بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

نصب کاشی به عنوان کفپوش و دیوارپوش

استفاده از کاشی به عنوان کفپوش و دیوارپوش یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود زیرا کاشی مقاوم و زیبا است و نگهداری از آن نیز بسیار ساده‌تر از سایر پوشش‌ها است. در این مقاله برآنیم که شما را با 9 قدم نصب کاشی آشنا کنیم. با ما همراه باشید. اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کاشی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال کاشی کار در تهران باشید یا می‌توانید سفارش نصب کاشی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

درجۀ سختی این کار متوسط است اما با کمی صبر و حوصله می‌توانید از پس آن برآیید.

ابزار موردنیاز:

متر

تراز

چکش

کاتر

ماله

اسکنه

فاصله دهنده

عینک ایمنی

دستکش ایمنی

اسفنج

صابون

پتک پلاستیکی

قدم اول، اندازه گیری:

ابتدا طول اتاق را اندازه بگیرید و آن را تقسیم بر طول کاشی کنید. همین کار را برای عرض نیز بکنید. سپس دو عدد را در هم ضرب کنید تا تعداد کاشی‌های موردنظر برای نصب بدست آید. این مرحله را برای سایر قسمت‌های خانه نیز تکرار کنید. برای کفپوش 10 درصد و برای دیوارپوش 5 درصد بیشتر کاشی تهیه کنید که اگر برش اشتباهی زدید، کاشی کم نیاید. هنگام اندازه گیری حواستان به در و پنجره‌ها باشد.

قدم دوم، برنامه ریزی برای نصب کاشی:

هنگام چیدمان کاشی‌ها، بایستی حواستان به اندازه گیری‌ها باشد تا کاشی‌ها کاملاً صاف قرار بگیرند. استفاده از فاصله دهنده نیز توصیه می‌شود تا به اندازه کافی جا برای بندکشی وجود داشته باشد.

اگر قصد نصب کاشی به عنوان کفپوش را دارید، باید ورودی اتاق را به عنوان نقطۀ شروع در نظر داشته باشید زیرا در معرض دید است. با استفاده از مداد یا گچ، خطی عمود به ورودی را رسم کنید. ابتدا کاشی‌ها را بدون چسباندن روی زمین و در کنار این خط قرار دهید. وقتی به انتهای اتاق رسیدید، به اندازۀ یه قطعۀ چوبی جا خواهید داشت. این چوب به عنوان راهنما عمل می‌کند. تعدادی کاشی مماس با چوب قرار دهید. حواستان باشد که کفپوش کردن اتاق، ارتفاع کف را افزایش می‌دهد و همین امر ممکن است باز و بسته کردن در را با مشکل مواجه کند.

برای نصب کاشی روی دیوار، ابتدا یک دیوار را اندازه بگیرید ولی خطوط افقی در تمام دیوارها بایستی یکی باشد تا کاشی‌ها صاف در جای خود قرار بگیرند. اگر می‌خواهید دور پنجره و یا وان حمام را کاشی کنید، نیاز به دقت بیشتری برای اندازه گیری است. برای پیدا کردن مرکز دیوار، اول وسط طول دیوار را پیدا کنید و سپس وسط عرض دیوار را. سپس از هر دو نقطه خطوطی صاف رسم کنید. نقطه‌ای که خطوط بهم می‌رسند، مرکز دیوار است و نصب کاشی را بایستی از این نقطه شروع کنید. برای پیدا کردن وسط طول و یا عرض دیوار، بعد از اندازه گیری عدد بدست آمده را تقسیم بر دو کنید. برای رسم خطوط حتما از تراز استفاده کنید تا کاملاً صاف باشند.

قدم سوم، اندازه گیری برای برش زدن کاشی‌ها:

اگر کاشی‌ها روی هم افتادند، مقداری از کاشی که قرار است برش داده شود، با مداد علامت بزنید.

قدم چهارم، برش زدن:

قبل از استفاده از کاتر، دستکش و عینک ایمنی بزنید. خط کشی را روی کاشی نگه دارید و با کاتر مماس با خط کش، برش بزنید. یک قطعۀ چوبی روی زمین قرار دهید و کاشی را روی آن بگذارید. سپس می‌توانید با کاتر آن را برش بزنید.

قدم پنجم، آماده کردن سطح برا نصب کاشی:

از تمیز و خشک بودن سطح مطمئن شوید. کاشی‌های سرامیکی هم بر روی سطوح چوبی و هم بتنی می‌توانند نصب شوند اما بهتر است از تخته‌های ضخیم استفاده شود. این تخته‌های که بین سطح و کاشی به عنوان حائل عمل می‌کنند، غالبا ضخیم هستند و با پیچ به سطوح وصل می‌شوند. قبل از نصب کاشی، سطح را با سنباده صاف کنید.

قدم ششم، انتخاب چسب مناسب:

https://lh5.googleusercontent.com/s0qI3l_qGmtvob-L8Px0MMOvwJa_snomyBEcI2UOKu30C5GAYdzqV2eYWNHgvJmHteJpLErCAI-2jc5Xy5ihosd_fXXMcp_SG_4Cz4rE_DJzR0extzJaLDNqv6QUupQtBmrfyPPU

اگر قصد کاشی‌کاری سرویس بهداشتی خود را دارید، بهتر است از چسب‌های ضدآب استفاده کنید. یکی دیگر از موادی که به عنوان چسب عمل می‌کند، ملات است. با استفاده از ماله می‌تواند ملات را روی سطوح بمالید و با مالۀ دندانه دار، شیارهایی روی آن ایجاد کنید. بهتر است ابتدا با سطوح کوچک شروع به کار کنید.

قدم هفتم، قرار گیری کاشی‌ها:

https://lh6.googleusercontent.com/_AjvunN5-QKoPbqQiqC3mhsgwCyS8ly_FjiJqUhr3_0Lr3RqgvSoKnPOababf_NiecT07BVv-3riEjjajf7bVtNrVNcXOPOOrMGD2h4dOD-mCiunR7TW_S67u9_vQW-8L8finy6t

کاشی‌ها روی بستری از ملات قرار دهید. فاصله‌دهنده‌ها را بین کاشی‌ها بگذارید. صاف بودن کاشی‌ها را با استفاده از تراز بررسی کنید. اگر یک کاشی بالاتر از سایر کاشی‌ها قرار گرفته بود، روی آن یک قطعۀ چوبی قرار دهید و با استفاده از یک پتک پلاستیکی به آن ضربه بزنید. اگر یک کاشی پایین‌تر از سایرین قرار گرفته بود، آن را بلند کنید و دوباره زیر آن را ملات بمالید. سپس اجازه دهید تا کاشی‌ها روی بستری از ملات خوب خشک و چسبیده شوند.

برای کاشی کاری دیوار، کاشی را روی ملات بچسبانید. دقت کنید که کاشی‌ها به نسبت یکدیگر صاف قرار بگیرند. بین کاشی‌ها فاصله دهنده بگذارید. بعد از این که ردیف اول تمام شد، ردیف دوم را شروع کنید. قطعۀ چوبی را از زیر کاشی‌ها خارج نکنید مگر اینکه مطمئن شدید کاشی‌ها کاملاً چسبیده‌اند. این کاشی از سر خوردن کاشی‌ها جلوگیری می‌کند. بعد از چسبیدن کاشی‌ها، می‌توانید قطعۀ چوبی را خارج و به جای آن تعدادی کاشی برش خورده بچسبانید.

اگر در حال کاشی کاری محیطی هستید که در آن در و پنجره وجود دارد، حتماً این مسئله را در اندازه گیری‌های خود در نظر بگیرید. زیرا ممکن است نیاز داشته باشید که برش‌های روی کاشی انجام دهید.

قدم هشتم، بندکشی:

https://lh4.googleusercontent.com/Ubzw3IbssdgHObu852n0hfchddgAwk2YfsNivawQ8iS4XReDZLfLC3Zuo247eHfj47j2y3XfXiKo2g5WW2MAmLcFH6OooDyNwidLXjCLsb2BdV3Oy8xMhyRhOloxKH24YiiJn3n4

شما می‌توانید از انواع دوغاب‌های موجود در بازار استفاده کنید. اما قبل از بندکشی بایستی 24 ساعت صبر کنید تا کاشی‌ها کاملاً به ملات یا چسب بچسبند. با استفاده از ماله و با زاویۀ 45 درجه، دوغاب را به درون درزها وارد کنید. قسمت‌های کوچک را درنظر بگیرید و مقدار زیادی دوغاب تهیه نکنید. اضافات دوغاب را تمیز کنید وگرنه خشک می‌شوند و ظاهری نامرتب به محیط می‌دهند. با استفاده از اسفنج مرطوب سطح کاشی‌ها را تمیز کنید. این کار را طوری انجام دهید که دوغاب از درزها خارج نشود.

قدم نهم، اقدامات بعد از بندکشی:

با استفاده از یک تمیزکنندۀ چندمنظوره و لیف درزها را با دقت تمیز کنید. البته قبل از استفاده از تمیزکننده مقداری از آن را روی قسمت کوچکی امتحان کنید تا مطمئن شوید مواد شیمیایی تمیزکننده به کاشی آسیب وارد نمی‌کند. اگر دوغاب درون درز ترک خورد، دوباره روی آن دوغاب نریزید. بلکه دو سوم دوغاب را خارج کنید و دوباره مراحل بندکشی را تکرار کنید.

اینجا تبلیغ کنید
لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما