بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما

مصاحبه با آقای مهندس قره‌داغی، مدیرعامل محترم شیرآلات بهداشتی شودر

نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد سالانه صنایع ساختمانی برگزار شد. مجموعه شودر یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در ایران است که توانست در نمایشگاه امسال به توفیقات بسیاری دست یابد. به این بهانه گفتگویی با جناب آقای رضا قره‌داغی، مدیرعامل محترم برند شودر، داشتیم و نظر ایشان را  در پیرامون مسائل مختلف جویا شدیم. در ادامه به صورت مبسوط به این مصاحبه می‌پردازیم.
شیرآلات شودر

پرسش ۱: ارزیابی شما از کیفیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و میزان موفقیت شودر از حضور در نمایشگاه چه بود؟

سال‌هاست که موضوعاتی مثل پارکینگ نمایشگاه، سرمایش و تهویه هوای سالن‌ها، سرویس‌های بهداشتی، حمل‌ونقل بین سالن‌ها، جزو دغدغه‌های مهم و نقاط ضعف نمایشگاه هستند. باتوجه‌به اهمیت فراوان نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، شایسته است وضع، خیلی بهتر از این باشد. از آنجا که شعار شودر این است که «چون جزئیات مهم است»، ما این جزئیات را می‌بینیم و به مسئولان برگزاری نمایشگاه منتقل می‌کنیم.
اگر بخواهیم در مورد نقاط قوت صحبت کنیم، می‌توانیم به حضور حداکثر فعالان زیرشاخه‌های مختلف صنعت ساختمان، بهبود وضعیت غرفه‌سازی نسبت به سال‌های گذشته و انتقال حس بهتر به مشتریان، ارتقای سطح مدیریت و نظم برگزاری اشاره کنیم. واقعاً تلاش مسئولان برای بهبود وضعیت برگزاری نمایشگاه، جای تقدیر و تشکر دارد و ما قدردان تلاش‌های مسئولان برگزاری این نمایشگاه هستیم.
بیش از ۶۰ درصد اقتصاد کشور ما را صنعت ساختمان به دوش می‌کشد و اشتغال بسیاری از افراد به این صنعت وابسته است. برگزاری نمایشگاه موردبحث، نقش مهمی در رونق بخشیدن به صنعت مهم و حساس ساختمان دارد.

پرسش ۲: شودر برای این نمایشگاه، چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟ آیا تصور می‌کنید که این اهداف، محقق شده است؟

ما اهداف مختلفی را در نمایشگاه‌های داخلی و خصوصاً نمایشگاه صنعت ساختمان دنبال می‌کنیم. برقراری ارتباط با سازندگان، دست‌اندرکاران و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات شودر، آشنایی آن‌ها با محصولات شودر و گرفتن بازخورد از مشتریان و مخاطبان هدف، از جمله اهداف ما برای حضور در نمایشگاه هستند. 
حتماً شرکت‌ها برای فروش محصولات خود هم در نمایشگاه شرکت می‌کنند و شودر هم از این قضیه مستثنی نیست. شودر با حضور در نمایشگاه و فروش محصولات خود می‌تواند جایگاهش را در بازار داخلی تثبیت کند و با قدرت و انگیزه بیشتری اتفاقات صنعت ساختمان را زیر نظر داشته باشد.

پرسش ۳: شما در نمایشگاه ایده‌ای تعاملی را اجرا کردید و مراجعین با استفاده از ال‌سی‌دی‌هایی که در اختیارشان بود و با انتخاب شیرآلات و سایر جزئیات آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا حمام خود می‌توانستند فضای داخلی مورد نظر را چیدمان کنند و نتیجه نهایی را در مانیتورهای بزرگ‌تری ببینند. ارزیابی شما از اجرای این ایده تعاملی در نمایشگاه چیست؟

مخاطبان از برندهای برتر، انتظار نوآوری و خلاقیت دارند و اجرای این ایده‌های خلاقانه، همواره جذاب است. ما با اجرای این ایده، قصد داشتیم انتظار مخاطبان هدفمان را برآورده کنیم و به آن‌ها نشان دهیم که شودر، «به‌روز» است و با نگاهی تکنولوژی‌محور در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد.

پرسش ۴: از نگاه شما، این روزها صنعت ساختمان و حوزه شیرآلات بهداشتی با چه چالش‌ها و دغدغه‌هایی درگیر است؟

در حال حاضر فعالان کلیه صنایع با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برخی از این مشکلات، واقعاً در کنترل صنایع نیست. موضوعاتی مثل ارز، گمرکات، عدم امکان برقراری ارتباط آسان با شرکت‌های بین‌المللی برای فعالیت‌هایی نظیر پژوهش و توسعه (R&D) برای همه صنایع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
اگر بخواهیم به‌صورت ویژه در مورد چالش‌های صنعت شیرآلات بهداشتی صحبت کنیم، می‌توانیم بگوییم که در کشور ما، ورود به این صنعت و فعالیت در آن، آسان و راحت است. در واقع افراد بسیاری با سرمایه کم وارد عرصه تولید شیرآلات بهداشتی می‌شوند و با هزینه‌های اندک و قیمت تمام‌شده نادرست، فعالیت در این زمینه را آغاز می‌کنند.
طبیعتاً کیفیت نامطلوب محصولات این تولید کنندگان جزء باعث ایجاد یک رقابت ناسالم بین این تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ شده است. شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری چشمگیری کرده‌اند، ماشین‌آلات حرفه‌ای دارند، مسائل مالیاتی را رعایت می‌کنند و به همین دلیل هزینه‌های تولید برای آن‌ها خیلی بالاتر است.
تولیدکنندگان جزء، محصولات خود را با قیمت و کیفیت پایین عرضه می‌کنند و با این کیفیت، کل محصولات تولید ایران را زیر سوال می‌برند. همین مسئله، کار تولیدکنندگان حرفه‌ای و کسانی که محصول باکیفیت دارند و می‌خواهند محصولات خود را در خارج از کشور عرضه کنند، دشوارتر می‌کند.
شکی نیست که رقابت، همواره رشد را در پی دارد و انحصار، رشد کل صنعت را محدود می‌کند؛ ولی رقابت باید با ساختار حقوقی و قانونی کشور هماهنگ باشد و همه در یک شرکت عادلانه و مساوی کار و رشد کنند. در غیر این صورت، محصولات بی‌کیفیت، به کلیه فعالان صنایع آسیب خواهد زد.

پرسش ۵: شودر قبل از نمایشگاه، فراخوانی را اطلاع‌رسانی کرد که در آن از شعار «موفقیت یک قله ندارد» رونمایی شد. هدف از این فراخوان چه بود؟ چقدر توانستید در مسیر تزریق خلاقیت و نوآوری به شودر موفق باشید؟

کمپین قله موفقیت، خود مجموعه شودر است که در کل این سال‌ها، همواره در تلاش و مبارزه بوده تا بتواند در مسیر رشد و پیشرفت باقی بماند. این مجموعه، همواره دنبال ایده‌های جدید و بازارهای جدید بوده است و ما بر این باور هستیم که حتی یک‌لحظه هم نباشد توقف کنیم. اگر قله‌ای را فتح می‌کنیم، نباید قانع باشیم. لازم است همواره در اندیشه فتح قله‌های جدید باشیم؛ چون خط پایانی برای موفقیت و رشد وجود ندارد و می‌توان به طور مداوم به این رشد ادامه داد.
ما می‌کوشیم مخاطبان هدف و مشتریان ما، به‌روز بودن شودر را با تمام وجود احساس كنند و نیازهای امروزی خود را از طریق شودر برآورده کنند. این به‌روز بودن، خلاقیت و ایده‌پردازی در شودر را مدیون جوانان هستیم و میانگین سنی کارکنان شودر، ۳۰ تا ۳۲ سال است و همین مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد که ما در شودر با جوان‌گرایی توانسته‌ایم قله‌ها را فتح کنیم.
موفقیت یک قله ندارد

پرسش ۶: جناب مهندس قره‌داغی در صحبت‌های شما مشخص است که یکی از دغدغه‌های اصلی در ذهن شما، مسئله بازارهای صادراتی است. وضعیت صادرات و بازارهای بین‌المللی را در شودر چطور ارزیابی می‌کنید؟

شودر، یک جزیره جداگانه و مستقل در کشورمان نیست و شرایط مختلف، روی شودر هم تاثیرگذار است. قطعاً شرایط عمومی باید به نقطه پایداری برسد تا هر تولیدکننده و صنعتگری بتواند به صادرات فکر کند. تا زمانی که شرایط لازم فراهم نشود، ورود به بازارهای جهانی دشوار است. ما در شودر نگاه عمیق و استراتژیکی به مسئله صادرات داریم و می‌خواهیم اگر بازاری نصیب ما شد، بتوانیم آن را حفظ کنیم.
از نگاه من، حفظ بازار خیلی دشوارتر از به‌دست‌آوردن آن است؛ چون در صحنه بین‌المللی، رقبای قدرتمندی حضور دارند که حفظ بازار را دشوار می‌کنند. در بازار بین‌المللی باید با کل دنیا رقابت کنید و برای این کار به دانش فنی، خلاقیت، فناوری، ارتباطات مالی بالایی نیاز دارید. 
در شودر، تلاش کرده‌ایم برای این دغدغه‌ها، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم تا بتوانیم وارد بازارهای بین‌المللی شویم و برخی از محصولاتمان را در خارج از ایران به فروش برسانیم. اگر بخواهیم به‌صورت عمیق به این بازارها نفوذ کنیم، در کشورهای مقصد برندسازی کنیم و صادرات پایدار داشته باشیم، با سختی‌های زیادی روبرو می‌شویم؛ ولی شودر در این مسیر از پای نمی‌ایستد و چالش‌ها را یکی پس از دیگری از میان برمی‌دارد.

کلام آخر

در پایان، جناب مهندس قره‌داغی از کلیه صنعتگران، تولیدکنندگان، فعالان حوزه صادرات و کلیه کسانی که در گذشته و امروز به شودر کمک کردند، تشکر کردند و افزودند: «ما در شودر بیش از ۳۰ سال است که فعالیت می‌کنیم و این حاصل زحمت همه عزیزانی است که از گذشته تابه‌حال تلاش کردند و در این راه همراه ما بوده‌اند. همه ما هر جا که هستیم باید به فکر ایرانمان باشیم. ایرانمان زمانی می‌تواند به سربلندی و عزت برسد که صنعت قوی و برندهای قدرتمندی داشته باشد.»
اینجا تبلیغ کنید
خط رند لیبل اصالت تابلو نئون تبلیغات در بنا تا نما
بانک اطلاعات ساختمان بنا تا نما