آسیب های جدی وارد می کند؛ به خصوص اگر دستگاه کمپکتور شما از نوع دستی باشد، حتما باید از بهترین و با کیفیت ترین قطعات یدکی استفاده کنید؛ چرا که با استفاده از قطعات بی کیفیت و اجرای دستورالعمل ها و تعمیرات اشتباه روی دستگاه، احتمال آسیب دیدن آن را تا حد زیادی بالا می برید.
  • همانطور که اشاره کردیم، برای کار کردن با دستگاه کمپکتور باید تخصص زیادی داشته و آموزش دیده باشید. به همین دلیل توصیه می شود که همیشه این دستگاه را دور از دسترس افرادی قرار دهید که در استفاده از کمپکتور، مهارتی ندارند.
  • این دستگاه ضربات محکم با تناژ بالایی را به خاک، شن یا ماسه وارد می کند. با توجه به زیاد بودن شدت این ضربات، باید حواستان را به خوبی جمع کنید که به دست و پایتان آسیبی وارد نکند.
  • برای اینکه کنترل دستگاه را داشته باشید، با هر دو دست خود، آن را محکم بگیرید و در حین کار از نگاه کردن به اطراف یا توجه به هرچیز دیگری خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان دستگاه را در محل هایی که مواد منفجره، مایعات اشتعال زا، گرد و غبار یا گاز وجود دارد، به کار نبرید؛ چرا که در زمان کار کردن یا روشن کردن دستگاه، احتمال دارد جرقه هایی از آن خارج شود و در نتیجه ممکن است آتش سوزی رخ دهد.
  • زمانی که خسته بوده یا تحت تاثیر الکل و مواد مخدر هستید از کمپکتور استفاده نکنید. زمان استفاده از دستگاه باید کاملا هوشیار باشید و لباسی را به تن کنید که کاملا مرتب باشد.
  • یکی از نکات بسیار مهمی که در زمان خرید کمپکتور باید به آن توجه داشته باشید این است که همزمان با خرید یکی از انواع کمپکتورها، دستکش، کلاه و کفش ایمنی را نیز خریداری کنید. تنها زمانی می توانید اگزوز موتور دستگاه را لمس کنید که دستکش به دست داشته باشید. زمان روشن کردن دستگاه، اگزوز موتور بسیار داغ می شود و اگر بدون دستکش آن را لمس کنید، ممکن است دستتان بسوزد.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت کمپکتور

هرکدام از انواع کمپکتورها قیمت های مختلفی دارند و عوامل مختلفی روی قیمت این دستگاه ها تاثیر می گذارد. اگر قصد خرید کمپکتور را دارید باید این عوامل را بشناسید تا بتوانید محصول بهتری را خریداری کنید:

نوع دستگاه

در بخش های قبلی اشاره کردیم که انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد و هرکدام، ویژگی های مختلفی نسبت به هم دارند. هرچه توان و قدرت دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. دستگاه کمپکتور صفحه ای، به عنوان پرکاربردترین نوع دستگاه شناخته می شود و قیمت بسیار مناسبی دارد.

برند

برندهای مختلفی در دنیا تاسیس شده اند که انواع مختلفی از این دستگاه ها را تولید و به بازار عرضه می کنند. بزرگ ترین تولید کننده های کمپکتور در کشورهای ایتالیا، چین، مالزی و ژاپن قرار دارند. دستگاه های کمپکتور تولید شده در این کشورها با کیفیت بسیار عالی و قیمت معقولانه ای به بازار عرضه می شوند.

موتور نصب شده روی دستگاه

موتورهای مختلفی با توان های متفاوت روی دستگاه کمپکتور به کار می روند که توان آن ها با هم متفاوت است. موتور هیوندا و روبین، محبوب ترین و پرکاربردترین نوع موتورها هستند که معمولا روی دستگاه های صفحه ای نصب می شوند. قیمت موتور روبین، کم تر از هیوندا است؛ به همین دلیل روی بسیاری از کمپکتورها نصب خواهد شد.

میزان کوبش

این دستگاه با میزان کوبش مختلفی تولید شده و به دست مشتریان می رسد. طبیعتا هر چه میزان کوبش کمپکتور بیشتر باشد، قیمت نهایی آن بالاتر می رود. میزان کوبش دستگاه برگشت پذیر بیشتر از مدل های دیگر است؛ به همین دلیل قیمت و توان آن نیز بالاتر خواهد بود.

ابعاد دستگاه

کمپکتورها در ابعاد و طراحی های مختلفی تولید می شوند که این عامل می تواند توان و تناژ دستگاه را مشخص کند. هر چه دستگاه انتخاب شده بزرگ تر باشد، نیروی کوبش آن نیز بیشتر می شود، در نهایت قیمت خرید کمپکتور بالا می رود.

جمع بندی

کمپکتور یکی از دستگاه هایی است که کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد و در مدل های مختلفی تولید می شود. عوامل مختلفی وجود دارند که روی قیمت کمپکتورها تاثیر می گذارند. توان و قدرت این دستگاه نسبتا زیاد است؛ به همین دلیل باید زمان استفاده از کمپکتور نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما